Avatar billede GerNi Novice
17. marts 2016 - 14:38 Der er 19 kommentarer

Windows 10. Kan ikke logge ind

Havde oprindeligt Windows 7 på computeren (stationær Medion). Den kørte efterhånden mere og mere problematisk, og til sidst valgte jeg at lave en hel ny installation af Windows 7 efter at have gemt mine data på en ekstern harddisk. Så fungerede den fint, og da jeg fik tilbud om at opgradere til Windows 10, gjorde jeg det. Det kørte også fint indtil i forgårs. Så var det umuligt at komme igennem til Windows 10. Den startede op og viste det lille blå Windowslogo, og efter et stykke tid fik jeg så mulighed for at foretage forskelligge fejludbedringsting. Jeg prøvede dem alle inklusive en helt ny Wndowsinstallation uden mulighed for at gemme mine data, men intet lykkedes.

I dag tænkte jeg så, at jeg kunne da prøve at starte den igen, og så kom den faktisk igennem til mit login. Den står parat med navnet på min Hotmail-konto, men når jeg indtaster min adgangskode, får jeg bare at vide, 'Brugernavnet eller adgangskoden er forkert'.

Kan jeg gøre noget for på en eller anden måde at komme igennem - om ikke andet for at redde mine data - men selvfølgelig helst for at få computeren til at køre igen!
Avatar billede claes57 Ekspert
17. marts 2016 - 15:33 #1
fra en anden (fx telefon/tablet) gå på nettet, og log in på live.com med din microsoft-id
Så burde du komme ind - alternativt er der måske en anden, der har rettet adgangskoden. Så vælg 'glemt adgangskode' i login og få adgangskode tilsendt på din mail.
Avatar billede GerNi Novice
17. marts 2016 - 16:16 #2
Det er ikke brugernavn og adgangskode som sådan, der er noget i vejen med. Jeg kan fint logge ind på min bærbare med brugernavnet og adgangskoden. Brugernavn og adgangskode må vel være gemt i computerens lager. Mit bedste bud er, at der er sket noget med en af dem (en bit vender forkert?), og da brugernavnet vises korrekt, må det være adgangskoden.

Man skulle tro, at der var en vej udenom i denne situation. Jeg husker noget fra tidligere Windowsversioner med ctrl-alt-del. Det har jeg prøvet her, men der sker intet.

En anden mulighed er, at man skal logge på sin Hotmail-konto via Internettet, så adgangskoden bliver checket hos Microsoft. Det vil give mening, da jeg kan se, at computerne ikke har Internetadgang. Men det kan vel ikke passe, at man ikke kan bruge sin computer, hvis der ikke er Internetadgang!
Avatar billede claes57 Ekspert
17. marts 2016 - 16:52 #3
Hvis der ikke er internetadgang, så kan den ikke verificere adgangskoden. Og så skal man have en lokal konto. Start fejlsikret, og opret en lokal brugerkonto. Via indstillinger kan den flettes med din onlinekonto, så du har adgang til onlinekontos filer på pc.
Avatar billede GerNi Novice
17. marts 2016 - 19:13 #4
Den kommer ikke så langt i Safe mode. På et tidspunkt under opstarten kommer der em meddelelse

CyberLink PowerRecover. Driver initialization failed. Please reinstall the application.

- og når man klikker på OK-knappen, genstarter computeren, og jeg er lige vidt ;(
Avatar billede claes57 Ekspert
17. marts 2016 - 19:38 #5
når du så starter forfra næste gang, så ved du hvilken ting, der IKKE skal indlæses. Undgå alt med CyberLink og/eller PowerRecover.
Da du har haft win10 kørende på maskinen før, så kender microsoft dig/pc, så indlæs en helt ren win10, og gå videre derfra.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede GerNi Novice
17. marts 2016 - 21:16 #6
Hmmmmmm. nu er jeg kommet så langt, at jeg fra 'F8-menuen' har valgt 'Gendan til sidst kendte brugbare konfiguration' - eller noget i den retning. Og efter lidt tid kommer Cyberlink Powerrecover så frem. Den vil åbenbart netop hjælpe mig med at gendanne computeren, så den bliver brugbar. Problemet er, at man kun kan vælge 'Gendan til harddisk. Ingen sikkerhedskopiering af brugerdata'. Altså mister jeg mine data, og det er jo netop dem, jeg kæmper for at redde!

Kan jeg ikke også risikere det, hvis jeg indlæser en helt ren win10, som du foreslår?

Er denne Powerrecover noget, som er fulgt med Windows 10, eller er det noget, som har ligget på computeren fra den blev købt med Windows 7?
Avatar billede kurtba Ekspert
17. marts 2016 - 23:21 #7
Powerrecover er fulgt med pc.en, da du købte den.
Medion har ladet flere Cyberlink programmer følge med deres pc.er i flere år.
Noget tyder på, at du skal have harddisken ud af den og sat den i en anden pc som slave, således at du kan tilgå den derfra og få dine data ud.
Evt. via en usb boks hvis du har en sådan.
Avatar billede GerNi Novice
19. marts 2016 - 16:13 #8
Ja, det har jeg også tænkt på, men jeg har ikke lige adgang til en anden stationær, hvor jeg kan anbringe harddisken som slave, og jeg har heller ikke den omtalte USB-boks.

