Avatar billede BPA Seniormester
12. juli 2016 - 21:24 Der er 24 kommentarer og
3 løsninger

Win 7, Gendannelses punkter - kan de gemmes eksternt på USB MEM ?

Jeg laver ofte gendannelses punkter og løber tør for plads så de første der er gemt slettes.
Jeg har udvidet pladsen maximalt muligt.
Er det muligt at kopiere eller dirigere gendannelses punkterne til et eksternt lagermedie som en mem stick eller HDD ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. juli 2016 - 21:35 #1
Nej desværre.
Avatar billede BPA Seniormester
12. juli 2016 - 21:52 #2
Det var et kontant svar.
Avatar billede Mikkel Clement Seniormester
12. juli 2016 - 22:50 #3
Johnstigers har ret - restore informationen skal gemmes på system drevet, altså C:. Det du kan gøre er at benytte noget andet software til at lave en ekstern backup af dine systemfiler. Der findes rigtig mange programmer der gør dette, så jeg vil anbefale dig at prøve et par stykker og teste dem og se hvad der passer til dit behov. På denne side har de en liste over nogle af disse programmer:
http://alternativeto.net/software/system-restore-manager/

Personligt foretrækker jeg fuld system backup, så jeg kan komme op og køre på en ny disk inden for meget kort tid, så jeg har desværre ikke konkret erfaring med programmerne på listen. Løsningen jeg bruger hedder StorageCraft ShadowProtect.

Håber du finder en løsning der passer til dit behov
Mvh Mikkel
http://lighthousetech.dk
Avatar billede BPA Seniormester
13. juli 2016 - 01:16 #4
Det er en svær kamel at sluge, men jeg bøjer mig for din og Johnstigers dom om at genoprettelses punkterne er fredede, forbudt område, og at der ikke findes en option der på en nem måde kan ændre det på.

Tak for linket til backup programmer. Det er en større samling der er på markedet.
Jeg bruger en CloneDisk device, så den klarer jeg mig med.

Tak for svarene på mit spørgsmål der anses som løst .
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. juli 2016 - 08:17 #5
Enig med #3
Jeg bruger selv Macrium Reflect Free til en fuld "backup" af systemet.
Avatar billede BPA Seniormester
13. juli 2016 - 22:17 #6
Out of topics, - men:
Gode råd om full system backup og hvad I bruger af software til det har jeg lyttet til.

Macrium Reflect Free som "Johnstigers" nævner har jeg downloadet og testet.
Fungerer perfekt.

StorageCraft ShadowProtect.  har jeg ikke prøvet.

Endnu engang tak til jer begge.
Avatar billede Mikkel Clement Seniormester
14. juli 2016 - 11:31 #7
ShadowProtect er en enterprise solution som godt kan løbe op, så til privat brug er det helt sikkert overkill.

En gratis og eksisterende løsning kan også nævnes Windows Backup: http://www.windowscentral.com/how-make-full-backup-windows-pc

Det fungerer ganske fint, og kræver ikke nogen opsætning. For at restore skal du bare boote computeren fra en windows cd/usb, og så reparere computere via gendannelsespunkt, og så pege på din eksterne backup.

Mvh Mikkel
http://lighthousetech.dk
Avatar billede BPA Seniormester
15. juli 2016 - 22:17 #8
Svar til Mikkel mf.

Det anede mig at din ShadowProtect nok var til Professionelle som dig.
Dit link til downloadcentralen ville være en god hjælp for Windows 8 og 10 brugere.
Mine maskiner kører Win 7 hvad de fortsætter med indtil de skal udskiftes.
Har forsøgt at opgradere, men fik problemer som jeg læser mange andre har haft.

At lave en fuld systemafbildning i Win 7 burde være ligetil fra kontrolpanelet
men, men ak.
Man fristes til  at udføre " fortvivlelsens selvhjælp" når man mødes af fejlmeddelelser som 0x80780119 og 0x81000037 og har boget den flittigt uden at komme videre.
Efter den første Coronar infarkt  -  vel overstået, måtte jeg ty til skumle midler som Macrium Reflect Free som "Johnstigers" anbefalede og jeg havde afprøvet.
Det virkede perfekt og spændende er nu om alle mine maskiners S. kopier på een
HD kan identificeres så man ikke restorer en forkert.  - Kunne være sjovt - ellers.

