Avatar billede Lars_oz Praktikant
09. juni 2016 - 23:54 Der er 5 kommentarer

Uheldigvis slettet ekstern harddisk via fdisk

Hejsa,

Nu ved jeg ikke om det er den rigtige kategori, hvis ikke håber jeg i bær over med mig.

Men mit lille problem er at jeg skulle bruge en harddisk til noget forsøg i XP styre system, så jeg ville slette en gammel harddisk, men havde uheldigvis glemt at min eksterne harddisk sad i computer, så det jeg troede var den gamle harddisk var altså min eksterne som jeg fik slettet partitionerne og MBR på i stedet for, er der nogen måder at genskabe det igen ?
Avatar billede hjolsen Ekspert
10. juni 2016 - 06:06 #1
Der er mange og gode muligheder , af gratis Recuva https://www.piriform.com/recuva/download
eller Testdisk http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
De vigtigste er du har en anden disk at genskabe til - du må aldrig forsøge at genskabe direkte til den disk der er formateret/slettet - det kan ødelægge data totalt !
Avatar billede Lars_oz Praktikant
11. juni 2016 - 15:01 #2
Hejsa,

Recurva har jeg prøvet det finder desværre ikke halvdelen af hvad der lå på harddisken (500 GB).

Jeg har prøvet med programmer som EaseUS Data Recovery Wizard, GetDataBack, de kan godt se og "genskabe" men der er ikke noget af det der er brugbart.

Om det så er fordi at der uheldigvis blev smidt den XP på harddisken.

Men det jeg tænker er. er det muligt at "se" den gamle MBR og aktiver den eller er den væk efter fdisk /mbr ?
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2016 - 14:24 #3
For dette her er det ensbetydende at du er nød til at starte fra bunden af, hvis ikke allerede foretaget jævne mellemrum en gendannelses disc såsom fra DVD eller et ekstra sæt backup HDD.
Alle gendannelses program vil kun delvis kunne finde tidligere filer og ikke fuldt ud.
Avatar billede hjolsen Ekspert
13. juni 2016 - 16:00 #4
GDB bør kunne finde de filer der ikke er over skrevet af en ny installation/formatering .
Husk dog at den skal sættes til at lede efter slettede filer - en søgning der nemt tager 2-10 timer og de data der kommer ud fylder ofte det dobbelte af oprindelig harddisk  - da den kan genskabe flere versioner af samme fil
(jeg har selv købt programmet og redder mange data med det)

Alternativt Testdisk/Photorec  men her genskabes mens der søges  så den kræver du har meget ledig plads på en anden harddisk !
Avatar billede Lars_oz Praktikant
13. juni 2016 - 23:54 #5
Hejsa.

hjolsen - det fandt også en del det stod og arbejdede i ca 32 timer.

Jørgen A. B. det var også min backup HDD, jeg var uheldig med, plejer altid at tage den fra når jeg roder med det, men plejer var i det her tilfælde ikke til stedet :-(