Så foreløbig tænder jeg en gang imellem for computeren og håber på, at jeg på et eller andet tidspunkt kommer igennem. Man har da lov til at være optimist :)
Avatar billede GerNi Novice
02. april 2016 - 18:32 #9
Nå, jeg er stadigvæk ikke kommet igennem, så nu har jeg taget harddisken ud af computeren, lånt en USB harddisk box, så jeg kan slutte hardisken til min bærbare computer i håb om at redde mine datafiler ved en simpel kopiering.

Nu skulle jeg så kunne se indholdet af harddisken, og jeg ser da også forskellige mapper Brugere, Windows, Programmer, etc.

Jeg dobbeltklikker så på Brugere, hvor mine datafiler forventes at ligge under mit navn, men det eneste jeg ser, er en mappe som hedder Delte filer, og når jeg dobbeltklikker på den, ser jeg en række tomme mapper: Delte dokumenter, Delte billeder, etc.

Hvad sker der? Er det sådan, at Windows 10 registrerer, at harddisken kommer fra en anden computer og tror, at det er en anden bruger og af sikkerhedsmæssige grunde ikke vil give mig adgang til filerne. Eller er det for langt ude???

Jeg har selvfølgelig været inde i 'Egenskaber' for harddiskens indhold og sat dem til SYSTEM, så jeg skulle have fuld kontrol over filerne på harddisken.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. april 2016 - 19:08 #10
og i stifinder / vis / skift mappe og søgeindstillinger / vis
fjern hak i 'skjul beskyttede operativsystemfiler'
sæt prik i 'vis skjulte filer, mapper og drev'

Ellers boot på en live-cd/usb med linux, så har du fuld adgang til disken, og kan hente alt ud.
Avatar billede GerNi Novice
02. april 2016 - 21:20 #11
Jeg har fjernet hak og sat prik :) men kan stadigvæk ikke se mine datafiler :(

Jeg har også prøvet at starte computeren (altså den som jeg ikke kan komme ind i med Windows 10) med en ubuntu live-cd/usb, som jeg havde liggende, og som jeg har brugt før med held, men Ubuntu ville ikke starte op. Jeg fik en fejlmeddelelse i retning af 'Bootmgr mangler'.
Avatar billede GerNi Novice
02. april 2016 - 22:14 #12
Nu prøvede jeg også lige at kigge i mappen 'Programmer'. Jeg kunne ikke huske navnet på et astronomiprogram, jeg havde installeret, og ville lige se efter. Jeg kunne så konstatere, at alle de programmer, jeg havde installeret tilsyneladende også er forsvundet eller 'skjult for mig'. Det eneste, jeg kan se, er nogle få basale Windowsprogrammer. Det eneste, jeg ellers har adgang til, er et gammelt DOS-program, jeg har af nostalgiske grunde, og som er anbragt i en mappe i roden C:\

Hvad foregår her???
Avatar billede claes57 Ekspert
03. april 2016 - 09:56 #13
Se, om du i stifinder (med visning af skjulte filer) i mappen c:\brugere kan se dit rigtige brugernavn. I den mappe bør dine data (fx \dokumenter) ligge. Jeg gætter på, at du kører på en ny brugerkonto, da der er fejl i den gamle.

Der er 2 mapper 'programmer' og 'programmer (x86)' Dine installerede programmer kan ligge i begge.
Avatar billede GerNi Novice
03. april 2016 - 20:13 #14
Nej. Jeg har kigget i c:/brugere med 'Vis skjulte filer'. Der er intet ud over en mappe, som hedder 'Delte filer'.

Og der er kun en mappe, som hedder 'Programmer'.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. april 2016 - 21:05 #15
Det virker som om cyberlink har taget alt i Windows i en skjult fil for netop at kunne genetablere - og så er lige den fil gået i udu. Hvid du ikke har et image at køre ind, så er det helt forfra (og næste gang, fjern alt tilbehør).
Avatar billede GerNi Novice
04. april 2016 - 10:46 #16
Ja det ser unægteligt ud til, at jeg må opgive at få fat i mine dokumenter. Øv!!!

- rigtige mænd tager ikke sikkerhedskopi :(
Avatar billede claes57 Ekspert
04. april 2016 - 13:19 #17
Har du cd fra medion? Så har du nok mulighed for at køre cyberlink ind igen (kun det - ikke en reinstallation). Så kan driver måske køre, og den kan gendanne sig selv inkl data.
Avatar billede GerNi Novice
04. april 2016 - 16:01 #18
Nej, jeg har ingen cd. Der ligger filer til geninstallation på et d-drev. Det har jeg prøvet en gang før (så vidt jeg husker noget med tryk på F11 ved opstart), men det betød start helt forfra - såvidt jeg husker med formatering af harddisken. I hvert fald var der intet tilbage af mine filer. Det gjorde så heller ikke så meget dengang. Computeren var 'gået i sort', men efter et par forsøg fik jeg den igang, og så hurtigt en ekstern harddisk tilkoblet en usb-port, hvorpå jeg fik alt kopieret.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. april 2016 - 16:22 #19
surt... :(