Avatar billede larsen45 Juniormester
06. maj 2016 - 10:59 Der er 7 kommentarer

Tabel plus og minus pris i post

Hej jeg har et spørgsmål.

phpmysql database tabel.
I den tabel er der en kolonne "varepris".
Her ligger alle priserne på de forskellige varer post efter post derud af.

Hvis man så har 2 billeder jpg eller på anden vis:
(plus +) og (minus - ) icon knap ved siden af hinanden.
Hvordan kan det så komme til at virke til hver post.

Jeg havde forstillet mig, at man ved hver post kun har:
(+) knappen og gå til indkøbskurv knappen ved siden af hinanden.

I selve indkøbskurven
(plus +) og (minus - ) icon knap ved siden af hinanden.
På samme linje.

En samlet pris nede i bunden som ændrer sig alt efter om de klikker +/- knappen det vil sige lægge til eller fratrække varer prisen.

Når så alt er tilfredsstillende, skulle vedkommende kunne sende en simple e-mail med indholdet afsted med det de har valgt via one.com hvad nu de har af muligheder.

Håber i forstår hvad jeg mener.
Og at det kan gøres via php eller en kombination af det.
Avatar billede jakobdo Ekspert
06. maj 2016 - 11:51 #1
Det kan sagtens gøres via php, men det vil kræve en "reload" af skærmen ved hvert tryk.
Så det som vil give den lækreste oplevelse, er at lave det via javascript / ajax / dhtml.
Så vil tingene ske uden reload og data kan stadig gemmes i en session bagved.
Avatar billede larsen45 Juniormester
06. maj 2016 - 12:30 #2
Tak jakobdo
Det havde jeg ikke lige tænkt på omkring reload af siden hver gang.
Det ville være rigtig fint med javascript og php.

Men vi skal jo starte et sted.
(+Tegn) knappen - indkøbskurv knappen ved hver eneste post.

Hvor den tæller op i databasen med 1 når folk klikker.
Klik på indkøbskurv knappen når de vil sige den samlet pris.

Hvordan kan det gøre?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
06. maj 2016 - 14:12 #3
>Hvor den tæller op i databasen med 1 når folk klikker.
ref http://stackoverflow.com/questions/3766423/how-to-add-1-to-already-existing-values
UPDATE your_table SET displayorder = displayorder + 1 WHERE displayorder > 2;

ref http://stackoverflow.com/questions/4214419/add-1-to-field-hit-counter
UPDATE ed_names SET c_request = c_request+1 WHERE id = 'x'
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
06. maj 2016 - 14:25 #4
men hvorfor vil du ligge det i databasen med det sammen ??
jeg ville styrer det i session, og først når brugeren gennemfører købet, opdaterer databasen.

selvføgelig har du ikke en 100% opdaterede lager beholdning hele tiden, men jeg tror ikke der er ret mange butikker der tager højde for muligt igangværende køb

session kunne passende opdateres via AJAX som jakobdo skriver
Avatar billede larsen45 Juniormester
09. maj 2016 - 15:14 #5
Okay nu har jeg roddet rundt med javascript nu.

Jeg er kommet hertil:
$(document).ready(function() {
$('.minus').click(function () {
var $input = $(this).parent().find('input');
var count = parseInt($input.val()) - 1;
count = count < 0 ? -0 : count;
$input.val(count);
$input.change();
return false;
});

$('.plus').click(function () {
var $input = $(this).parent().find('input');
$input.val(parseInt($input.val()) + 1);
$input.change();
return false;
});

Hvordan for jeg max antal count 50.
Når der bliver klikket på knappen plus.
Når tallet 50 er nået, skal den pr. automatik stoppe.
Den behøver ikke give nogen besked om det.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
09. maj 2016 - 15:59 #6
>Hvordan for jeg max antal count 50.
på sammen måde som med minus

$('.plus').click(function () {
    var $input = $(this).parent().find('input');

    // $input.val(parseInt($input.val()) + 1);
    var count = parseInt($input.val()) + 1;
    count = count > 50 ? 50 : count;
    $input.val(count);

    $input.change();
    return false;
});
Avatar billede arne_v Ekspert
29. maj 2016 - 04:34 #7
Et par blandede kommentarer:

1)

Jeg tror at >95% af kurve implementeres via session. Men bemaerk at der faktisk er en tredie mulighed: gemme det client side i et hidden field. Et saadant page scope opfoerer sig lidt anderledes end traditionel session scope i tilfaelde af flere aabne vinduer paa samme site (page scope => forskellig kurv i forskellige tabs, session scope => samme kurv i forskellige tabs). Jeg tror at man som oftest foretraekker session scope. Men jeg ville alligevel naevne muligheden. Page scope bruges nok meget sjaeldent i PHP, men i ASP.NET web forms og JSF er det mere almindeligt fordi det er indbygget i frameworket.

2)

Ikke nok med at det er normalt at endelig check af kurv mod varebeholdning foerst sker efter submit, saa er der endda en del steder typisk dem med virkeligt mange kunder som ikke engang giver brugeren svar ved submit. i.s.f. submittes ordren bare til asynkron processing og brugeren for at vide at ordren er under processing. Den asynkrone processing checker saa kurv mod varelager og sender en email til kunde med enten ordrebekraeftigelse eller en "Desvaerre ...".