Avatar billede Ringvig Juniormester
08. juli 2016 - 18:52 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Kan jeg gøre min pc bedre ?

Hej ,
Synes min pc begynder og halte efter i nyere spil osv.

Så mit spørgsmål er om min pc er done eller om jeg stadig kan udskifte dele som vil gøre den bedre ?

Operating System
    Windows 10 Pro 64-bit
CPU
    Intel Core i7 920 @ 2.67GHz    53 °C
    Bloomfield 45nm Technology

RAM
    24,0GB Triple-Channel DDR3 @ 534MHz (8-8-8-20)
Motherboard
    ASUSTeK Computer INC. P6T SE (LGA1366)    45 °C
Graphics
    SyncMaster (1920x1080@60Hz)
    1023MB NVIDIA GeForce GT 610 (ASUStek Computer Inc)    36 °C

Storage
    931GB SAMSUNG HD103SJ ATA Device (SATA)    34 °C
Optical Drives
    TSSTcorp CDDVDW SH-S223C ATA Device
Audio
    Realtek High Definition Audio

På forhånd mange tak for jeres inputs :D
Avatar billede Tekol Juniormester
08. juli 2016 - 20:35 #1
Det eneste, der helst skal blive opgraderet, er dit grafikkort.

Men hvilket grafikkort du skal vælge afhænger netop af hvilke spille, du spiller.
Avatar billede Ringvig Juniormester
08. juli 2016 - 21:29 #2
Tænkte jeg nok :D
Spiller Call of duty. osv.
Avatar billede Ringvig Juniormester
08. juli 2016 - 21:33 #3
Hvilken kort vil du forslå ? som ikke koster en bondegård :D
Avatar billede Tekol Juniormester
08. juli 2016 - 23:13 #4
Umiddelbart vil jeg foreslå NVIDIA Geforce GTX 960 , som ifølge pricerunner koster 1.579 kr. Alternativt kan du også vælge NVIDIA Geforce GTX 950 for 1.090 kr. De skulle gerne køre fx Call of Duty Black Ops 3 på mellem-høj videoindstillinger (1920 x 1020) i 60 fps.

De er i hvert fald noget større end dit gamle grafikkort og bruger også mere strøm  (90 - 120 watt).Hvis din strømforsyning kan levere mindst 400 watt, så skulle det gerne virke. :)

Hvis du har spørgsmål eller andre overvejelser, så siger du endelig til.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juli 2016 - 06:49 #5
Synes om vejledning i #4. Man skal nemlig altid have styr på om psu kan trække opgraderingen på grafik kort. Rigtig mange køber nye kort og når de så vil starte så vil det ikke køre på grund af strøm mangel. I værste tilfælde kan man risikere at ødelægge hardware hvis man ikke har strøm nok. Prisbillige psu'er der måske bliver ustabile når de presses kan ved nedbrud tage andet med i faldet. Og så bliver det et rigtigt dyrt bekendtskab.
Jeg gamer ikke selv, og kan derfor ikke råde til hvilken forsyning man skal have. Men det det tror jeg @Tekol kan klare for dig hvis du er nødt til at opgradere på psu også :-)
Avatar billede Ringvig Juniormester
09. juli 2016 - 09:42 #6
Mange tak for jeres svar :D
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juli 2016 - 10:01 #7
Velbekomme :-)
Avatar billede Thomas_NS78 Mester
10. juli 2016 - 11:50 #8
Det kommer nok ikke til at hjælpe specielt meget i spil...

Men selv en SSD disk til 3-4-500 kroner vil få din pc til at føles helt ny. en nutids SSD disk mod en gammel SATA disk som din 931 GB disk... Det vil føles som noget helt andet med hensyn til boot tider og start af programmer. Behold t931 Gb disk som data disk.

Din CPU er gammel, og jeg kan ikke finde nogen brugte I7-980'ere til billige penge på DBA, men hvis du kunne, så ville det nok også give en billig hastigheds øgning. Alternativt kan du overclocke din CPU lidt, hvis den reelt kører 53 grader, så kan du sagtens sætte farten op med 10-20%

f.eks. min gamle Q6600 der kørte 2.4, den kørte fint 2.7 på standard køler, det var først da jeg gik over 3 Ghz den begyndte at blive ustabil. I7-920 er berømt/berygtet for at kunne køre 4Ghz hvis man går hårdere til værks
http://www.overclock.net/t/538439/guide-to-overclocking-the-core-i7-920-or-930-to-4-0ghz
Avatar billede Ringvig Juniormester
10. juli 2016 - 22:52 #9
Thomas_NS78

I know :D Det der overclock. er jeg lidt bange for. tænker at det kan ødelægge min cpu ??
Avatar billede Thomas_NS78 Mester
10. juli 2016 - 23:24 #10
Det kan/kunne du også. Specielt i gamle dage og specielt hvis du ændre på volts (stadig)

Men hvis du bare ændre på multiplicerer og skruer 10-20% op så sker der intet andet end at den kører lidt hurtigere eller at den begynder at blive ustabil.

Bliver computeren ustabil, så slukker du og går i bios ved start og skruer ned igen.

Som sagt min q6600 (som var en tik/tok ældre end din i7'er) der fik jeg 300 MHz pr. Core forærende (fra 2.4 til 2.7 uden problemer på en Stock køler.

Sådan kørte den 2 år hos mig og kører stadig 2.7 hos min nevø den dag idag

Og prøv det med SSD disken det rykker.
Avatar billede Ringvig Juniormester
14. juli 2016 - 16:32 #11
Kan se at der findes forskelige Geforce GTX 960, nogle af MSI osv.
er det ligemeget hvilken mærke man tager ?
Avatar billede Thomas_NS78 Mester
14. juli 2016 - 20:47 #12
de har forskellige hastighedder (dog typisk inden for 1-6% af hinanden) - kig på GPU clock hastigheden (angivet som Mhz eller Ghz)

find den bedste GPU clock hastighed til prisen.

typisk er Nvidia reference kortet det langsommeste. se f.eks. denne
http://techreport.com/review/27806/five-geforce-gtx-960-cards-overclocked

MSI ligger godt med, selvom asus striks slår MSI
Avatar billede Ringvig Juniormester
15. juli 2016 - 22:30 #13
endte med og købe MSI GTX 970 :D