Avatar billede juzas Mester
07. juli 2016 - 20:08 Der er 6 kommentarer

Delphi - Savedialog

Hvordan jeg jeg få hele min tekst "Test.dll" som står i min "Edit" ind som filnavn i min savedialog bog?

Filnavnet skal være: "Test.dll" og ikke kun "Test".
07. juli 2016 - 20:18 #1
Uh det er lang tid siden jeg har siddet med Pascal og Delphi, og jeg har ikke mulighed for at teste.

Jeg tænker at .Filter, .FilterIndex og .DefaultExt skal være tomme. Men muligvis forsøger du at overskrive standard behaviour i Windows og det kan måske ikke tilrådes - og måske kan det slet ikke lade sig gøre
07. juli 2016 - 20:21 #2
Noget andet: Måske forsøg at udtrække extension fra filnavnet og så fyld "filnavnet" i .filename og "extension" i .DefaultExt
07. juli 2016 - 20:24 #3
Men er det ikke på tide at du kigger i retning af Visual Studio og .Net og C# ;-)
Avatar billede juzas Mester
07. juli 2016 - 21:16 #4
Jo det er det nok. Men så skal jeg lære et helt andet sprog det tager tid. :)
07. juli 2016 - 21:29 #5
Med visual studio bliver man holdt lidt i hånden, ligesom med Delphi. De har også begge to WYSIWYG-editorer, og du overkommer nok at finde ud af hvordan forskellene på at skrive en if-sætning og en for-løkke er. Jeg blev selv uddannet i Delphi på 1. sem. af datamatikeruddannelsen. Derefter gik vi over til Java, og for de flest tog det ikke lang tid at foretage det spring, så længe man har fået alle de basale dele i alle programmeringsprog på plads.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juli 2016 - 03:13 #6
Hvis man taenker i job baner saa er Pascal og Delphi en dead end.

Men kan man lide sproget, saa er der en del muligheder idag:

Embarcadero Delphi - Windows native
open source FPC & Lazarus - Windows native & Linux native & MacOS X native
Remsoft Oxygene - .NET
BlackBox Component Pascal - Windows interpreted
Component Pascal JVM - Java
Component Pascal NET - .NET

FPC er rimeligt Delphi kompatibel.

De andre afviger en del (Component Pascal er strengt taget Oberon-2 og ikke Pascal).