Avatar billede Rune Sommer Mester
10. april 2016 - 14:53 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Gratis install af win10 efter gratisperioden udløber.

Jeg har opgraderet mine computere til Win10 (fra Win7pro), og har lavet nogle backups af systemerne.

Men spørgsmålet går på: hvis jeg gerne vil gen-installere/opgradere Windows 10 fra scratch igen, kan dette så lade sig gøre, når jeg nu allerede HAR fået aktiveret mine win10-computere? Altså kan jeg på en eller anden måde genbruge min nuværende installations-ID/kode til hvis jeg fx. igen vil opgradere min computer fra Win7 til Win10, engang i 2017?

Mvh. Rune
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2016 - 15:04 #1
Svaret er ja. Har man installeret windows 10 INDEN tidsfredsten udløb, er det registreret i bios, og så kan man altid geninstallere, på den samme computer.
Avatar billede Rune Sommer Mester
10. april 2016 - 15:53 #2
Jeg tvivler på, at en windows-installering kan skrive noget som helst til BIOS.
Og hvordan foregår en geninstallering, når man hverken har DVD eller andet? Jeg antager, at "update to win10"-mærkatet forsvinder efter periodens udløb. Og så kan jeg ikke opdatere min Win7 til win10.
Avatar billede claes57 Ekspert
10. april 2016 - 16:14 #3
microsoft kender pc-data og dit login - hvis du ikke har skiftet (meget) ud i hardware, så kører du på den gamle licens.
Du bør/skal nok lave en usb-stick med win10, så du kan opgradere via den når du vil. Du skal bruge en usb på minimum 4gb, og microsoft mediacreationtool.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
gå ned til "Skal du oprette en USB-disk, en dvd eller en ISO-afbildning?"
klik på "Download værktøjet nu"
kør programmet med usb isat, og resten er lige ud ad landevejen.
Så har du en win10 boot-installation klar på usb.
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2016 - 16:59 #4
Om Microsoft skriver til eller læser koden i bios er ligegyldigt.
Det lange og korte er, at har man een gang opgraderet til windows 10, kan man altid gøre det igen på den samme computer.
Her er noget fra Microsoft:
The only hardware changes that can negatively impact activation status once you upgrade to free version are the changes to the:
CPU
TPM
Motherboard replacement
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-windows_install/does-windows-10-write-code-into-a-motherboard-bios/5cb48c90-0cc2-4c69-bf28-68f7c74f9618
Avatar billede tryltryl Juniormester
10. april 2016 - 17:03 #5
hvis jeg fx. igen vil opgradere min computer fra Win7 til Win10, engang i 2017?

Du skal ikke installere Windows 7 først. Du skal bare installere 10 direkte på et renformateret drev.
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2016 - 17:20 #6
Enig med #6. Det jeg skrev kan misforstås. Man skal ikke begynde forfra men bare installere windows 10, med et af de medier som er foreslået i #3.
Avatar billede Rune Sommer Mester
10. april 2016 - 17:50 #7
Tryltryl - det er netop mit grundlag for dette spørgsmål. Jeg vil rigtig gerne kunne installere W10 direkte fra USB/DVD, uden at have kørt en Win7 i stilling først og så opgradere.

Og nu lader det til, at Claes57 har givet en idé til hvordan dette kan lade sig gøre.

Og det med licencen - hvis MS en gang har registreret mit hardware, så er 'ordet' at jeg sagtens kan gen-installere Win10 fra scratch, uden problemer. Det

Det må vist siges at være fyldestgørende svar fra Jer alle. Tak tak :)
Læg et svar - så deles point ud imellem Jer.
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2016 - 17:53 #8
Jeg samler ikke på point :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
10. april 2016 - 17:55 #9
Springer over med point.
Avatar billede Rune Sommer Mester
10. april 2016 - 18:06 #10
Så skal I blot vide, at jeg sætter stor pris på alle Jer der svarer på diverse spørgsmål herinde på Eksperten. Det er et uvurderligt sted for mig, når jeg en sjælden gang løber ind i problemer jeg ikke selv kan gennemskue eller fikse.

USB-nøgle-win10install-creation in progress :)
Avatar billede Rune Sommer Mester
10. april 2016 - 18:32 #11
Note til mig selv, efter USB-nøglen er færdiginstalleret:

"Here are some things to keep ind mind:

If you're going to install Windows 10 on your PC for the first time (or install a different edition), you'll need a Windows 10 product key.

If you're going to upgrade from Windows 7 or Windows 8.1, or you're reinstalling Windows 10, you won't need to enter a product key."