Avatar billede Hippo Praktikant
13. juni 2016 - 11:07 Der er 1 kommentar

identification af computer

Jeg er frygteligt ramt af en person der bliver ved at sende mig alle mulige mails, med varieret indhold.
Kan jeg på nogen måde identificere hvem der sender dette, eventuelt personens computer, ID eller endnu bedre navn. Hvordan finder jeg ud af hvor han sender fra, privat udbyder eller offentligt netværk. De fleste computere har jo et navn.
Avatar billede Thomas_NS78 Mester
13. juni 2016 - 15:34 #1
Det står I headeren af mailen hvilken server den kommer fra, du kan selv læse det I headeren, men for nemhedens skyld, så sæt headeren ind I et dertil egnet program eller hjemmeside, f.eks., så denne.

http://mxtoolbox.com/EmailHeaders.aspx

Men du kan maksimalt få at vide hvilken server den kommer fra, f.eks. Microsoft office 365, gmail, yahoo eller anden mail udbyder
lige på nær altså at Yahoo sætter IP adressen på deres slutkunde ind I headeren, mens Gmail og Microsoft ikke gør :)

Alt I alt, det kommer an på meget. Afsenderen kan også benytte et åbent mail relay (dårligt konfigureret mail server) så får du ikke meget ud af headeren.

Og du skal melde det til politiet og lade dem undersøge med mail udbyderne (HELD OG LYKKE), for mail udbydere afslører ikke deres kunder direkte til dig.

Personligt vil jeg tror at den bedste mulighed er at sende en vedhæftet fil retur, som indeholder sporing (hvis han åbner den og f.eks. tillader word eller PDF at gå på nettet) så kan du se hans IP (hvis han altså ikke benytter TOR eller anden metode)
f.eks. http://www.readnotify.com/readnotify/pmdoctrack.asp

alt I alt - held og lykke :) desværre er email I sig selv bygget uden sikkerhed, det er blandt andet derfor SPAM er så svært at forhindre