Avatar billede 4zaken Novice
01. juni 2016 - 21:37 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til ny bærbar, 5-8k budget

Hej Eksperter,

Min gamle Lenovo T520 er ved at være så smadret, at jeg har droppet at opgradere den med SSD og RAM, istedet vil jeg have en ny.
Jeg har overvejet en Surface Pro fordi jeg ved den kan game til mit behov, samtidig med at den er fed og kan bruges som tablet, men da jeg aldrig har haft tablet, og heller ikke manglet en, synes jeg måske det er overkill.
Forestiller mig desuden at jeg får langt mere i en bærbar end i en tablet - ydelsesmæssigt.

Hvad kan I foreslå mig inden for de 8k? Vil gerne under prisen, men tænker også at 5k er at drømme, hvis jeg ønsker at spille lidt i fremtiden (jeg spiller for tiden en smule WoW, men fremtiden kunne godt byde på spil som Rust osv.)

Hvad jeg gerne vil have:

- Hurtig processor
- 15"
- Letvægt
- min. 8GB RAM
- Dedikeret grafikkort
- HDMI udgang

Jeg er ligeglad med DVD drev og højtalere, da jeg alligevel aldrig bruger dem.

Jeg har selv kigget på følgende, men er sgu ikke så skarp på specifikationer:
http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/LE59441009/lenovo-y50-70-15-6-gaming-laptop

På forhånd tak, og hey - hvor er alle mine Eksperten point :(
Avatar billede 4zaken Novice
01. juni 2016 - 21:52 #1
Har desuden også kigget på følgende, som er på bud netop nu. Den er dog lidt tung, men det kan jeg måske leve med :)

http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/MSIGL726QD013/msi-gl72-6qd-013ne-17-3-barbar-gamer-pc
Avatar billede Slater Ekspert
02. juni 2016 - 10:25 #2
Af de to er Lenovo'en bedst. Dens CPU er ældre, men stadig stærkere, dets 960M grafikkort er en smule stærkere end MSI'ens 950M, og så har den hybriddisk i stedet for bare en alm. harddisk. En rigtig SSD ville være at foretrække, men de er langt dyrere, hvis du skal op i større størrelser.
Kan du nøjes med 128 eller 256 GB, så ville jeg dog prøve at finde en med SSD i stedet.

Det er heller ikke en dårlig pris for en laptop. Til gengæld er jeg aldrig glad for at anbefale en bærbar, der skal bruges til spil. For samme pris får du en maskine med 4-5 gange så kraftigt grafikkort i en stationær, for ikke at tale om CPU og disk. Men naturligvis ved jeg godt, at der er mange grunde til at mobiliteten af en laptop er nødvendig.

MSI'ens fordel er en 2 tommer større skærm, men det kan naturligvis kun du selv vurdere værdien af.

- Og ja, Eksperten har afskaffet point. Du kan læse mere her: http://www.computerworld.dk/eksperten/det-nye-eksperten
Avatar billede 4zaken Novice
02. juni 2016 - 10:45 #3
Tak for svar Slater,
Den Lenovo ser desværre så ud til at være udsolgt - typisk.

Jeg har fundet 2 alternativer, specielt ASUS synes jeg ligger i et rigtig godt prisleje, selvom jeg går på kompromis med grafikkortet. Hvis jeg smed en 256GB SSD i den, ser den da ganske fornuftig ud? Jeg skal overhovedet ikke bruge 1TB.

Lenovoen herunder er noget dyrere, og synes måske ikke jeg får så meget mere for pengene?

https://www.fcomputer.dk/computer/b%C3%A6rbar/asus/x555ub-xo064t-8gb-core-i5-15.6%E2%80%B3-gf-940m-2gb-mats%C3%B8lv-gamer-pc.html

https://www.komplett.dk/product/866208/pcer/pc-baerbar/gaming-laptops/lenovo-ideapad-700-156-full-hd-mat#

Medmindre du har indvendinger, så tror jeg det bliver den ASUS der.
Avatar billede Slater Ekspert
02. juni 2016 - 12:14 #4
Altså, den er en del dårligere end de andre.

940M kortet har kun omkring halvdelen af kraften af 950M, som var det værste af de to før. Og CPU'en er kun dual core, hvor de andre var quad. Ud over det har den lavere opløsning skærm, og selvfølgelig kun en sløv 5400 RPM harddisk, som du så kan udskifte.

Men den er også 2200,- billigere end den udsolgte Lenovo, så det er en vurdering om prisen er det værd. Men af dine nye muligheder, ville jeg igen tage Lenovo'en, hvis det var mig selv. Den er igen quad core, har allerede SSD'en, så den ikke skal købes oven i, og grafikkortet er som sagt omkring dobbelt så kraftigt, da det igen er et 950M. Og så samme højere skærmopløsning som de første forslag.
Og så stoler jeg bare generelt langt mere på Lenovo som mærke. Men det er som sagt en vurderingssag.
Avatar billede 4zaken Novice
02. juni 2016 - 13:01 #5
Det er sgu godt du skriver! Jeg overser alle de ting, som du skriver.

Lenovoen må være den førende indtil videre - jeg kigger stadig rundt men det er lidt en jungle. Men nu har jeg da en bedre ide omkring, hvad jeg skal sammenligne.¨

Tak for hjælpen :)