Avatar billede Anders Novice
23. juni 2016 - 22:49 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Hvilke stationær computer?

Hej alle

Jeg er igang med at spare sammen til en stationær gaming computer. Mit spørgsmål er, hvilke er en god all around gaming pc til et budget på ca 7-9000 kr burde jeg købe?
Computeren skulle gerne kunne klare de større spil såsom Arma og Battlefield. Og har i eventuelt en god gaming skærm i kan anbefale?

Anders
Avatar billede stjans Guru
24. juni 2016 - 07:46 #1
Skærm: BenQ 24" 100 hz - husk det rigtige dvi kabel :-)
Avatar billede Anders Novice
24. juni 2016 - 23:39 #2
Hej Stjans

Jeg har haft en benq xl2420t før. Fakisk 3 af dem :)
Jeg er ikke så interresseret i benq's da jeg gerne vil prøve noget nyt.
Du har ikke et forslag til en gamer stationær?
Avatar billede stjans Guru
25. juni 2016 - 09:07 #3
Naah - jeg ville kigge på MM visions maskiner. Jeg har selv købt flere derfra over tid, og er aldrig blevet skuffet over hverken PC`er eller service.
Avatar billede stjans Guru
25. juni 2016 - 09:08 #4
Avatar billede Slater Ekspert
25. juni 2016 - 11:06 #5
Det er lige lidt over hans budget, stjans ;)

Men enig, MM-vision er fine. En computer som denne (dog også lige 200,- over budget, hvis der skal Windows licens med) er rigtig god til prisen, kan sagtens klare de nævnte spil i gode indstillinger, og stadig holde et stykke tid.

Hvad er budget på skærmen, og er der særlige ønsker til størrelse, opløsning, Hz, osv?
Avatar billede Anders Novice
26. juni 2016 - 02:11 #6
Tak for svarene! :)

MM-Vision er en fantastisk side. Har haft en computer derfra til en 12,000kr. Rigtig fin computer, og selvfølgelig også på den dyrere side.
Jeg har kigget på Shark gaming computere og de ser også rigtig fine ud. Hvis i skulle vælge en fra shark gaming hvilke vil det så være?
Jeg vil helt sikkert også foretrække en computer(og tastatur) som ikke larmer så meget. Min tidligere larmede ekstremt meget. Og det blev en smule irriterende at høre på.
Mit budget er ændret en smule så det ligger på allerhøjst 12,000 kr for både skærm, tastatur og mus.
Hvis jeg skulle vælge en størrelse så vil den nok ligge på en 27 tommer. Ikke det bedste til gaming, men jeg foretrækker en lidt større skærm. HZ behøver ikke at ligger på de 120hz eller 140hz. 60 er helt fint. Jeg vil allerhelst havde en skærm som har en fin billedekvalitet og som har et flot design(skal have tynde rammer). Da jeg prøver at lave en pæn setup som er behagelig at være ved, og se på for den sags skyld.

Rigtig fedt at i gad at smide nogle svar!

Anders
Avatar billede Anders Novice
26. juni 2016 - 02:14 #7
Den computer som du har linket slater ser rigtig fed ud. Vil helt sikkert overveje at købe den.
Og stjans den pc du har linket er lidt for dyr, men tak for hjælpen!:)

Anders
Avatar billede Slater Ekspert
26. juni 2016 - 09:26 #8
På de fleste MM-vision maskiner, inkl. den linkede, kan du vælge en "Be Quiet" blæser til CPU'en. Den er ganske stille.

Mht. skærm, så skal du lige tænke over den 27".
Hvis du sidder i almindelig skrivebordsafstand fra skærmen, så er 27" så stort, at almindelig 1080p opløsning begynder at blive sløret og grimt. Så er du nede på en PPI (pixels per inch) på ca. 80, og det er for lidt efter min mening. Det optimale er en PPI på mindst 100, og det giver en 27" skærm i 1440p opløsning, som jeg selv har.
Men vælger du en skærm med højere opløsning, skal du også huske, at det kræver meget mere kraft af computeren. Det er 78% flere pixels der skal renderes end 1080p, hvilket kræver meget mere kraft, hvilket kræver et større budget til computeren og hyppigere, dyrere opgraderinger, hvis du vil spille nye spil.
Man kan naturligvis vælge at spille i 1080p på en 27" skærm, men så bliver det endnu grimmere end på en 1080p skærm, fordi det ikke er native opløsning.

