Avatar billede xSvenskeren Novice
24. april 2016 - 19:56 Der er 11 kommentarer

Computer genstarter når jeg spiller krævende spil.

Hej,

Efter at have erstattet mit gamle hardware med nye dele og installeret Windows 10 (ikke aktiveret version), er den begyndt at automatisk genstarte hele systemet uden advarsler eller noget, men det sker kun når jeg spiller spil som f.eks. (Fallout 4). Under "pålidelighedsovervågning" siger den blot at Windows lukkede uventet.

Den vælger at genstarte selvom min CPU'er kører på under 50 grader og får den mængde strøm den skal have. Jeg ville tro at det er fordi at jeg kører på en "ikke aktiveret" version af Windows 10 (pg.a. det er en opgraderingsnøgle jeg har, og jeg har valgt at installere den clean vh.a. flashdrev da jeg fik installeret de nye dele, hvilket resulterede i at min nøgle ikke blev godkendt).

Men kunne det være fordi jeg ikke har modtaget de "evigt mange" opdateringer som Windows normal kommer med? for da jeg fik Windows 10 op og køre modtog jeg næsten ingen opdateringer (max 8).

Hjælp!

CPU:                Intel Core i5-6600K 3500 MHz Skylake-S
RAM:            2 x 4GB DDR4 Module
GPU:                AMD Radeon R9 280X
Bundkort:          MSI B150M MORTAR
PSU:                Cooler Master G750M
OS:                  Windows 10 (ikke aktiveret)
Avatar billede xSvenskeren Novice
24. april 2016 - 19:57 #1
Her kan man se om strømforbrug (ca.) http://outervision.com/b/dMZekY
Avatar billede 220661 Ekspert
24. april 2016 - 21:24 #2
Til Windows 10 er der ikke så mange opdateringer som i de andre systemer.
Om problemet er at den ikke er aktiveret tvivler jeg måske på. Tænker måske mere på om de drivere der kører på systemet er gode nok når systemet presses.
Var der drivere til hardwaren med i opdateringen?
Avatar billede xSvenskeren Novice
24. april 2016 - 23:13 #3
Dette er oversigten over alle opdateringer der er foretaget: https://gyazo.com/cea8f98a08c7dda93628ae83fe373d7f

Der fulgte driver-cd'er med til GPU'en og Motherboardet, begge er fuldt installeret samt så har jeg "Intel Driver Update" der holder min CPU fuldt opdateret.

Allesammen siger at de er up-to-date. Hvilket får mig til at tro at det enten er min PSU eller manglen af Windows 10 Aktivering.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. april 2016 - 17:24 #4
Hvis forbruget er omkring 500 watt, og din forsyning er på 750, så synes jeg der er for stor afstand til at jeg vil tro det er forsyningen. Og Coolermaster anses vel som en fornuftig forsyning vil jeg tro?
Jeg siger vil jeg tro, fordi jeg ikke normalt går så meget op i hardware.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. april 2016 - 19:28 #5
Hvad siger temperaturen på dit grafikkort?
Avatar billede xSvenskeren Novice
25. april 2016 - 20:03 #6
Efter at have spillet i over 1 time, lå den solidt på 60 grader, og det var med max settings og det hele. (Fallout 4)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. april 2016 - 20:18 #7
Ok, så det er ret tilfældigt hvornår det sker?

Hvis den har kørt en time med last og hverken CPU eller grafikkort er alarmerende varme, og din PSU ikke er overbelastet - så vil jeg medgive, at det peger på en softwarefejl.

Check din [Enhedshåndtering] for enheder uden driver!

Prøv at skrotte de medfølgende drivere til GFX, MB o.s.v. og opdater direkte fra nettet til den ikke finder mere den kan opdatere.
Avatar billede xSvenskeren Novice
27. april 2016 - 13:36 #8
Jeg har fundet en måde at "trigger" computerens genstart på.

Når jeg bruger dette program (FurMark) som kan stress-teste både CPU og GPU, så inden for 2 sekunder vælger min computer at genstarte.

Det kan tyde på at min PSU ikke kan trække systemet når det kommer op og køre, forstår det bare ikke siden der "ifølge data" burde være mere end nok strøm i min PSU'er selvom den er af merkatet bronze.

Her er et billede af programmet https://gyazo.com/0a029bcde24cca448f8adc81830a20c5
Avatar billede CRKrogh Ekspert
27. april 2016 - 15:59 #9
Bronzemærkningen på din PSU har kun betydning for, hvor effektiv den er, altså reelt hvor meget du får ud af den i forhold til hvad du trækker fra 230V-siden (f.eks. ved varmetab).

Meen... ser du på kravene til PSU i forhold til grafikkortet, så BURDE du faktisk kunne trække to i Xfire, så alt andet lige så burde det være rigeligt.

Jeg hælder stadig mest til et varmeproblem. Prøv lige at pille siden af kabinettet, evt. supplere med en ventilator der kan blæse ind i kabinettet, og test igen.
Avatar billede Denraskemurer Nybegynder
14. maj 2016 - 20:09 #10
Min computer genstarter også når jeg prøver at spille Fx diablo 3 men den kan godt spille lol?

Hvad kan jeg gør?
Avatar billede xSvenskeren Novice
15. maj 2016 - 20:02 #11
Så er problemet løst,
Tilsynladende kunne min PSU'er ikke holde mosten når delene kom op i temperaturer, vi snakker ikke høje temperaturer men blot nok til at PSU'en skulle regulere strøm-tilstrømningen, og det forårsagede så i at den ville nød-genstarte, nu har jeg erhvervet mig en 1050W Platin branded XFX'er, og problemet har ikke vist sig.

Tak for de god råd allesammen.