Avatar billede knagen7100 Novice
08. marts 2016 - 19:24 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Installere Windows 10 på anden partion

Jeg har købt en ny ASUS pc med Windows 10 installeret. PC'en har en SSD disk på 32 GB hvor Windows 10 skulle have været installeret, men det er ´selvfølgelig ikke.

Spørgsmålet er nu hvordan jeg får Win 10 installeret på den partion på 32 GB.

Det ser ud til at der har været Win 7 på pc'en da den indeholder en Windows.old mappe.

Jeg har kigget efter licens til Win10 eller Win7 på PC'en. Det ser dog ikke ud til at den er nogen steder.
Avatar billede poko1 Ekspert
08. marts 2016 - 19:48 #1
Alle nyere Computere har integreret licensen i den nye UEFI styring! Og hvis du vil installere igen skal du begynde forfra med det oprindelige Styresystem og senere opgradere til Windows 10 Og så skal disken GPT Formateres.
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2016 - 19:50 #2
En ny computer  købt med windows 10, som ikke er der.
Det lyder mærkelig. Hvis der ligger en windows old, må der være foretaget en opgradering til windows 10.
Er du sikker på, at den computer er ny? Det lyder ikke sådan.
Under alle omstændigheder er det sælgers ansvar, så lad sælger rode med det, så du bevarer garantien.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. marts 2016 - 19:56 #3
Tænker om problemet har været at der ikke var plads til både Windows.old og den nye Windows 10 på ssd ved opgraderingen, og så har Microsoft bare lagt den hvor der var plads  på HHD.

Hvis dette er tilfældet burde Windows 10 vel være aktiveret, og så skulle man vel kunne lave en clean install på ssd drevet med win 10.

Eller er jeg forkert på den her??
Skal sige jeg ikke selv har været ude for dette problem.
Avatar billede poko1 Ekspert
08. marts 2016 - 20:00 #4
Det kommer jo helt an på Hvordan den er solgt der bliver stadig reklameret med Win 7 klar til opdatering til Win 10! Eks. Bilke/Elgigante OSV.
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2016 - 20:07 #5
# Sandt nok, men bruger skriver, at computeren er købt med windows 10.
Hvis den var købt med windows 7 klar til opgradering til windows 10, så ville der ikke ligge en windows old. Der er noget galt her.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. marts 2016 - 20:19 #6
#2 og #5 Jeg er enig.
Avatar billede knagen7100 Novice
08. marts 2016 - 21:58 #7
Computeren er købt hos computersalg.dk og "ser" helt ny ud. Computeren var installeret med win10, der skulle bare lige indtastes de sidste ting i konfigurationen og den var kørende.
Jeg har lavet reset til fabriksindstiller og det er igen win10 der bliver installeret. Der er ikke noget der tyder på win7 bortset fra at windows.old findes.

Hvis jeg nu henter ISO filen og installere det på SSD drevet så burde computeren jo være kendt og licensen være ok.

Men hvad med drivere? Skal de ikke også installeres på SSD drevet?
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2016 - 22:20 #8
Ja vedrørende licensen er det som der står i #1.
Når windows 10 er installeret, skal der ikke indtastes noget som helt, det skal bare køre når man starter computeren.
Du skriver jo selv ":Det ser ud til at der har været Win 7 på pc'en da den indeholder en Windows.old mappe."
Men ja du kan sagtens installere windows med en bootbar USB/DVD d.vs.
du skal have den iso over på et emne, du kan ikke installere fra en iso.
Men hvis noget går galt, så har du ikke længere nogen garanti. Og hvad hvis HDD ikke er i orden.
Men er du spiller og ikke gider sende computeren til Computersalt, så held og lykke med det :-)
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2016 - 22:38 #9
Som der plejer følger der slåfejl med :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
08. marts 2016 - 23:44 #10
Inden du går igang skal du lige gøre en ting på dit C:Drev ligger der en mappe der hedder eSuport,kopier den og gem den den indeholder alle driverne og og Manualen til din pc.
Og koden i BIOS bliver altså ikke ændret Så hvis du installerer på en anden harddisk er det altså først Windows 7
jeg forlader tråden
Avatar billede knagen7100 Novice
09. marts 2016 - 21:07 #11
Computeren retuneres
Avatar billede 220661 Ekspert
09. marts 2016 - 23:00 #12
Ok.