Avatar billede nikjsc Novice
11. marts 2016 - 18:15 Der er 11 kommentarer

HP bærbar startproblemer.

Når jeg tænder for min HP bærbar, hører jeg at den starter op, men skærmen forbliver sort, samt lysene for wifi (er normal blå under opstart) forbliver rød.
Jeg har prøvet at følge HPs guide på deres hjemmeside, med at frakoble alle ledninger og holde tændknappen nede i 15 sek. og så tilslutte oplader og tænde igen, men uden positiv effekt.
Ved ikke om det er skærmen der fejler noget, eller om det er selve hardwaren eller driveren der fejler noget?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. marts 2016 - 18:47 #1
Er det en HP DV 6000 eller 9000 model?
Avatar billede nikjsc Novice
11. marts 2016 - 18:56 #2
HP Pavilion dv6
Avatar billede poko1 Ekspert
11. marts 2016 - 23:08 #3
Avatar billede nikjsc Novice
11. marts 2016 - 23:36 #4
Jeg har prøvet det som står i dit link. Det hjælper desværre ikke på problemet.
Avatar billede poko1 Ekspert
11. marts 2016 - 23:40 #5
Du er nok ude for det samme som utallige andre..
https://www.youtube.com/watch?v=y3LZK60KWyQ
Avatar billede nikjsc Novice
11. marts 2016 - 23:47 #6
Men hvad kan man ellers gøre, hvis man ikke lige er en nørd til at skille en hel bærbar ad? Men ellers en god video og ikke et tip jeg har set før..
Avatar billede poko1 Ekspert
11. marts 2016 - 23:52 #7
Se om du kan finde en der tør gå igang ellers er der nok ikke andet at gøre end at pille Harddisken ud for at redde dine data!
Avatar billede nikjsc Novice
12. marts 2016 - 00:02 #8
Men hvad skyldes det egentlig at HP opfører sig sådan?
Avatar billede 220661 Ekspert
12. marts 2016 - 08:54 #9
Jeg er enig med poko1 i at det sikkert er grafik chippen der laver balladen. og at en adskillelse og udførelse af det der vises i video kan være et problem at udføre.

Problemet med HP er at deres kølesystemer er for dårligt konstrueret, og at det er for svært at rense dem ordentligt. Computerne skal skilles totalt ad for at gøre det godt nok.

Min søn havde en dv6 med samme problem. Jeg havde heller ikke mod på at skille den ad men rensede computeren på den måde her:

Rense blæser i bærbar: Man skal bruge trykluft på dåse.
En støvsuger.
Noget til at fiksere blæser vingen med (jeg brugte en kontor clips)

Udtag alt strømmen fra den.
Udret clipsen så den kan blokere vingen og helst selv sidde fast.
Sæt mundstykket fra støvsuger i bunden hvor blæser suger ind.
Pust så ind der hvor blæser normalt puster ud.
Du kan hvis du er omhyggelig på den måde få skidtet ud uden at skille den ad.

Det løste dog ikke problemet alene. Jeg så så en video hvor bærbar var blevet "bagt" i en ovn. Jeg ville dog ikke smide for meget varme på den, da hele computeren kom ind i ovnen, så jeg indstillede ovn på ca 80 grader og satte den ind i en time. Jeg pillede det store batteri og harddisk ud inden den kom i ovnen.

Da tiden var gået monterede jeg delene tilbage og tændte den.
Ved godt det måske var et held, men den virker da endnu her godt to år efter. Skal dog sige at det er min kone der har overtaget den. så det hårde arbejde på computeren køres ikke længere på den. Skal den yde noget vil jeg tro det ikke på sigt holder.
Avatar billede poko1 Ekspert
12. marts 2016 - 12:42 #10
Sådan har jeg fået 4 ud af 7 til at køre plus en som kun kørte kortvarigt.
http://billedeupload.dk/?v=14Ytd.png
Pas på med at bruge ovn tippet hvis du ikke har demonteret Tastaturet det tåler ikke 80°
Avatar billede 220661 Ekspert
12. marts 2016 - 16:09 #11
#10 Så har jeg været heldig, at tastaturet holdt til det :-) Eller også var temperaturen en smule lavere end jeg har skrevet. Jeg afmonterede ikke tastatur.
Er ikke i tvivl om at din metode er den korrekte måde at udføre hvis man ellers har mod på at skille den ad :-)

DV 6000 og 9000 modellerne lider af samme problem med grafik chippen, og et kølesystem der er for lille i forhold til ydelsen på computeren.