Avatar billede jalved Ekspert
08. juli 2016 - 13:12 Der er 6 kommentarer og
6 løsninger

Oprette installationsmedie til Windows 10, som kan aktiveres senere?

Hej,

Jeg vil gerne have Windows 10, mens det stadig er gratis, men har ikke lyst til at bøvle med opgraderingen lige nu.

Kan jeg lave en installationsfil på DVD eller USB med Windows 10, som kan installeres og aktiveres gratis på et senere tidspunkt?

Jeg har både Vista og Windows 7 på min computer og kan vælge mellem dem, når jeg starter op.

Jeg fik dog lavet det sådan, at Windows 7 brugte stort set hele partitionen, hvorfor jeg af praktiske årsager stadig bruger Vista - og grunden til at det lige nu er for besværligt bare at opgradere til Windows 10.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. juli 2016 - 13:24 #1
Nej, det kan du ikke. Opgraderingen og den automatiske registrering er betinget af at det sker inden d. 29.

Men du kan skynde dig at opgradere nu fra din win7, sørge for at Win10 er aktiveret, og så vælge at rulle tilbage... - så burde du være hvor du er nu, men din PC er kendt i Microsofts Win10 database, så du vil kunne installere Win10 i fremtiden.

Det er dog noget af en risikabel affære, hvis du ikke er helt klar...
Avatar billede 220661 Ekspert
08. juli 2016 - 13:25 #2
Nej det kan du ikke. Din Windows skal være aktiveret inden den 29 juli, hvis du vil have den gratis version af Win 10.
Avatar billede jalved Ekspert
08. juli 2016 - 13:48 #3
Hej Ole og 220661

Tak for svarene! Så står det i al fald klart, at man ikke kan aktivere senere ved at gemme Windows 10 på et medie.

Det der er mit problem er, at partitionen med Windows 7 kun har nogle få MB plads. Hvis jeg nu går i gang med at opdatere til Windows 10 alligevel, vil jeg så kunne gennemføre opdateringen, hvis jeg fx har en ekstern harddisk eller USB med plads nok?

Og vil partitionen med Vista, som jeg jo bruger med installerede ekstra programmer og filer m.m. fortsat være uberørt? Det er jo egentlig kun partitionen med Windows 7, jeg opdaterer.

Det logiske ville selvfølgelig være at bide i det sure æble og opdatere Vista til 7 - og dernæst til 10. Men sommervejret kalder jo...

I øvrigt, det er flere år siden, jeg har brugt Eksperten her. Er pointsystemet forsvundet?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. juli 2016 - 13:48 #4
Har men en disk i overskud kunne man klone den disk du har nu, og så forsøge at opgradere. Kludrer Windows 10 fuldstændigt, så kobler man blot den originale disk på igen og fortsætter som før.
Det havde jeg nok gjort hvis man er i tvivl om det virker.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. juli 2016 - 13:52 #5
Ja point system er forsvundet. Man markerer blot de forslag man vil  som løsning/løsninger.

Med hensyn til kloning eller overføre system til anden disk har jeg gode erfaringer med Aomei Backupper free.
Nå man laver en system backup, og lagrer den på en andet drev, kan man når man vil lave en restore overføre det til en anden destination. Jeg har gjort dette flere gange med gode erfaringer.
Avatar billede jalved Ekspert
08. juli 2016 - 14:01 #6
Hej 220661

Jeg måtte lige google "kloning"... Det kunne måske være en løsning, jeg vil lige overveje det.

Men måske er det lige så nemt så bare at geninstallere Windows 7 evt. fortsat med en dualboot, men bare på en partition med mere plads.

Hmm... Jeg har et par bærbare med Windows 10. Måske skal jeg bare stille mig tilfreds med det. Man hører jo om dem der foretrækker Windows 7 fortsat.

Det er dog min erfaring at Windows 10 kan forbedere ydelsen for nogle computere. Har opdateret en bærbar for et familiemedlem. Det var helt sikkert et fordel.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. juli 2016 - 14:08 #7
Du kan ikke installere på eksterne drev/USB-drev.

