Avatar billede bamsen Novice
01. marts 2016 - 11:25 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kontrollere værdi i felterne

Jeg har 2 faneblad, den ene med stamoplysninger, hvor der bl.a. er et felt der står 7,24 timer svarende til 1 arbejdsdag. og så en anden faneblad, hvor der skal udfyldes sygdom f.eks.

Kan jeg på denne felt definere, at værdien ikke kan overskride værdien i stamdata? Jeg tænker om jeg kan markere området og definere een værdi inde i datavalidering? Hvordan?
Avatar billede natkatten Mester
01. marts 2016 - 11:54 #1
Dette kan helt sikkert gøres. Nu er det svært at blive helt konkret ud fra det, du skriver, men du kan benytte formler i datavalideringen. F.eks. kan du specificere, at det maksimale timetal skal svare til maksimumsværdien i opslagstabellen. F.eks. =MAKS(J1:J12).
Avatar billede bamsen Novice
01. marts 2016 - 12:04 #2
Lækkert, men jeg får ingen fejlmeddelse hvis jeg taster f.eks. 7:25 som er over 7:24
01. marts 2016 - 12:15 #3
Marker de celler, der skal registreres i.
Vælg Datavalidering, Datavalidering..., Brugerdefineret
Indtast f.eks.: <'Ark2'!J5
Avatar billede bamsen Novice
01. marts 2016 - 12:24 #4
erikjuul, jeg får nu altid fejl, hvis jeg anvender dine værdier

Kan man kun definere een værdi ad gangen, da jeg i forvejen har definere at alle felter skal skrives i formatet 12:00 med kolon, men den forsvinder jo hvis jeg definerer ny værdi?
01. marts 2016 - 12:35 #5
Du kan kun have en definition pr. celle.

MEN du kan fint kombinere de 2:

I stedet for brugerdefineret kan du vælge klokkeslæt, startkl. = 00:00, slutkl.= 7.24
Avatar billede bamsen Novice
01. marts 2016 - 12:54 #6
Perfekt, det går fremad, jeg markerer alle felter, men synes at værdien ændrer sig for hver felt, dvs de skal alle felter fra samme data f.eks. arken Stanmdata!a5 men de ændrer sig til 6,. 7 osv
01. marts 2016 - 13:10 #7
Stanmdata!$a$5
Avatar billede bamsen Novice
01. marts 2016 - 13:27 #8
erikjuul, det var løsningen jeg skulle bruge - TAK

Sender du et svar
01. marts 2016 - 13:39 #9
OK - kommer her!