Avatar billede falden1337 Praktikant
02. juli 2016 - 23:31 Der er 3 kommentarer

windows 10 opgradering

Hej, jeg ville bare spørge herinde om i vidste om hvis jeg opgradere til windows 10, vil alt så bliver slettet på min pc? jeg er rimelig sikker på at det ikke sletter alt. Men det hvis nu at jeg har ret i at ingenting bliver slettet, kan man så på nogen måde gøre sådan at man opgradere + sletter alting? eller er jeg bare nødt til at lave en gendanning for sig selv? :)
Avatar billede 220661 Ekspert
02. juli 2016 - 23:37 #1
Ved en opgradering vil alle dine private filer forblive intakte, og alle programmer der er kompatible med Windows 10 vil også virke som de gjorde i det gamle system hvis dette vælges.
Har selv valgt dette ved opgradering. Der er et punkt der hedder "gem intet", og her tror jeg kun det er Windows 10 der kommer med over.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. juli 2016 - 13:18 #2
Hvis man opgraderer kommer det gamle system til at ligge i en mappe der hedder Windows.old på roden af c drevet. Slettes denne ikke kan man rulle tilbage til det oprindelige system igen hvis Windows 10 ikke fungerer optimalt.
Man ruller tilbage ved at gå i start indstillinger-opdatering og sikkerhed-genoprettelse. Herfra kan man rulle tilbage indenfor 30 dage. Herefter er der kun en ny installering man kan gøre for at komme tilbage, eller bruge et image man også kan rulle tilbage på.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. juli 2016 - 13:02 #3
Når du starter opgraderingen, bliver du mødt af 3 valg:

* Behold datafiler, programmer og windows indstillinger
* Behold kun datafiler
* Slet alt

Så du vælger selv hvilken grad af opgradering du ønsker...

Og som der også skrives, gemmes al gammel data (uanset hvilken opgradering du vælger) i en windows.old mappe - som dog slettes efter lidt over en måned. Men du vil dermed, selv med en "ren" installation, kunne finde gammel data.

Dog gælder det som altid - backup af det du slet ikke ønsker at miste.