Avatar billede KHHP Juniormester
24. juni 2016 - 17:14 Der er 1 løsning

Summering hvis given værdi forefindes i andet felt

Hej
Jeg har igang med at lave et excel ark hvor jeg har et navn i kolonne A og en talværdi i kolonne B.
| Navn | Værdi |
| Værdisæt1 | 300 |
| Værdisæt2 | 150 |
| Værdisæt3 | 50 |
| Værdisæt2| 350 |
| Værdisæt3 | 400 |

Jeg vil så i bunden lave følgende:
| Sum af værdisæt1 | 300 |
| Sum af værdisæt2 | 500 |
| Sum af værdisæt3 | 450 |

Sumtallene i kolonne B skal beregnes ud fra følgende kriterier
| Sum af værdisæt1 | Aktuelt felt i kolonne B har værdien "Værdisæt1" i kolonne A |
| Sum af værdisæt2 | Aktuelt felt i kolonne B har værdien "Værdisæt2" i kolonne A |
| Sum af værdisæt3 | Aktuelt felt i kolonne B har værdien "Værdisæt3" i kolonne A |

Jeg har forsøgt med "SUM.HVIS", men da denne kun kan kigge på en given værdi i samme kolonne kan den som udgangspunkt ikke bruges

Er der nogen der ved hvordan jeg klarer denne?
Avatar billede ebea Ekspert
24. juni 2016 - 17:33 #1
Tilret disse, så de passer til dit behov!
=SUM.HVIS(A2:A8;"Værdisæt1";B2:B8)
=SUM.HVIS(A2:A8;"Værdisæt2";B2:B8)
=SUM.HVIS(A2:A8;"Værdisæt3";B2:B8)