Personligt vil jeg sige at 24" er det største hvor 1080p ser godt ud. Alt over det kræver højere opløsning. Men det er op til dig, naturligvis, jeg ville bare nævne det, hvis du ikke havde tænkt over det.
Avatar billede Anders Novice
26. juni 2016 - 15:05 #9
Interessant.

Jeg har aldrig vidst eller tænkt over at det vil kræve mere kraft af computeren, rigtig fedt at du nævner dette. Hvis du skal anbefale en rigtig god skærm i 24" som ikke er benq, hvilke ville det så være? Og hvilke skærm ejer du?

Hvis computeren bliver støjsvag med de to modifikationer så vil det da helt klart være en computer som jeg højst sandsynligt ender med at købe.

Anders
Avatar billede Slater Ekspert
26. juni 2016 - 15:36 #10
Jeg har selv en Asus PG278Q. Rigtig god skærm (selvom PG279Q, der udkom efter jeg købte min, er bedre) men den er også i den dyre ende, også fordi den har G-Sync og 144 Hz.

144 Hz kan være "farligt". Personligt kan jeg slet ikke holde ud at se på spil i 60 fps, efter jeg har vænnet mig til mere. Jeg synes det hakker af helvede til, og skal helst have mindst 100 fps nu, hvilket også kræver mere kraft af computeren.

G-Sync er til gengæld rigtig lækkert - men her skal man bare huske på, at Nvidia  og AMD konkurrerer med hver deres teknologi, og understøtter ikke hinandens. Så hvis man køber en skærm med FreeSync, skal man købe AMD-grafikkort for at få den fulde effekt, og ligeså med G-Sync og Nvidia-grafikkort.

Jeg har ikke så meget personlig hands-on erfaring med andre, nyere skærme. Men hvad du skal købe, kommer også meget an på dine krav og dit budget. For der er mange lækre features i dyrere skærme, men de billigere fungerer som regel helt fint.
Avatar billede Anders Novice
26. juni 2016 - 15:50 #11
Havde også en benq xl2420t, rigtig fed skærm med 120hz og ja men vænner sig helt sikkert til det. Men jeg foretrækker design og billedkvalitet over hz.

Det er godt nok en dyr skærm. Men jeg tvivler ikke dens performance. Men som sagt så er budgettet lige lidt for lavt til sådan en skærm.

Har du foreslag til en skærm til en 2500kr? Og evt tastatur og mus til en 1500kr samlet?

Anders
Avatar billede Anders Novice
26. juni 2016 - 15:58 #12
Og forresten du nævner at for at få computeren til at være mere stille så burde jeg opgradere til CPU be quiet. Men er det nødvendigt også at opgradere til Silent PSU?
Vil det have en stor betydning?

Anders
Avatar billede Slater Ekspert
26. juni 2016 - 17:22 #13
Jeg har som sagt ingen hands-on erfaring med de fleste skærme, så jeg kan kun gøre hvad du selv kan - gå ind på en reseller-side, f.eks. komplett.dk og finde skærme i det rigtige prisleje og størrelse, og se se hvilke der ser godt ud og har gode stats. Om de holder hvad de lover, kan jeg jo desværre ikke garantere.
Husk at kigge på responstid, når det er til gaming. Hvis du vil have god billedkvalitet, er en IPS-skærm langt bedre end almindelige TN-skærme - men de har også længere responstid og mere sløring i de billige udgaver, så der skal man passe lidt på netop til spil.

Mus, der ville jeg selv ikke købe andet end den Logitech G502, jeg selv har. Godt, komfortabelt design, freescroll, knapper de rigtige steder og høj præcision på alle underlag. Og så Logitechs rigtig gode macro-editor, og til en ganske rimelig pris.

