Avatar billede Mette Novice
22. juni 2016 - 14:10 Der er 5 kommentarer

Makro til udskrivning af skjult ark i låst projektmappe:-)

Nu har jeg tidligere med stort held kunne finde de løsninger jeg skulle bruge i dette forum, desværre ikke denne gang :-( Så mon der sidder en og lige kan gennemskue denne:

Jeg har et ark forskellige brugere skal bruge til at beregne fragtpriser i, her er baggrunden sort og altså ikke særlig printvenlig - nu vil jeg gerne have det lavet, så når der trykkes print, så bliver der udskrevet en version hvor baggrund er hvid og tekst sort

Min egen løsning var at lave et skjult ark hvor der blot var byttet rundt på farverne, men da alt er låst, kan jeg ikke få makroen til at køre uden at projektmappen åbnes og det er ikke en option????

Nogen kloge hoveder ??
Avatar billede Mads32 Ekspert
22. juni 2016 - 15:06 #1
Lav din makro så den starter med at fjerne beskyttelsen. Derefter omformater du. Udskriv. og indsær beskyttelse. Alt i en Makro, så er der ingen risiko.
Avatar billede natkatten Mester
22. juni 2016 - 15:12 #2
Et hurtigt generisk eksempel på, hvordan VBA-koden kan se ud:

Sub Udskriv_SkjultArk()
Application.ScreenUpdating = False
    Sheets("SkjultArk").Visible = True
    Sheets("SkjultArk").Select
    ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut Copies:=1, Collate _
        :=True, IgnorePrintAreas:=False
    Sheets("SkjultArk").Visible = False
Application.ScreenUpdating = True
End Sub

Skal tilrettes dine behov. F.eks. skal arknavnet sikkert ændres fra "SkjultArk" til det navn, som du benytter. Ligeledes kan du have særlige behov, som skal afspejles i den måde, hvorpå udskriften sker (PrintOut-delen).
Avatar billede Mette Novice
22. juni 2016 - 15:36 #3
Jep det virker meget godt hvis ikke projektmappen var skjult :-( Og kan ikke umiddelbart få makroen til at åbne for beskyttelsen.......................
Avatar billede natkatten Mester
22. juni 2016 - 16:23 #4
Hvis ikke du har password på arket, så bør denne kunne gøre det. Sæt linjen ind før du beder om udskriften:

Sheets("SkjultArk").Unprotect

og så kan du beskytte arket igen når du er færdig, dvs. før linjen med Application.ScreenUpdating:

Sheets("SkjultArk").Protect

Kan også håndtere et password-beskyttet ark, men har skal du så umiddelbart skrive passwordet ind i klar tekst, hvilket jo bestemt ikke er godt sikkerhedsmæssigt.
Avatar billede ebea Ekspert
22. juni 2016 - 16:28 #5
Prøv med denne. Forudsætter at du udprinter ved hjælp af en "Command Button", på dit Ark
Derefter tilretter du alle xxxxxx til at passe til dit Ark navn og Password beskyttelse.
Programkoden skulel så sætte dit Ark tilbage igen, når print er slut.
MEN prøv først på en kopi af Arket, før du "slår dig løs" på det rigtige Ark.

Private Sub CommandButton1_Click()
      'Udprint
        Worksheets("xxxxxx").Visible = True
        Worksheets("xxxxxxx").Unprotect Password:="xxxxxxx"  'Fjerner password på Arket
        Worksheets("xxxxxxx").Interior.ColorIndex = xlColorIndexNone  'Fjerner baggrundsfarven
        Worksheets("xxxxxxx").Interior.ColorIndex = 1  'Sort farve
        Worksheets("xxxxxxx").Range("xxxx").PrintOut  'Udprinter
        Worksheets("xxxxxxxx").Protect Password:="xxxxx"  'Sætter Password tilbage på Arket
      Worksheets("xxxxxx").Visible = False
End Sub