Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2016 - 17:21 Der er 33 kommentarer og
4 løsninger

jeg står lige pludselig som NYBEGYNDER efter omlægningen af eksperten.dk

hej!
er temmelig ret meget træt af, at jeg efter eksperten.dk`s omlæggelse har fået titlen "nybegynder" ...???
jeg har været på eksperten et hav af år så jeg er altså ikke "nybegynder"...
herudover har jeg mistet samtlige de spørgsmål/og svar jeg har haft liggende i masser af år og som jeg til stadighed er gået ind på for at finde løsningen på div. tidligere problemer.
KAN DETTE VÆRE RIGTIGT???........................
OG HERUDOVER HAVDE JEG ET MEGET MEGET VIGTIGT AKTUELT SP.MÅL HERINDE SOM JEG FORVENTEDE AT FINDE SVARET PÅ D.D. (EFTER OMLÆGNINGEN)
men det alt sammen er forsvundet nu.........
sådan en side som der her bør være stabil..........
Avatar billede 220661 Ekspert
30. maj 2016 - 17:41 #1
Du kan være ganske rolig. Alle er blevet "nybegyndere". Så du er ikke alene om det.
Hvis du trykker på dit navn oppe når du er logget ind, så burde du vel kunne finde det du søger. Jeg kan se de spørgsmål jeg har oprettet og dem jeg har deltaget i.
Avatar billede Slater Ekspert
30. maj 2016 - 17:42 #2
Alle os gamle er nybegyndere (eller var, indtil vi skrev et par ting). Det er konsekvensen af fjernelsen af pointsystemet, som er en beslutning Eksperten ikke har taget let, men dog i samråd med mange af de gamle deltagere, undertegnede inkluderet.

Pointsystemet fungerede ikke, så dette var måden at gøre det på. Nogle vil være uenige, andre positivt stillede. Jeg er selv i sidste gruppe. Og hvis du er en aktiv bruger, vil du jo hurtigt få en højere rang herinde.

Mht. at miste spørgsmål, så burde det ikke ske. Alle de gamle tråde er ført med over, og findes stadig under din bruger.

Dine stillede spørgsmål er her:
http://www.computerworld.dk/eksperten/profil/191215

Og dem du har deltaget i er her:
http://www.computerworld.dk/eksperten/profil/deltaget/191215
Avatar billede htx98i17 Professor
30. maj 2016 - 18:22 #3
Jeg har brugt eksperten siden 1999 (dengang man også deltog i eksperten arrangementer) og jeg var også nybegynder og er nu Novice. Hvad det så end betyder. Jeg trøster mig med at man kan se under profilen hvornår den blev oprettet.

Men jeg synes at topscorerne bør hædres noget tydligere end det hjerne-ikon de har fået ud fra deres brugernavn.
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2016 - 18:26 #4
#2
tusind tak - har fundet alle mine tidl. sp.mål
hader bare når div. ting bliver lavet om - jeg bliver til "Bambi på glat-is"
jeg er garanteret ikke "ene HØNE i kurven" om det...
læg lige et svar så du kan få dine points.
Avatar billede htx98i17 Professor
30. maj 2016 - 18:35 #5
Som slater skrev kan der ikke uddeles point mere. Men du kan markere hans kommentar som et svar, hvilket du har gjort nu.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
30. maj 2016 - 19:10 #6
#5 vi kører faktisk med en pointsystem, det er bare skjult inde bag ved for at undgå de uendelige diskussioner om point ?

