Avatar billede juks Novice
25. februar 2016 - 08:55 Der er 1 kommentar

backup til win2012 server (bånd eller NAS ?

Hej ,
JEG har lovet at hjælpe en bekendt med at sætte et lille netværk op med 5 workstations og en enkelt server(windows2012), der skal fungere som både DC og fileserver.

Nu har jeg så brug for en backup (500GB) løsning til serveren i gamle dage brugte man bånd men hvad skal man vælge i dag stadig bånd eller en ekstern harddisk eller ?
Avatar billede Comasys Praktikant
25. februar 2016 - 10:10 #1
i dag - med den mængde vira der er og hvor alvorlige de er, så er det meget vigtigt at du sørger for at computere/server ikke har adgang til backuppen.

hvis du eks. sætter et netværksdrev(NAS) til, eller en USB harddisk, eller en båndstation, så kommer du hurtigt ud i at man fra computer/server kan klikke ind på det drev, og dermed kan se de filer der ligger der.

Det betyder at virussen kan gøre det samme, og dermed så får du virus i din backup når du får virus i din computere.

Du skal altså have et rigtigt backup program som tager backup til en enhed som ikke kan ses normalt af computere og server.

En mulighed til dette kunne være online backup / remote backup.
Der er mange udbydere af dette og her skal du så finde ud af hvilke ting og parametre der er vigtige for jer, inden du vælger.
ting at tænke over er :
garanti for data
backup hastighed
hastighed på genskabelse af data
placering af data (må data ligge danmark, eu eller hele verden)
og så selvfølgelig månedlig pris.

der er en god sjat udbydere af dette i Danmark - der i blandt os selv ( http://comasys.dk/remote-backup )
Der er garanteret også nogen der er dyrere end os, og der er garanteret også nogen som er billigere.
Der er også danske firmaer der gemmer data i udlandet, eller kører backup på langsomme forbindelser - og der er danske firmaer der ligesom os gemmer alle data i Danmark, og kører på hurtige linjer, og gør alt som det bør gøres.

Det er vigtigt her, at kigge på hvad man får for pengene - og ikke bare tro at det er godt fordi det er dyrt, eller dårligt fordi det er billigt.

desuden skal kan det måske være værd at nævne at backup ud af huset, også betyder at der ikke er investering hardware - og det giver også beskyttelse mod tyveri af serveren, hærværk og brand/oversvømmelse.