En anden løsning end de nævnte, er at re-partitionere din eksisterende disk, så der er plads nok på Win7 partitionen.

Det kan et program som Easeus Partition manager klare: http://www.partition-tool.com/ - men siden den nyligt lancerede v11, har gratisudgaven desværre fået fjernet funktionen, så man er nødt til at købe produktet.

Windows indbyggede disk-manager kan ikke håndtere andet end meget simple slet/udvid operationer, så den vil ikke kunne hjæle.

En ny disk, og en ny installation af Win7 ville nok ikke være dumt - så kan du jo altid sætte den gamle disk i igen - og evt. opgradere den installation på et senere tidspunkt. Lige her og nu drejer det sig jo mest af alt om, at få maskinen op på win10, så den kan aktiveres/godkendes hos Microsoft, mens det er gratis.
Avatar billede jalved Ekspert
08. juli 2016 - 14:31 #8
@ 220661

Jeg har siddet og tænkt lidt over: "Nå man laver en system backup, og lagrer den på en andet drev, kan man når man vil lave en restore overføre det til en anden destination."

Hvis jeg laver en backup og og fortsat vil bruge den samme harddisk som Vista og Windows 7 ligger på, så er der jo kun plads på partitionen med Vista, og der kan den jo ikke ligge. Men måske har du en underliggende tanke, jeg ikke lige kan gribe?

Tak i øvrigt for forklaringen om point.

@ ole_madsen

Jeg vidste ikke, at man kunne partitionere igen uden at slette indholdet.

Tanken om en ny disk med Windows 7 - og så opgradere den - er egentlig meget kreativ. Men hvis ikke det kan gøres via USB eller ekstern harddisk, synes jeg, det bliver meget besværligt. Jeg hælder nok til enten at fortsætte med Windows 7 - eller gå den lange vej - en dag, hvor det regner...
Avatar billede jalved Ekspert
08. juli 2016 - 16:26 #9
Tak for hjælpen!

Jeg markerer lige en del af svarene, fordi jeg har fået flere bidder med anvendelige forslag.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. juli 2016 - 19:52 #10
#8 Når jeg skriver anden destination, er det den harddisk man vil bruge når man opgraderer til win 10 som forsøg. Den bliver koblet på systemet som slave, og Aomei kan så herved se disken og overføre system backuppen til disken. Når backuppen er overført flytter man blot kablet over så den bliver boot disk. Med denne disk kan man så lave den opgradering som forsøg for at se om det virker ordentligt. Er det ikke en succes, flytter man blot kablet tilbage og booter på den oprindelige disk med windows 7 og Vista.
Avatar billede jalved Ekspert
08. juli 2016 - 20:26 #11
@ 220661

Aha, på den måde... Tak.

Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg vælger at gøre. Jeg er nødt til at tænke lidt over, hvad der virker sikrest og nemmest.
Avatar billede jalved Ekspert
28. juli 2016 - 18:49 #12
Jeg endte med at gøre følgende...

Jeg fandt ud af, at Vista havde et indbygget partitionsprogram som skulle kunne udvide eller mindske partitionerne uden at slette data. Det forsøgte jeg så. Men selvom jeg havde masser af ledig plads, ville programmet ikke skrumpe C-drevet.

I stedet fandt jeg programmet MiniTool Partition Wizard, som var gratis og helt tilstrækkeligt til min forholdsvis simple brug - at forstørre den ene partition. Fungerede uden problemer.

Da jeg så havde fået forstørrret drevet, hvor Windows 7 lå på, var der nu plads til at opdatere til Windows 10. Det gjorde jeg og fik Windows 10 aktiveret. Samtidig er der lidt ekstra plads nu på drevet, så jeg rent faktisk kan bruge Windows 10 og måske vænne mig til det - og på et tidspunkt helt droppe partitionen med Vista.

Jeg havde ikke overvejet at kunne ændre partiion uden at skulle slette alt på computeren, hvis ikke jeg havde fået nogle indput her.