Hensigten med at beskæftige mig med sikkerhedskopiering var egentlig at kunne vise min nabo en nem og hurtig måde at kopiere på - uden hjælp fra eksterne  programmer og mig - ifølge ovenstående - for at sikre min forbliven.
Det er bare ikke helt nemt at vise noget enkelt han skal gøre uden at blive overfaldet af fejlmeddelelser.
Nogle forslag ?
Det ender med man bliver helt forfalden til at skrive i dette forum.
God weekend til Jer.
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2016 - 16:29 #9
Avatar billede BPA Seniormester
16. juli 2016 - 18:50 #10
Tak for forslaget "rasmus64745"
Easeus Deploy Maneger du linker til, er en spændstig sag der kan fjernstyre afviklingen af adskillige computeres indstallerede EaseUsTodo Backup program via  LAN.
Det er smart.
Det der taler imod, - er prisen, for det er ikke gratis. -
Server 45$, Workstation 12$ per stk.
Dertil kommer opsætningen, og selvom den er godt beskrevet -
nok ville tage "en hel krig".
Selve EaseUsToDo Backuppen fungerer helt fint på de enkelte maskiner bortset fra den kan være lidt nørdet ved restore hvor den forlangte at target skulle være blank.
Jeg har downloadet programmet da det var Free.
Det har ændret sig til at være at den er det i 30 dage.
-
Angående  Macrium Reflect Free.
Det gik helt fint for mig at opbevare forskellige computeres sikkerhedskopier på samme HD. Man kunne selv navngive dem.
-
Den nemme løsning til naboen er vist ikke i sigte endnu.
Skal man dressere ham til at bruge Win 7's egen System kopiering, må man kontrollere han ikke får de fejlmeddelelser som jeg tidligere nævnt.
En mulig løsningen på de meldinger kan man læse sig frem til og er noget af en vovet affære at reparere på uden at have en sikkerhedskopi af disken.

Denne tråd er egentlig ved at fjerne sig fra det egentlige spørgsmål.
Har nogen interesse i at få Sikkerheds Kopiering frem i lyset må de oprette det som et nyt emne.

Tak for input til denne tråd.
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2016 - 19:16 #11
Virtual Hard Disk (VHD)
Du har også mulighed for at udrulle Microsoft Windows ved hjælp af Microsofts eget Virtual Hard Disk (VHD) koncept. VHD gør det muligt for jer at opgradere medarbejdernes pc?er på flere forskellige, helt enkle måder. For eksempel kan den enkelte bruger I jeres virksomhed få besked, når vedkommende åbner sin pc, og med et enkelt klik bliver Microsoft Windows installeret.
Avatar billede BPA Seniormester
16. juli 2016 - 19:46 #12
Tak igen for dit forslag.
Jeg har ganske vist firma, men ikke det store problem med den smule besvær med sikkerhedskopieringen, at det er belastende.

"Problemer har jeg nok af.
Men der er ikke rigtigt nogen der er blevet til noget."

De ord er sagt af nogen jeg ikke husker hvem er.
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2016 - 16:05 #13
hvad er du vil sette pc er med et klik
Avatar billede BPA Seniormester
17. juli 2016 - 22:14 #14
Tak Rasmus64745
Med naboen som udgangspunkt, er det for omstændigt for ham at sikkerhedskopiere.
Han opgiver, da der skal for mange tastetryk og skærmbilleder til at fuldføre det.
Betegnelse som C:\ og lignende kender han ikke og forstår derfor ikke vejledningen.
Her ville et Ikon på skrivebordet mærket ?Sikkerheds kopier? samt en boot DVD med en restore nok være ønsketænkning
Basalt har jeg fået ham til at købe en USB HD.
Forudsat den er tilsluttet er det muligt at bruge et program med en kopierings plan.
Opsætningen af den plan skal så indtastes 1. gang
Det kræver jo at nogen skal gøre det for ham.
-
Nero Back up har på et tidspunkt solgt harddiske med tilhørende software til backup af filer.
Noget lignende burde findes til ?System backup? til harddiskens pris.
Gjorde det, tror jeg at sikkerheds kopiering alment ville blive mere udbredt.
Løsningen for mig er nok at jeg hjælper naboen, får en ny,  ? eller flytter.
Jeg tror vi skal afslutte tråden her.
Avatar billede BPA Seniormester
18. juli 2016 - 19:17 #16
rasmus64745
Jeg vender retur.
Aomei ser rigtig fin ud.
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2016 - 19:37 #17
se om  det dur
Avatar billede BPA Seniormester
18. juli 2016 - 23:59 #18
Jeg må nok sige at du har ramt skiven rent i plet.
One Key Recovery:
http://www.backup-utility.com/onekey-recovery.html
Virker yderst enkel at gå til,  for - vel alle.
Desværre er det blot en demo så den kan ikke testes rigtigt. Pris 29 $
-
"Aomei Backupper"  er Free
http://www.backup-utility.com/aomei-backupper-for-windows7.html
og er faktisk ganske nem at bruge.
Min vanskelige nabo har fået vist den på min maskine, og sagde god for den.
Den fodrer jeg hans maskine med og dermed er den sag ordnet.
Tak til rasmus64745 for forarbejdet.
Avatar billede Slettet bruger
22. juli 2016 - 23:58 #19
dur det
Avatar billede BPA Seniormester
23. juli 2016 - 10:11 #20
Aomei Backupper som du foreslog, fungerer aldeles fint.
Den er mere simpel at bruge frem for andre jeg har prøvet, og er blevet til min foretrukne.
Den basale Systemkopiering har jeg netop haft glæde af, da jeg installerede en bluetooth driver til en Belkin F8T016. ? USB, der resulterede i et smadret system.
-
Et nyt problem opstod siden.
Jeg ville forsøge en Aomei cloning  med en ny HD indsat i maskinen.
SSD HD, 120GB,  1 partition formateret NTFS.
Cloningen forløb tilsyneladende fint, men computeren ville ikke starte op?
Cloning med et andet program var tilsvarende.
Et blik på disken med disk partitionering, viste at der manglede systemoplysninger til forskel fra original HD?en. Alt andet var identisk
Jeg laver nok i min uvidenhed noget forkert, men hvad?
Avatar billede Slettet bruger
23. juli 2016 - 10:45 #21
hva format er din disk ntfs fat ?

