Avatar billede Andersbj85 Novice
21. marts 2016 - 15:36 Der er 12 kommentarer

Antennestik og/eller datastik (PDS)?

Hej jeg er ved at bygge nyt hus med Husconpagniet og har i dag været til møde med elektrikeren. Long story short - jeg er meget i tvivl om hvilke kabler der bør trækkes til tv.

I de rum hvor der skal fjernsyn bad elektrikeren os vælge om vi ville have både antennestik og datastik (PDS), eller blot to datastik. Han snakkede om at antennestik nok ville være forældet inden for få år. Omvendt sagde han også at alm. tv-pakker ikke kan sendes gennem et datastik og man derfor  ville skulle have en konverter. Alternativt skulle vi have en tv-boks fra udbyderen (waoo), men det lyder rigtigt dyrt med en tv-boks til alle fjernsyn.

Som jeg har forstået det går kablet fra udbyderen ind i elektronikskabet i bryggerset og kobles på den trådløse router. Ved kabling forbindes de enkelte porte på routeren så til et panel som føre signalet ud i de enkelte rum. Nogen der kan sige mig om det er et normalt standardsetup ved nybyg?

Jeg ved next to nothing om elektronik og kabler. Jeg bor pt. i en lejlighed med alm. antennestik som mit smart tv er koblet på.

Hvad bør jeg vælge?
Avatar billede Uvanga Ekspert
21. marts 2016 - 16:19 #1
Efter min mening bør du vælge PDS kabling. Hvis du vil gå med livrem og seler, kan du jo vælge plus et antennestik i de relevante rum.
Opbygning med alle kabler til elektronikskab er et almindeligt setup. Du kan så selv patche forbindelser til ønskede stik.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. marts 2016 - 17:02 #2
tag endelig antennestik med - bare for at det ikke skal være en begrænsning.
relevante rum er stort set alle evt ikke toilet og walkin-closet - det er billigt og laves pænest nu.
Avatar billede wjens Guru
21. marts 2016 - 19:51 #3
Enig med #1 og #2 og elektrikkeren, opsætningen med indgang i el-skabet lyder helt normal. Så hvis du skal bruge coax ind til box/tv i stuen, skal du have et coax kabel videre derfra lagt ind i byggeriet.

Får du Waoo kører de ren PDS fra deres fiberbox og så er coax overflødig. Det samme gælder home trio og flere andre nyere tilbud. Derimod er klassisk kabeltv coax hele vejen, f.eks. Yousee og Stofa (deres web-tv kører dog naturligvis via PDS eller wi-fi, måske det er nok i nogle af rummene?). Hvis coax-prisen er spiselig, så har du alle muligheder.

Har haft samme overvejelse. Endte med coax til et par centrale punkter i stuen så man kan sætte en klassisk TV-boks med optagefunktion. Desuden godt med PDS stik rundt i huset til streaming og web-tv. Jeg kan derfor bruge både Yousee og Waoo løsninger.
Avatar billede Andersbj85 Novice
21. marts 2016 - 22:18 #4
Er Coax det samme som et alm antennestik?

Der er indlagt fiber fra Waoo. Du skriver at Waoo kører ren PDS vil det sige jeg kan modtage alm. tv-pakker gennem PDS og altså ikke behøver en boks? (elektrikeren nævnte nemlig at dette ikke var muligt).
Avatar billede wjens Guru
21. marts 2016 - 22:50 #5
Ja, coax = alm. antennestik. Waoo kører ren PDS, men du skal have en waoo-boks til hvert TV. Boksen er en lille computer, der streamer den kanal du vil se og sender den ud på et hdmi-stik til TV'et.

Ulempen er at du skal bruge en box pr. TV. Det koster i en familie med mange TV. Klassisk kabeltv kan uden videre deles på flere TV.
Avatar billede Henry Novice
21. marts 2016 - 23:29 #6
Jeg ville helt klart vælge begge dele, har set et sommerhus der kun havde netværkskabel i væggen, og ingen COAX, og han skulle have STOFA, og de kører alt over COAX, i hvertfald i SE's område (Sønder/Sydjylland)
Avatar billede Andersbj85 Novice
22. marts 2016 - 10:25 #7
Så hvis jeg forstår dig ret så er coax værdiløst i et hus hvor den eneste udbyder i området er waoo?
Avatar billede Andersbj85 Novice
22. marts 2016 - 10:29 #8
Lige et opfølgende spørgsmål: Hvordan er kablingen af coax? fører man ligeledes kabler fra routeren op til et panel som føre signalet ud i de enkelte rum? Dvs. at hvis man både har coax og PDS skal trække to kabler fra routeren op til panelet?
Avatar billede Uvanga Ekspert
22. marts 2016 - 12:03 #9
Det jeg har set mest er at Coax-kabel afsluttes i et stik i BEGGE ender. Altså både i fx stue, samt i teknikrum.
Avatar billede Uvanga Ekspert
22. marts 2016 - 12:23 #10
EKSTRA NOTE:
Hvis du ikke har/vil have et patchpanel i teknikrum, kan du også vælge at afslutte PDS-kabler med stik i BEGGE ender. Altså både i stuer og i teknikrum.
Avatar billede wjens Guru
22. marts 2016 - 14:04 #11
#7:
Ja. Aura bruger kun PDS (sådan var det ihvertfald da jeg fik Aura ind i huset for et halvt år siden).

#8:
Ja, coax kabler trækkes i huset på samme måde som PDS - et stik i væggen inde i stuen forbundet til et stik i el-skabet. Altså bare en "forlænger" bygget ind i huset. Så tilkobler du selv med korte kabler i begge ender.

Jeg forstår ikke det sidste spørgsmål i #8 med router?
Avatar billede Henry Novice
22. marts 2016 - 15:49 #12
#7 : Hvis du nu en dag gerne vil have Viasat i stedet eller noget andet der kræver COAX, jeg synes det vil være dumt kun at satse på en teknologi.

se evt. denne side -
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1397833419