Avatar billede Kenneth Novice
11. juli 2016 - 10:45 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Udskiftning af windows server 2003

Hej

Jeg har kørende en hjemmeserver med Windows server 2003, og den er her i foråret mistet support fra Microsoft.
Så melder spørgsmålet sig, hvad skal jeg skifte den til?
Ved købet havde jeg nogle intentioner om at lege, udvide min horisont og sætte serveren op til at være omdrejningspunktet for netværket, men tiden løber og i dag bruger jeg den til fildeling, musik server og køre lidt hjemmesider på hobby niveau, hvilket nok ikke vil ændre sig foreløbig.
Så er spørgsmålet om hvilken et af nedenstående styresystemerne der vil passe til min nuværende og nok fremtidige brug:
Windows 10 Pro
Windows server 2016

Hilsen
Kenneth
Avatar billede chalde Seniormester
11. juli 2016 - 11:36 #1
Hvad kører den på af jern?
Og er Windows et must?
11. juli 2016 - 12:25 #2
Windows 10 pro er vist rigeligt. Jeg kunne snildt bruge den til det behov du snakker om. Windows Server 2016 er overkill til dit behov - med mindre du har et arbejde hvor du ville drage fordel af at få kendskab til at administrere en Windows Server 2016.

I øvrigt hvis MS'es egen præsentation får dig til at føle, at det virker lidt irrelevant for dig, så er det nok et godt tegn på at du skal lade være:
https://www.microsoft.com/en-us/cloud-platform/windows-server-2016#CP_3Reasons

Derudover ved jeg ikke om det er klogt at være firstmover på Windows Server, og den kommer først til efteråret - så vidt jeg kan se.
Avatar billede Kenneth Novice
19. juli 2016 - 15:17 #3
Hej

Tak for svar, selvom der lige er gået et stykke tid.

@chalde: det kører på en Dell server og da mit kode til hjemmeside ligger i asp så finder jeg det nemmest at blive med Windows.

Så Windows 10 Pro´s IIS server har ingen begrænsninger i forhold til min nuværende IIS?

Kenneth
19. juli 2016 - 15:43 #4
Selv overvejede jeg faktisk at nøjes med Windows 10 Home, men undersøgte netop de forskelle du søger og fandt at jeg som programmør der leger meget - havde brug for Windows 10 Pro. Jeg er ret sikker på at en Server udgaven kun er nødvendig hvis du ser dig selv som en small business og måske har 20 eksterne samtidige brugere af de websitets du kører på maskinen. Jeg mener i øvrigt stadigvæk du kan teste det af gratis som windows insider på en virtuel maskine.
Avatar billede Kenneth Novice
22. juli 2016 - 13:06 #5
Jeg tror også, at Windows 10 Pro er fint til mine behov.
Kæresten er dog lige blevet ansat på en uddannelsesinstitution, og tænker på at få hustlet mig til en Windows 10 Education, som jeg ser indeholder mange flere funktioner.
Dog virker det til, at nogle af funktionerne, hvis jeg forstår det ret, har behov for en server før det virker, f.eks. Direct Access, som jeg kender fra mit arbejde, hvor det spille max ift. VPN i gamle dage.
22. juli 2016 - 13:30 #6
Jeg tror Education ikke skal misforståes som noget som gør at en studerende eller lærer vil opleve flere muligheder, men mere som noget der gør livet lettere for systemadministratoren på en uddannelse. Hvis din kæreste skal have terminaladgang til en server på skolen og dette kræver education udgaven - så skal i selvfølgelig vælge den. Ellers mener jeg igen det er overkill. Evt. få hende til at vende valget med institutionens systemadministrator. Der må hun kunne få et klart svar :-)
Avatar billede Kenneth Novice
25. juli 2016 - 15:00 #7
Hej
Det handler overhovedet ikke om, at hun skal bruge den til noget arbejdsmæssigt, men om vi kan få en udgave af Windows 10 billigere end Windows 10 Pro, men med de samme eller flere muligheder til vores hjemmeserver, som er målet med indkøbet af det nye styresystem.
25. juli 2016 - 15:12 #8
Selvfølgelig skal du da hustle dig til en, hvis du kan. I den retning er der vel ingenting at bekymre sig om. Medmindre du er bange for at de mange ekstra features vil give problemer for din server. Det lyder nu heller ikke til at du har et problem med det :-)