På sigt kommer der flere badges også.
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2016 - 19:10 #7
tak #1
har markeret dit svar og regner så ikke med, at jeg skal gøre mere eller hva???
og nu har jeg fundet alle mine tidl. sp.mål
hader altså bare indædt når noget bliver lavet om..........
FORDI vi har jo rigeligt at slåes med foruden - af div. pc-problems (smiler)...m.m.m.m.
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2016 - 19:13 #8
gad vide hvilken betegnelse jeg får efter den min nuv.
"novice"
(tak til eksperten.dk for nogle helt garanteret ekstremt travle omlægnings-dage)
MEN jeg håber altså, at der går masser af år før der kommer en ny omlægning..........
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2016 - 19:35 #9
Personligt finder jeg det noget komisk med de titler. Det minder om Rip, Rap og Rup som Grønspætter ;-)
Og jeg synes at #3 har ret i, at ikonet for superbrugere kunne være mere fikst, når det nu er det eneste de får ud af alle de mange sammenskrabede point :-)
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2016 - 08:08 #10
#3
jeg er helt enig med dig (og det er bestemt ikke fordi jeg var én af de bedre med mange points)
men
når jeg alle de gange jeg har stillet et sp.mål herinde har skullet vælge mellem forskellige råd/forslag så har jeg altid kigget på hvor mange points de enkelte profiler havde. de angivne points var min rettesnor m.h.t. om rådet var brugbart.
naturligvis ved jeg godt, at der pludselig ku`komme en ny profil på eksperten som var bare super-dygtig, men det viser sig jo hurtigt...
men pointene som stod angivet var det jeg checkede.
(skal lige siges, at jeg ikke skriver det her fordi jeg var én med mange points - JEG FIK MEGET MEGET MERE END JEG GAV - som jeg husker mit points-antal tror jeg det var ca. 2.000.
så den her kommentar er set udfra én som altid skulle ha`hjælp.
SÅ VÆR LIGE RARE JER EKSPERTEN-designere at indføre den points-givning igen.
skal man eks.vis bruge en advokat ta`r man jo osse ham med det bedste ry - IKKE???
så nu er vi jo nærmest på herrens mark - og vi kan ende i en grim pc-situation.
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2016 - 08:13 #11
#2
undskyld - jeg har fundet samtlige mine sp.mål - de havde bare holdt flytte-dag
Avatar billede Slater Ekspert
31. maj 2016 - 08:17 #12
#10:
"naturligvis ved jeg godt, at der pludselig ku`komme en ny profil på eksperten som var bare super-dygtig, men det viser sig jo hurtigt..."

- Jamen det er jo sådan set det samme der sker nu, bare for os allesammen. Der er stadig et slags pointsystem, nu er det bare baseret på rang og man kan ikke længere give forskellige mængder point. Men dem der giver gode svar og løsninger vil stige i denne rang hurtigere end andre, så om kort tid vil du igen kunne vurdere en person på deres point/rang.
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2016 - 08:23 #13
"et skjult points-system"??? er da os, som ska`ku`se de points og ikke jer.
er os som har brug for dem.
og så de dèr titler under navnene siger jo heller ikke os noget som helst.
ofte er smeden én million gange dygtigere end direktøren for firmaet.
jeg er altså ikke den type som plejer at komme med kritik
bortset fra den nævnte fadæse er designet rigtig smukt.
men I bli``r altså nødt til at gi os "noget at gå efter..."
Avatar billede Slater Ekspert
31. maj 2016 - 08:38 #14
Jamen det fungerer jo på samme måde nu, Diana.

Før:
Dem der var mest aktive og gav gode svar, fik flest point.

Nu:
Dem der var mest aktive og gav gode svar, får højst rang.

Det er det samme. Du kan bruge det på samme måde til at vurdere en person, bortset fra at pointene før ofte var unfair, fordi en der gav et virkelig godt teknisk svar ofte fik 30 point for det (eller mindre, hvis de skulle deles), mens en der nærmest bare svarede at 2+2 var 4 kunne få 200.

Den største forskel er, at vi alle er startet forfra, så der går lidt tid inden rangen kan bruges til noget.
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2016 - 09:02 #15
#14
tak for dit svar...
forstår ikke helt du du skriver i 2. sidste afsnit.
og ja til, at alle er startet forfra og det er netop det som jeg synes er problemet ligenu fordi hvilket svar skal vi følge når vi ikke kan se hvor meget el. hvor lidt dygtig vedk. er.
og den her nye start med at starte forfra kan jo strække sig over lang tid.
jeg synes altså, at I skulle ha`beholdt div. profilers points og herudover ku` I så bruge titlerne samtidig med hvis I synes det.
alle de super-dygtige-profiler-med-mange-points er jo blevet født igen. og alle os som på det nærmeste af afhængige af dem ved ikke hvor de er...
JEG LOVER HØJT OG HELLIGT IKKE AT SKRIVE MERE I DENNE TRÅD...
Avatar billede Slater Ekspert
31. maj 2016 - 09:24 #16
Hvor der handles, der spildes.

Nogle gange, når noget ikke virker efter hensigten, er man nødt til bare at gøre rent bord og starte forfra. At arbejde videre med det, der ikke virkede ordentligt, resulterer ofte i en halvhjertet lappeløsning, som ikke tilfredsstiller nogen.

At starte forfra med et system er altid kontroversielt, men med tiden bliver det forhåbentlig endnu bedre end før, og lader dig endnu nemmere vurdere en brugers kvalifikationer.

Så jeg vil da håbe du bliver hængende og ser det, og at du også kommer til at kunne lide det.
Avatar billede petersen7913 Forsker
31. maj 2016 - 10:41 #17
Umiddelbart ser det nye Eksperten rigtigt godt ud i mine øjne. Så tak herfra for at I (endelig) turde lave en oprydning.

