Avatar billede Sasha V. Praktikant
07. juni 2016 - 09:55 Der er 13 kommentarer

Rettigheder ved salg af computer (Privat)

Jeg solgt for godt og vel 1,5 måned siden en computer til en dame i Aalborg. Jeg var i forvejen ikke meget for at sende, men hun hun virkede meget legit, så jeg gik med til det, og undersøgte forsendelsesmulighederne. Computeren ender så med at blive sendt, og hun modtager den, hvorefter hun ringer og siger at skærmen er flækket. Jeg siger at det forstår jeg ikke, for jeg har videoer og billeder af computeren inden forsendelse, og her er den som den skal være. Jeg går så igang med at undersøge erstatning fra Post Danmark, som ikke vil give en krone tilbage, da de mener at pakken ikke har været pakket ordentligt, og derfor ikke stemmer overens med deres forsendelsesregler. Jeg fortsætter kampen med dem, da computeren blev sendt med råd og vejledning fra en ansat på posthuset, da jeg ingen forstand har på sådan noget selv. Nu, efter denne 1,5 måned, skriver jeg så til køber at Post Danmark ikke vil give erstatning, og at jeg ikke tager købet retur, da det ikke er min skyld. At den var hel og fungerede da jeg sendte den, og den blev sendt som postdamen sagde den skulle.

Køber er nu gået helt amok, og skriver at harddisken også pludselig er gået i stykker, og jeg skal betale halvdelen af hvad reparationerne på computeren vil koste, da det er begges skyld, hvilket normalt ville være fint, hvis ikke jeg havde sendt den med anvisninger fra posten. Jeg fortæller hende at det vil jeg ikke være en del af, og at hun skal lade være med at blive ved med at chikanere mig, hvortil hun skriver at hvis hun ikke modtager det halve beløb inden kl. 10.00 i dag, så går hun i retten.

Mit spørgsmål er derfor: Kan hun det? Kan hun godt smide mig i retten, og kan der ske mig noget "alvorligt."?

Håber nogen kan hjælpe mig! Jeg har "fået udskudt hendes deadline" til i aften.

- Sasha
Avatar billede vandrefuglen Juniormester
07. juni 2016 - 10:05 #1
Med mindre du har stillet nogle garantier, er computeren købt som beset. At hun ikke har været fysisk forbi dig og kigge på den, er hendes ansvar.

Lad hende endelig gå i retten. Alene det første besøg hos hendes advokat, koster nok mere end hun har givet for computeren. Og hun vil højest sandsynligt blive rådet til at glemme det af advokaten.

Jeg er ikke jurist på nogen måde, men privat salg beskytter heldigvis begge parter:
http://www.familieadvokaten.dk/breve-600/b600-340.html
Avatar billede wjens Guru
07. juni 2016 - 10:20 #2
Når to privatpersoner handler med hinanden, så er en handel en handel. Der er hverken garanti, returret eller noget af det vi ofte har når vi som forbrugere køber i butikker. Der gælder kun det I har aftalt med hinanden. Jeg ville aldrig købe en brugt computer uden at have den i hånden først.

Du kan altid risikere at hun anlægger sag ved retten mod dig, men det vil jo stadig kræve at hun kan bevise at du er ansvarlig, f.eks. ved at have solgt noget andet end lovet, ikke indpakket rimeligt forsvarligt e.lign. I praksis står man meget svagt som køber i den situation. Skulle det ske står i begge med omkostninger, der bliver store i forhold til den computer.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. juni 2016 - 10:30 #3
Ja, du kan godt blive hevet i retten, og ja, du kan godt komme i problemer.

Med udgangspunkt i den rimelige artikel, Vandrefuglen linker til, står der jo netop, at så længe I ikke skriftligt har aftalt en "købt som beset", og evt. hvordan den skulle sendes, vil købelovens almindelige regler gælde - og her har køberen modtaget en defekt vare.

Det hele afhænger altså af dokumentation - du har billeder fra før afsendelsen, og det er bestemt til din fordel. Hvis køber har taget billeder af en beskadiget pakke, vil hun kunne kræve godtgørelse, fordi maskinen ikke har været pakket ordentligt ind.
Hvis ikke pakken har været sendt med forsikring, vil postvæsnet ikke have noget erstatningsansvar, da det er afsenders ansvar at pakke varen forsvarligt.

Men hvis du har en skriftlig aftale fra køber om, at det er i orden at sende som almindelig pakkepost, har køber jo også accepteret en eventuel risiko ved forsendelsen - det kan måske være din redning?

Harddisken er et helt andet problem - den kan ikke være beskadiget under transporten - der skal ret stort slag til, for at en slukket harddisk tager skade, så det ville kunne ses på computeren - ikke bare skærmen. Men den kan have haft problemer før forsendelsen - så igen er vi ude i, om du kan godtgøre, at der ikke var fejl på harddisken før afsendelse.

I den sidste ende er det nok yderst tvivlsomt, om køber virkelig tager dig i retten - det kan blive en bekostelig affære hvis der ikke placeres et entydigt ansvar (altså hvis I begge har et ansvar) - så vil omkostningerne ved retssagen nemlig havne hos jer begge... - og det vil sandsynligvis være dyrere, end det maskinen er værd.

