Avatar billede htmlkongen Novice
05. juli 2016 - 20:56 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Strømforbrug beregner af AC/DC

Hejsa. Jeg håber at i kan hjælpe mig med lidt el-beregninger, da jeg ikke fandt de online-convertere brugbare ...

Spørgsmål 1: Hvor hurtigt vil et 30W solpanel lade et 12 V batteri hvis det er halvt fyldt. Batteriet er på 110 am. (Lad os antage at solen skinner konstant)

Spørgsmål to: Hvilken inverter er stor nok til at "Drive værket"

Setup:

Jeg har en et produkt som bruger ca 25 kwh pr måned, som kører på batteri.
Ladestrømmen er 1,75 A - 230 volt.

Produktet bruger 30W når den kører.

Kan du hjælpe?
Avatar billede Slettet bruger
05. juli 2016 - 22:07 #1
du er nødt til at kende batteriets ladetid
Avatar billede htmlkongen Novice
05. juli 2016 - 22:11 #2
Jeg ved at solpanelet kan lade med 30 watt når det lader for fuld styrke.  Kan det bruges?
Avatar billede kurt54 Ekspert
06. juli 2016 - 00:13 #3
2-2,5 A max og det sikkert kun i få timer i døgnet selv når solen skinner - lidt mere hvis du lader solpaneelt følge solen men det er ikke helt simpelt. Hvis panelet er fastmonteret er det max helt optimalt placeret et øjeblik...
Avatar billede sonalias Seniormester
06. juli 2016 - 07:38 #4
Hvis vi regner med maksimal effekt af solcellen (Hvilket som kurt påpeger sker sjældent)
12V*110Amph = 1320 Wh, og hvis vi kan lade med 30 watt i timen giver det en total ladetid på 1320/30=44 timer. Så hvis den er halvt fyldt vil det være 22 timer ved maksimal effekt.
Her ses også bort fra ladekarakteristik af batteri og tab ved opladning.
Avatar billede sonalias Seniormester
06. juli 2016 - 07:41 #5
Sidenote, selvom din solcelle leverede maksimal effekt døgnet rundt (selv i mørke!) ville den kunne producere 30wh*24*31 = 22320, altså 22,3 kwh som selv her ikke vil være nok til at drive dit produkt. Du skal vidst ud i en anden løsning :)
Avatar billede htmlkongen Novice
06. juli 2016 - 08:36 #6
Hej :) Tak for svar. Det var lige hvad jeg havde brug for. Jeg tror bare at jeg kabler det. Alternativt skal jeg have (måske) en 200 W solpanel for at der er en større ladeeffekt. Godt jeg spurgte inden jeg gik i gang :) Tak igen alle.