21. maj 2016 - 20:59 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Net til fodboldmål, lave selv

Jeg arbejder med udviklingsprojekter i en landsby Choya i Gambia.  Jeg var i stand at skaffe landsbyens unge fodbold uniformer fra en dansk fodboldklub, der var fusioneret med en anden og derfor ikke længere brugte uniformerne med det gamle logo.  De er nu det eneste fodboldhold i regionen der har uniformer.  Jeg har også forsøgt at skaffe aflagte men intakte net til fodboldmål.  Men i dagens Danmark skifter man åbenbart først nettene ud, når de er slidt op.  (Man sætter ikke et logo på nettet der kan blive forældet.)  Men jeg kom til at tænke på, om de ikke kunne knytte nettene selv.  Det er jo 'kun' snore, der er bundet sammen i et bestemt mønster.  I gamle dage før der kom fabrikker må fiskerne vel have knyttet deres egne net.  Det er nok et stort stykke arbejde, men lønningerne er lave, 30 kr. er en god dagløn for ufaglært arbejde.  Og hvis de kan lave fodboldnet til sig selv, så kan de måske lave en 'hytte industri' og fabrikere net og derved skaffe en indkomst.

Mit spørgsmål er nu, om nogen kender til at håndknytte net og måske har nogle links med oplysninger og instruktioner.  Min googling på emnet leverede ikke noget brugbart op.
Avatar billede jakobdo Ekspert
21. maj 2016 - 21:41 #1
Off Topic: Du må skifte navn til Christian_Gambia... :)
Avatar billede OOHHOO Juniormester
21. maj 2016 - 22:56 #2
Prøv at google: Binding af fiskenet.
Det er samme teknik, hvis du kan bruge firkantede øjer.

Venlig hilsen
Avatar billede wjens Guru
22. maj 2016 - 11:51 #3
Måske en af søspejder-grupperne har en person, der vil hjælpe med en arbejdsbeskrivelse til det udmærkede formål. Du kan da prøve at spørge.
Avatar billede jernrosen3 Forsker
23. maj 2016 - 06:55 #4
Den simpleste metode ned billeder bør du kunne finde her :

http://quod.lib.umich.edu/cgi/t/text/text-idx?c=did;cc=did;rgn=main;view=text;idno=did2222.0001.587

Rul ned til plate XXI og nedefter.

Jeg har - sammen med spejdere - lavet hængekøjer på den beskrevne metode.

I kan jo bare gøre netmaskerne større, da en fodbold jo ikke en lille hånd bred.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. maj 2016 - 10:12 #5
Det er ret simplet - det er blot flagknob/pælestik (afhængig af hvilken vej man laver nettet) der laves i "krydsene".

Vi har flere gange lavet mindre net af forhåndværende snor på vores spejderlejre (landspejder :-).

Så skal man bruge en pind, så man kan måle diagonalen i "hullet", så man laver dem nogenlunde lige store.
24. maj 2016 - 14:25 #6
jernrosen3, jeg har kikket på dit link; det er instruktivt.  Jeg har også fundet links der viser brugen af en metalplade til at få maskerne ens, såsom https://www.youtube.com/watch?v=GVw6vmuCCZ4 .Der skal nok øvelse til at få knuderne rigtige.  Men et spørgsmål er måske, hvorvidt det kan betale sig at håndknytte nettene, selv om arbejdslønnen er minimal.  Jeg sad og regnede ud, at med en maskestørrelse på 12 cm skal der omkring en half kilometer snor til et fodboldnet.  Det kan da godt være, at med moderne maskiner koster det ikke ret meget mere at spinde nylontrådene til et net end at spinde nylontrådene til en snor.  Jeg tror jeg vil nævne det for dem i Choya og se hvad der kommer ud af det.  Det er også muligt, eftersom Gambia er et fiskerland, at man kan finde brugte fiskenet som man kan sy sammen til fodboldnet.

Tak til alle.  jernrosen3, det er nok dig jeg skal bede lægge svar.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. maj 2016 - 14:38 #7
Jammen det er da helt klart værd at vurdere op imod prisen på linen der skal bruges. Det ved du bedst selv, hvor/hvordan du kan få fat på, til hvilken pris.

Og så sæt det op mod priserne på http://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20160524043645&SearchText=footbal+net - billigere bliver det nok ikke som færdig produkt.
Avatar billede jernrosen3 Forsker
26. maj 2016 - 05:54 #8
Svar *S*

Er glad for at kunne hjælpe.