Mht. hvilke svar man 'tør' stole på .... altså jeg kan godt huske navnene på mine få men meget værdsatte guruer ;)

Og jeg er så også en af dem, der spørger meget men ikke svarer så ofte. I andre sammenhænge er det så omvendt :)
Avatar billede Dan Nim Seniormester
31. maj 2016 - 11:31 #18
#16 + #17 Tak :o)

Det er nu muligt at se alle niveauer, og hvor langt brugeren er. Peg på et niveau med musen og se...
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2016 - 12:38 #19
#18
tusind mange tak - så er den hjemme - anede ikke at jeg ku` se den rangfølge.
så har jeg helt bestemt ikke mere "at klage" over...
og mange tak for det nye design...
håber andre herinde ser den funktion du skrev i #18
jeg er "forhåbentlig da ikke den eneste som ikke vidste det" - bare lige som en undskyldning herfra - ville jo være ren katastrofe..........
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2016 - 12:41 #20
nu er jeg ovenikøbet blevet "juniormester"...
gad vide hvad jeg ender som...???
Avatar billede petersen7913 Forsker
31. maj 2016 - 12:49 #21
Du ender nok som World Champion :)

Noget helt andet - "jeg står lige pludselig som NYBEGYNDER " .... jeg tror det er meget sundt for ens ego ind i mellem at blive mindet om, at man altid vil være nybegynder på nogle områder.... Mao - man skal huske at være ydmyg
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2016 - 13:08 #22
#21
ydmyg - desværre eller jeg synes heldigvis er jeg ikke i besiddelse af den
egenskab
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2016 - 13:14 #23
#21
Word champion???
"må være den aller-aller-mest øverste af os alle sammen"
blev jeg udnævnt som det så ville jeg få et problem.
faktisk er jeg godt tilfreds med juniormester - i hvert fald glad for
at komme væk fra nybegynder-titlen (griner).
får jeg nogensinde den titel bli`r jeg altså nødt til at slette min profil.
så eksperten.dk bedes stoppe min stigning i hierakiet - please.

OG TAK TIL JER ALLESAMMEN FOR DIV. KOMMENTARER.
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2016 - 13:33 #24
@ jegerdiana
Point eller grader, man kan ikke kun ud fra disse vide hvem der eventuelt har det rigtige svar. Det kan være en metode at gå efter, men den som står lavt i rang kan udmærket , i det enkelte spørgsmål, have det bedste svar. Det kommer jo meget an på, hvor længe den enkelte bruger har været på Eksperten og hvor meget tid han/hun har brugt på spørgsmålene. Selv tager jeg også gerne imod råd fra en nybegynder, man skal jo, i sidste ende, selv vurdere om rådet var brugbart.
Avatar billede petersen7913 Forsker
31. maj 2016 - 14:01 #25
#22 - hmm ... ingen ydmyghed ....

Min personlige erfaring er, at hvis man for alvor skal lave gode - som i GODE! systemer, så kommer man længst ved at vise ydmyghed over for sine slutbrugere. Hvis man kommer farende som 'jeg ved alting bedst' får man dem aldrig nogensinde til at vise hvad de reelt gør. Og dermed fanger man ikke alle de underlige ting, som man lige skal gardere sig imod i sin kode. Plus at man i det hele taget ikke får værdifuld viden om hvad de laver. Det kan være ret anderledes end det cheferne beskriver he he

Ydmyghed er også, at man tror! man har en supergod løsning på et problem - men herinde får man andre og måske bedre forslag ;)

Men det er bare min personlige erfaring. Og jeg holder fast i min ydmyghed - som også betyder, at jeg spørger herinde ;)
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2016 - 15:23 #26
En tilføjelse, som i høj grad mangler,  til mit eget indlæg #24.
Det kommer selvfølgelig også an på den enkelte brugers baggrundsviden og evne til ar søge løsninger på nettet, og det kan andre jo ikke umiddelbart vide noget om.
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2016 - 15:23 #27
#25
ved ikke om du kan se det men jeg har masser masser af sp.mål herinde og efter min mening er det udtryk for min viden om, at alle andre er dygtigere end mig.
jeg kalder det så ikke ydmyghed som du gør. at være ydmyg er noget helt andet.
og nu svarer jeg altså ikke mere i denne tråd.
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2016 - 17:19 #28
er der ingen log-ud knap mere???
Avatar billede Slater Ekspert
31. maj 2016 - 17:25 #29
Jo. Klik på klokke-ikonet, hvor du får besked om nye svar.
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2016 - 19:11 #30
#29
mange tusind tak - det funkede.
håber da ikke, at der er mange andre end mig som får problemer med det nye design.
MEN får de det kan de jo bare kigge i det her sp.mål (smiler)..........
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2016 - 08:29 #31
nu kan jeg altså ikke finde "alle spørgsmål" som før det nye design stod på log-in-siden - den forreste - ude t.v. i dato-orden.
her kunne man se HVAD der skete herinde.
den side kan jeg ikke finde?
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2016 - 08:32 #32
har fundet den:
den kommer frem såfremt man klikker på kategorier oppe foroven.
nu stiger jeg da vist i rang eller???
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2016 - 09:47 #33
der er noget som undrer mig...er flg.:
i det gl. design fik man points hvis ens kommentar var brugbar altså hvis man var dygtig.
MEN NU stiger JEG i rangordenen
og jeg har ikke bestilt andet end at stille sp.mål og at skrive...
har intet brugbart svar givet til nogen overhovedet...
og jeg er alligevel steget i graderne og er nu juniormester...

