Avatar billede Zenyatta95 Praktikant
13. juni 2016 - 22:26 Der er 6 kommentarer

Hvilken bærbar?

God aften :-)

Jeg håber, at i kan hjælpe en uvidende studerende.

Efter sommerferien skal jeg læse journalistik - og jeg vil købe en ny bærbar, så jeg har udstyret i orden ;-)

De sidste 4,5 år har jeg brugt min Lenovo, Y500 ideapad og den har jeg egentlig været glad for, men den er stor og den har ikke længere nogen form for batteritid tilbage.

Krav til ny bærbar:

- Ikke alt for tung - maks. 2 kg

- God batteri tid

- God plads til opbevaring

- Ikke mindre end 13"

- Godt tastatur

- Meget gerne CD/DVD drev

Og så må den meget gerne kunne holde de næste 5 år.

Jeg har overvejet, at skifte til Mac, men jeg ved ærlig talt ikke noget om computere, så jeg ved ikke om det vil være bedre.

Anyway, hvad siger i? Hvad er godt, hvad skal jeg holde mig fra? Hvilke forskelle er der på en Mac og andre gode bærbare, som forhåbentligt bliver anbefalet.

På forhånd tusind tak for hjælpen - I'm going to need it :-)

Mvh. Anne
Avatar billede kurtba Ekspert
13. juni 2016 - 22:51 #1
Personligt er jeg ikke til mac af flere årsager  -ikke mindst prisen, men kvalitetsmæssigt er der nok ingen tvivl om, at de hører til i den rigtig gode ende.
Af forskellige årsager har jeg været en del sammen med en masse journalister i det sidste stykke tid, og jeg har herunder bemærket, at stort set alle bruger mac computere.
Jeg kender ikke grunden, men de må åbenbart kunne noget, som de sætter pris på i forhold til deres job.
Det er også nok værd at tage med i overvejelserne. Spørg evt. nogle journalister.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
14. juni 2016 - 01:21 #2
Det som du leder efter er en solid skrivemaskine. Jeg bruger selv både PC og MAC, men det lyder som om du burde overveje en af følgende:

Macbook Air
+ Batterilevetid i top
+ Tastatur i top
- Gammel skærm / skærmopløsning
- Fornuftig pris

Macbook Pro 13 retina
+ Batterilevetid er ok
+ Tastatur i top
+ Lækker skærm
- Voldsom pris

Asus UX305
+ Batterilevetid er ok
+ Lækker skærm
+ PC som du kender
- Ældre produkt
- Asus laver ikke verdens bedste tastaturer (prøv det inden du køber)

Læs mere her: http://www.computerworld.dk/art/233711/test-her-er-den-tyndeste-baerbare-til-den-laveste-pris

...eller du kan vente på (men den er nok lidt dyr):

http://www.computerworld.dk/art/237238/asus-klar-med-tyndere-og-dobbelt-saa-hurtig-macbook-klon

Og så er der den lidt skæve, som ikke er god at sidde med i skødet, men til gengæld er ret lækker: Surface Pro 4 (test her: http://www.computerworld.dk/art/235520/test-af-microsoft-surface-pro-4-hurtigere-bedre-haardere-staerkere)

- husk studierabat hos både Microsoft og Apple.
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2016 - 11:11 #3
Lenovo Y500 batteri levetid er 3 timer.
Er det således, hvis du leder efter computer der har længere batteri levetid, så er det altså lige det koster kassen. Husk, at disse kan have begrænset mængde HDD plads, hvilket du kan opgradere senere med ved at få det udskiftet til større HDD plads.
Eksempel for 16 timers levetid har vi eksempel:
Lenovo 15" - ThinkPad W550s.
Apple 13" - MacBook Pro.

Eksempel for 9-10 timers levetid har vi eksempel:
Lenovo 12.5"-13.3" - Yoga 900 og Yoga 900s.
Asus 13.3" - ZenBook UX305CA.

Er det derimod økonomisk billige, men gerne længere end 3 timers batteri levetid, såsom 5.5-6 timer, så kan du købe:
Lenovo 15" - B50-80 eller B50-80 80EW.
Lenovo 15.6" - B51-80 80LM.
Lenovo 15.6" - E51-80 80QB

9 timers batteri levetid:
Lenovo 15.6" - ThinkPad E560 20EV.

Du kan søge med www.pricerunner.dk eller igennem www.proshop.dk
Avatar billede Zenyatta95 Praktikant
14. juni 2016 - 17:03 #4
Tusind tak for svar! Dejligt, at have noget konkret jeg kan undersøge nærmere :-)

Jeg har ikke lyst til, at smide penge i nakken på sælgerne blot fordi, der står "mac" eller noget andet fancy på produktet - men det må gerne ligge i den dyre ende, hvis kvaliteten og holdbarheden er i top.

Og så har jeg tydeligvis undervurderet computeres evne til at holde strøm. Min tanke var at 4+ timer ville være lækkert, så 9+ er jo luksus.

Jeg har heldigvis et par måneder at løbe på, før den endelige beslutning skal træffes, så hvis der er andre bud er de meget velkomne :-)

Ellers vil jeg gå i tænkeboks og kigge nærmere på de computere i har anbefalet.

THANKS A BUNCH!
Avatar billede eurositi Ekspert
18. juni 2016 - 11:05 #5
Den nye Asus ZenBook (UX305) påstås at have op til 12 timers batteritid på Asus' egen hjemmeside. Det er nok en overdrivelse, men hvis design og lethed er vigtigt, er det nok noget af det mere 'hippe' på markedet p.t.
https://www.asus.com/dk/Notebooks/ASUS-ZenBook-UX305UA/
Avatar billede Pilde Juniormester
21. juni 2016 - 09:29 #6
Hejsa,

Var du ellers glad for din Lenovo maskine ?

Jeg er selv super tilfreds med Lenovo men er også oppe i Thinkpad serien.
Havde tidligere en T61P som holdt i 5 år og som var super kraftfuld så den kunne køre hvad som helst.

Min nye darling er dog en T450s som jer er så glad for. Du kan evt. læse om den her: https://www.comway.dk/da-dk/20bx000xmd_lenovo-thinkpad-t450s

Af fede features kan jeg sige:

Vægt 1,8 kg.
Batteri: 6 timer
Harddisk: 256 GB SSD
skærm: 14" (ikke for stor så den er stadig handy)

Jeg er lidt i tvivl om den stadig er i handlen men så vidt jeg kan se så har Lenovo lanceret modellen T460 i stedet for. Søg dog hos danske forhandlere på t450 og se om de ligger inde med nogle.

Det er maskiner i prislejet 8.000 kr. og op så helt billige er de ikke men det er kram som holder - trust me og så er der vist 3 års Lenovo garanti med i købet.

http://shop.lenovo.com/dk/da/laptops/thinkpad/t-series/