Jeg vil råde dig til IKKE at lade dig afpresse, men at ringe til køber, få en snak om hele situationen, og så indgå en aftale, evt. om delvis økonomisk konpensation. Eller forklar at du har brug for mere tid til at få afklaret, hvordan du vil forholde dig, hvis du vil kontakte en rigtig advokat. Men afpresning på tid og penge er IKKE ok.
Avatar billede Sasha V. Praktikant
07. juni 2016 - 10:40 #4
Pakken var forsikret og sendt med råd og vejledning fra posthuset. Post Danmark vælger bare at se forbi det, og holde fast i at de ikke vil erstatte computeren. Dette har jeg fortalt køber, så et eller andet sted burde det jo være dem hun skulle rive i retten, og ikke mig, da jeg kun har gjort, hvad jeg er blevet bedt om af Post Danmark.

Men tak, for rådene!
Avatar billede vandrefuglen Juniormester
07. juni 2016 - 10:41 #5
Som Ole ganske rigtigt skriver skal du ikke lade dig afpresse. Jeg ville dog vente helt med at kontakte en advokat, før der "eventuelt" foreligger noget fra købers advokat. Mit gæt er at det ikke kommer til at ske, og så har du sparet evt. unødige udgifter til egen advokat.

Hvis mangle/ fejl på harddisken ikke er påpeget i samme omgang med fejlen på skærmen, syntes jeg det lugter lidt af at køber, mere eller mindre vil gøre alt for at skræmme dig.

Giv køber et ring, men hold på din ret og hvad I fra starten havde aftalt.
Avatar billede vandrefuglen Juniormester
07. juni 2016 - 10:43 #6
Har du forresten fået billeder fra køber af den ødelagte skærm og defekte harddisk?
Blot nysgerrig :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. juni 2016 - 11:01 #7
Ang. PostDanmark - nu da der er forsikring på... - så er det jo en anden sag. Men det kræver så, at køber sender PostDK noget fotodokumentation af, hvordan pakken så ud ved modtagelse, og af hvordan den var pakket ind.

Uden fotos, ingen sag.
Avatar billede Sasha V. Praktikant
07. juni 2016 - 11:17 #8
Hun har sendt billede af skærmen, hvor den er knækket oppe i hjørnet, men harddisken har hun intet fortalt om før for 2 dage siden, og jeg har intet dokumentation fået på at den fejler noget. Dog fik jeg en specialist til at tjekke alt på computeren inden jeg sendte den, og han fandt ikke det mindste, der skulle være galt.

Post Danmark har genåbnet sagen, så måske de denne gang lytter til at det er dem selv, der har sagt at jeg skulle sende pakken, som den er sendt, og de dermed også skal erstatte det.

Jeg har familie, der sidder i byretten, og har derfra fået at vide at de ikke tager sådanne sager ind, så jeg ikke har noget at bekymre mig om. Tvivler nu også på at hun kan finde en advokat der vil tage det videre i retten.
Avatar billede htx98i17 Professor
07. juni 2016 - 12:08 #9
Hvordan så forsendelsen ud da hun modtog den? kan det dokumenteres?
Hun skal så vidt jeg ved, afvise modtagelse af forsendelsen, hvis den ser beskadiget ud.

Jeg ville lige som andre skriver: afvente og se om du hører noget fra nogen advokat. Jeg tror det ikke, da pengene er for små. Og skulle du høre fra en, så overvej at lade handlen gå tilbage. Det er småpenge at hyre advokat for og spild af tid.

Og så lad det være en lektion i aldrig at sende sådan noget med post danmark.
Da jeg havde internetbutik for 10 år siden og vi sendte dem som en "Forsigtig"-pakke, og betalte ekstra for det, var det som om at forsendelserne fik nogle ekstra tæsk pga den label.
Avatar billede Sasha V. Praktikant
07. juni 2016 - 13:56 #10
Jeg ved ikke om hun stadig har indpakningen, men ud fra den var der intet at se i hvert fald. Hun sendte billede efter modtagelsen, og hele indpakning er intakt.
Avatar billede htx98i17 Professor
07. juni 2016 - 14:47 #11
Men hvordan havde du pakket den ind?
Avatar billede Sasha V. Praktikant
07. juni 2016 - 15:46 #12
Jeg fik at vide at hvis jeg kom den i deres bobbelplast konvolutter, og så sendte den som værdiforsendelse, så ville den ikke komme på pakkebånde, og den nærmest ville blive båret fra posthuset til købers dør, så der ikke burde være nogen sandsynlighed for at den kunne gå i stykker, men at selv hvis den gjorde, så ville Post Danmark selvfølgelig erstatte det hele.

Nu, hvor det så er gået i stykker, vil Post Danmark ikke tage noget af ansvaret.
Avatar billede htx98i17 Professor
07. juni 2016 - 18:11 #13
Ja der lyder ikke til at være noget at misforstå.

Men det med at pakken ikke kommer på pakkebånd har jeg aldrig forstået. For da jeg havde netbutik solgte jeg også jordspyd (jern-spyd) som er 1,5 m lange som forsigtig-pakke, der kom jordspydene ALTID bøjet frem til kunden, hvis ikke der var slået knude på den. Og det er jo lidt svært at tro på, at den så ikke er kommet i klemme på båndet. Det endte med at vi fjernede jordspyd fra sortimentet.