så min konklusion er så: at "skrive-hovederne/spørgerne" stiger i samme takt som
dem som er dygtige (afleverer brugbare svar).
så er da vist "herrens mark" alligevel...
ELLER HVA`?
hvordan skal vi kunne finde ud af om de kommentarer vi får på vores sp.mål er afleveret fra en profil som VED noget
når belønningen til ham er den samme som til os der kun stiller sp.mål
???. - for så står vi jo lige...
vil meget gerne ha` kommentarer til det her sidste...
Avatar billede Slater Ekspert
01. juni 2016 - 10:03 #34
#33:

Som jeg forstår det, er det et system ligesom XP i rollespil. Du får forskellige mængder XP for forskellige handlinger, og når du når en vis mængde af dem, stiger du i level.
At skrive en kommentar giver få XP, at få markeret sin kommentar som et korrekt svar giver flere XP.
Levels kræver eksponentielt flere XP for at nå, så mens det går stærkt at nå til Juniormester, så tager det meget lang tid og meget aktivitet at blive Ekspert. Sandsynligvis så mange, at dem der ikke besvarer ting korrekt aldrig vil nå det.

Men dette er ikke et officielt svar, da jeg ikke arbejder for Computerworld - bare mit bedste gæt. Hvor meget hver handling giver, aner jeg ikke. Og jeg er også selv en smule nysgerrig omkring, om en person der bare skriver mange kommentarer, opretter spørgsmål og evt. har en bruger længe, vil nå til de høje rang på et tidspunkt. For det er jo sådan set ikke hensigtsmæssigt.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
01. juni 2016 - 10:08 #35
Det er jo alt sammen meget hemmeligt :-)

Aj, here goes:

Gamle Eksperten
Det gamle Eksperten belønnede en for at være medlem og for at få godkendt et svar.

Det gav ofte problemer fordi folk ikke er gode til at vende tilbage. Og så var det ikke helt fair at hvis man havde oprettet en profil i syttenhundredehvikål, så havde man en milliard point selvom man ikke havde hjulpet så meget.

Det nye Eksperten
Her belønnes du for at deltage.

Dvs. du får en lille smule for at oprette en spørgsmål. Du får en lille smule for at skrive en kommentar. Du får en lille smule hvis nogle liker din kommentar.

Men kun for de første par kommentarer og likes - dermed undgår vi at folk spekulerer i det.

Du får en del mere for at få godkendt en kommentar (så den bliver en løsning) eller for at vende tilbage og godkende.

Derfor oplever du at du stiger i niveau for at deltage i diskussionerne her på Eksperten. Fordi det er en god ting.

Tanken med niveauer er at lave lidt gamification - og det virker, se bare hvor meget du har spurgt til dem :-)

Men som i alle spil, så bliver det stadigt sværere at stige i levels...så for at der skal ske mere, så skal der laves noget. Jeg tror faktisk kun at det er Arne_v (http://www.computerworld.dk/eksperten/profil/93764) som er blevet Mester endnu.

Summa summarum: Jeg synes faktisk det virker - måske endda bedre end vi havde turde håbe. Jeg kan ikke afvise at vi tweaker lidt på sigt, men lige nu kører det som vi havde håbet.

På sigt kommer der også et badge-system som viser hvor man er særligt god / hjælpsom og det baserer sig på om man har leveret gode løsninger. Det er mere gamification hvor man kan opnå prestige på hvert område.

Håber det gav lidt svar - men jeg bliver ikke mere konkret. Pølser, politik og point-systemer skal man ikke se hvordan det bliver til :-)
Avatar billede Slater Ekspert
01. juni 2016 - 10:21 #36
#35:

"Men kun for de første par kommentarer og likes - dermed undgår vi at folk spekulerer i det."

> Det er skidesmart. Så er min sidste "bekymring" lagt til hvile.
Avatar billede petersen7913 Forsker
01. juni 2016 - 10:23 #37
Det lyder godt at man også kommer til at se hvilke områder folk har deres (spids)kompetencer på. Det vil jeg glæde mig til :)