Keyboard, det er mere en smagssag. Nu sagde du før, at du foretrak et stille keyboard - så skal du ikke gå efter mekanisk, som mange dyre gamingkeyboards er. De er lidt mere præcise, men de larmer af helvede til.
Steelseries Apex er et rigtig godt kvalitetskeyboard til gaming, som ikke er mekanisk og altså ganske stille. Og så fås det i en Raw-version uden farvet lys, hvis man vil spare et par hundrede kr.

Mht. PSU-køler er det ikke min erfaring at det betyder så meget, men kan være jeg bare har været heldig. Hvis du overvejer førnævnte maskine, ville jeg ringe til MM-vision og få deres råd om det. De plejer at være ganske kompetente, og råder ikke bare til at købe det dyrere hver gang.
Avatar billede Anders Novice
26. juni 2016 - 21:19 #14
Mange tak for din hjælp!

Jeg må lige prøve at lede efter en god skærm.

Jeg vil helt sikkert overveje musen hvis du kan anbefale den :)

Havde før et blackwidow ultimate og ja det var mekanisk og et Klik kunne nærmest høres i hele huset. Så det var lige i overkanten.
Jeg vil lige kigge nærmere på tastaturet.

Jeg vil følge dit råd og ringe ned til mm vision når det er ved at være tid

Mange tak for din hjælp! Fedt at folk gider at hjælpe frivilligt og oven i købet gratis.

Anders
Avatar billede Anders Novice
27. juni 2016 - 18:21 #15
Der findes mange forskellige versioner af Steelseries Apex. Havde du et specifikt som du kan anbefale?

Anders
Avatar billede Anders Novice
27. juni 2016 - 18:28 #16
Min fejl jeg har fundet det rigtige :)
Avatar billede Slater Ekspert
27. juni 2016 - 18:29 #17
Det er den der hedder 300, jeg har erfaring med, men jeg tror 350 bare er en bedre og nyere version af samme.

Åbenbart er Apex M500 et mekanisk, så ikke den.
Avatar billede Anders Novice
28. juni 2016 - 00:08 #18
Modtaget.

Har kigget mellem lidt mellem mm-vision og shark gaming.
Kan du sige mig forskellen mellem disse to?
Hvilke synes du er det bedste valg?
http://sharkgaming.dk/gamer-computere/klar-til-afhentning/shark-brutality-faerdigsamlet
https://www.mm-vision.dk/vision-Power-gamer-pc-stationaer

Anders
Avatar billede Slater Ekspert
28. juni 2016 - 10:43 #19
Fra Sharkgaming får du en lidt dårligere CPU, et meget dårligt grafikkort, en kvart så stor SSD der også er langsommere, men til gengæld en harddisk oven i, som ellers koster 500,- som ekstraudstyr hos MM-Vision.

Der er ikke meget tvivl om, at du får en del mere for pengene hos MM-Vision. Min erfaring er at Sharkgaming tager lidt ekstra for det "smarte" design og lys (personligt synes jeg det er rædsomt, men hver sin smag) og mærket. Men det er ikke fordi det er en kæmpe forskel, så intet ondt om Shark, hvis man er til det.

Men alene grafikkortet - et 970 har næsten 50% bedre performance score end 960. Hvis du har budgettet til det, ville jeg måske også tage den ekstra harddisk fra MM-Vision, for hvis du spiller, løber du hurtigt tør for plads med kun 500 GB. Men det kan også ret nemt monteres ekstra senere.
Avatar billede Slater Ekspert
28. juni 2016 - 10:44 #20
Hov, "et meget dårligt grafikkort" skulle have været "et meget dårligere grafikkort". Det er ikke fordi 960 er skidt, det er bare en del værre end det andet.
Avatar billede Anders Novice
28. juni 2016 - 12:56 #21
Så er det klare valg helt klart mm Visions. Mange tak for dine svar! Det sætter jeg stor pris på.