Avatar billede jesperodde Mester
29. februar 2016 - 11:21 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Onenote generet af Win10

Hvem ved hvad man gør, når Windows 10 har fjernet genvejstasten til at klippe et område fra skærmbilledet og gemme det som en note?
Det var tasten Win+S, rigtig smart, brugte det rigtig meget. Har ikke brug for hele skærmen, prt screen, så skal man jo til at redigere et billede...

Ringer man til MS support, er der ingen hjælp at hente.

På forhånd tak!
Avatar billede claes57 Ekspert
29. februar 2016 - 11:57 #1
jeg bruger PicPick http://ngwin.com/picpick
gratis.
erstatter prtscrn (og alt+prtscrn som kun tager aktuelle vindue) og der er klippe værktøj, send til program osv. Shift+PrtScrn gemmer et valgt rektangel at skærmbillede (så den er som gammel win+S)
29. februar 2016 - 12:12 #2
Hej
Jeg plejer at bruge klippeværktøjet.
Tryk på Windowstasten --> skriv klippe
så plejer det at blive fremhævet så jeg kan trykke RETUR.

Du kan sætte en genvejstast på. Jeg har desværre kun kunnet finde en vejledning til Windows 8 / 8.1. Håber du kan bruge den som udgangspunkt.
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows-8/create-keyboard-shortcuts-to-open-apps

Ellers prøv om du kan finde "din" metode her som en anden tast:
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows-10/keyboard-shortcuts

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Praktisk IT
Avatar billede garrett Seniormester
29. februar 2016 - 14:05 #3
Tag evt. et kig på Greenshot, der er findes OneNote i hvert fald som direkte output-metode. Hvordan det kører på Windows 10 skal jeg ikke kunne udtale mig om, på Windows 7 fungerer det i hvert fald til perfektion :)
29. februar 2016 - 15:53 #4
jeg læste det som et skærmbillede og ikke OneNote - undskyld.

mvh
Birthe Lauridsen
Avatar billede jesperodde Mester
01. marts 2016 - 17:41 #5
Tak Birthe, klippeværktøjet virker. Men leder dog videre, da jeg jo har en masse gamle klip arkiveret i Onenote...
Avatar billede Nette_Stilling Nybegynder
11. marts 2016 - 09:52 #6
Win+Shift+S = genvejstast til screen clipping i OneNote, når man har enten Windows 8.x eller Windows 10.
Avatar billede jesperodde Mester
11. marts 2016 - 11:07 #7
Tak, Nette, men det virker ikke her :-(
Avatar billede Nette_Stilling Nybegynder
11. marts 2016 - 11:41 #8
Bruger du desktop-versionen af OneNote eller app'en?

Desktop-version: Jeg har tidligere oplevet, at jeg var nødt til at "vække" OneNote ved at lave en manuel screen clipping første gang.

Tjek også lige denne artikel:

https://support.office.com/en-us/article/Insert-a-screen-clipping-on-a-page-in-OneNote-2016-de2780e1-d09b-40dc-8cc0-9041d5413e2e

Se nederst, hvor du kan tjekke, om OneNote kører i baggrunden og hvilke genvejstaster, du kan bruge.
Avatar billede jesperodde Mester
13. marts 2016 - 23:28 #9
Det er den gamle desktop fra Office 2007. Linket ser ud til at handle om Onenote 2016... MEN: Dit link var superb!

Jeg kan ikke genopvække genvejstasten, men dette her fra dit link virker: After the Send to OneNote tool is in the system tray, you can begin to use it. To change what the icon does right-click it, point to OneNote icon defaults, and choose New quick note, Open OneNote, or Take screen clipping.

Her hedder det: Ikonstandarder - opret skærmklip (Win+S)

Win+S virker stadig ikke, men klikker jeg på ikonet i system tray, fungerer det nu: Skærmen bliver "dæmpet", og jeg kan tage mit klip!

Tak for hjælpen - det har plaget mig i to måneder!
Avatar billede Nette_Stilling Nybegynder
15. marts 2016 - 08:15 #10
Godt at høre, at du nu har fået noget, der er lidt mere brugbart, selv om du ikke kan bruge din gamle genvejstast.

Har du - efter at du har lavet et "manuelt" screen clip - forsøgt at bruge genvejstasten Shift+Win+S? Jeg ved godt, at der står Win+S i menuen i systray, men Windows 10 bruger den til søgefunktion og derfor "bør" det i stedet være Shift+Win+S.
Avatar billede jesperodde Mester
15. marts 2016 - 08:50 #11
Nej, der virker det heller ikke. Men det er trods alt meget bedre end ingenting. Man kan vist godt lave genvejstaster om, men så skal jeg dybt ind i noget, hvor jeg ikke kan bunde :-)