Avatar billede lordnelson Seniormester
01. juli 2016 - 07:51 Der er 7 kommentarer

Værdi fra Click billede (hotsopt)

Hej
er der en måde jeg kan hente/få værdien fra et klikbart billede, uden at der sendes noget, fek.s bogmærke eller lign , kan fint få fat i værdien hvis linket sender feks. til samme side , men da billedet ligger et stykke nede, samt at værdien ligger i en løkke , er det lidt tricki det med at genindlæse siden
Så det ville være rigtigt dejligt hvis der var en der havde et forslag til feks. at klikke på billedet og værdien af klikket kunne bruges senere
Avatar billede Slater Ekspert
01. juli 2016 - 08:28 #1
Det kan sagtens lade sig gøre, men jeg tror, vi har brug for lidt mere information om, hvad du har tænkt dig at bruge det til og hvordan, for at sige meget mere.

Uanset hvad, kommer det til at ske med Javascript. Men skal du bruge det på serveren, kan det sendes der med AJAX, eller det kan gemmes til et senere tidspunkt, når du skifter side - det er sådan set ligegyldigt. Men er det overhovedet nødvendigt at sende til serveren, eller hvad skal det bruges til?
Avatar billede lordnelson Seniormester
01. juli 2016 - 09:09 #2
Det er et booking system til når vi holder Mc træf, i den forbindelse kan man Booke en seng i en Camping vogn , har så billeder , afhængig af type  2, 4 ,6 personer , probelmet ligger jo i at i sådan en vogn er der normalt altid en db seng , og nok ikke alle ønsker at ligge i den hvis det ikke lige frem er ens partner eller lign
så efter valg af vogn type kommer billedet frem , her skulle man så kunne vælge sengen på billedet (dobbelt eller køje) værdien skal så bruges senere , der er lige den humle at der i selve bookingen kan være flere personer , altså feks. mig og konen , der så vælger hver vores seng (side på dobbelt seng)
Avatar billede keysersoze Guru
01. juli 2016 - 09:17 #3
For mig lyder det lidt ustabilt at satse på billedkoordinator til det ligesom du vel støder ind i et potentielt problem med ux hvis brugerne kan være i tvivl om hvad de har klikket på. Kan du ikke fx dele det ind i flere billeder?
Avatar billede lordnelson Seniormester
01. juli 2016 - 09:41 #4
Jo pt har jeg bare lavet en dropboks med valg , syntes bare det kunne være smart det andet
Avatar billede Slater Ekspert
01. juli 2016 - 10:17 #5
Hvis du har lavet en drop-down, så kunne det jo være smart at beholde den, og bare gøre så dens værdi skifter, når du trykker på sengen på billedet. Så kan folk stadig se, hvad de har valgt og lave valget på en UX-venlig måde, samtidig med at du får den mere visuelle mulighed også.
Avatar billede lordnelson Seniormester
01. juli 2016 - 11:12 #6
Ok, havde forestillet mig man kunne klikke på billedet , og ved siden af vise med tekst hvad man havde valgt , men den anden er også fin nok tak
Avatar billede Slater Ekspert
01. juli 2016 - 11:29 #7
Det kan du også sagtens gøre, men så fjerner du muligheden for at bruge dropdown-vælgeren, for dem der ikke helt forstår det andet.

Det med at klikke på et billede er en sjov gimmick, men bryder med almindelige interface-konventioner på nettet og er ikke specielt intuitivt, så jeg vil skyde på, at mange ikke vil forstå det eller kunne finde ud af det. Derfor er det, efter min personlige mening, en god idé at give dem et alternativ til den "smarte" løsning.

Men du vælger naturligvis selv, da det er din side. Skal vi hjælpe dig med at skrive koden til at få det til at virke, vil det gøre det en hel del nemmere at se den eksisterende kode for siden. Bare HTML'en, server-side koden er unødvendig.