når jeg setter nye pcer op bruger jeg MDT og til min server windows server backup
Avatar billede BPA Seniormester
23. juli 2016 - 11:25 #22
Jeg passer med det format.
Lige nu er den ikke allokeret ser jeg i partitionering.
Måske du vil ulejlige dig med at vejlede mig?
MDT, hvad er det forkortelsen af?
Jeg leger gerne abekat hvis du guider.
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2016 - 01:05 #23
din disk skal være det samme format som  den bliv lave på
Avatar billede BPA Seniormester
24. juli 2016 - 16:32 #25
Spørgsmålet om formatering og partitionering tror jeg er klogt at lade MS?s partitionerings program ordne.
Det kræver vist et kursus hvis man fuldt skal forstå grundelementerne i det.
Jeg startede forfra med min drilske disk. MS?s program og oprettelse af en simpel disk klarede det hurtigt, og formaterede  NTFS, allokering 4096 byte.
Resultat:
111,79 GB NTFS, i orden (primær partition). Det ser jo smukt ud indtil man kigger på egenskaber for disken.
Der er en fane om TILLADELSER for disken. Der stod jeg ikke havde adgang til System mm.
Det kunne rettes men et nyt forsøg på en kloning til disken mislykkedes. Systemet manglede.
Undervejs opdagede jeg, at med disken siddende i USB HD adapteren (Sandberg Clone) ikke kunne boote på en DVD. Det tolker jeg som mit HD drev antagelig har en defekt.
Bios loopede med at vise tryk F2 eller F 12 ? sort skærm.
Jeg løser problemet ved at skrotte harddisken så hverken du eller jeg skal spilde mere tid på den.
Om kloning af en disk vil jeg tro det er underordnet hvilken formatering den har.
Klone programmet er formentlig ligeglad, da det jo blot laver en magnetisk kopi og overskriver alt andet.
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2016 - 16:51 #26
ellers kan du kikke på Windows Deployment Services dur til alle disker
Avatar billede BPA Seniormester
24. juli 2016 - 17:52 #27
rasmus64745.

Jo, det kunne jeg godt, men jeg stopper her.
Mit egentlige spørgsmål er besvaret for længe siden, - afløst af et andet.
Sikkerhedskopiering. - Det nok burde have fået et emne for sig selv, og ikke som en udløber af den oprindelige tråd.
Der har været flere gode forslag om programmer til det.
Du har fundet One Touch der ville være genialt, hvis det var Free i brug.
Aomei Backupper du linkede til er nu godkendt af min kære nabo der har taget den i brug.
Dermed har jeg kunnet sikre han kan lave sine kopier selv.
Senest I tråden, mine HD problemer, har du givet forslag til.

Jeg har brugt en hel krig af tid på at teste kopierings programmer og min HD.
Det må få en ende med det, for ganske vist er det lærerigt og helt sjovt, men
det går ud over det mere indtægts givende arbejde. - Det går ikke.

Du har med din medvirkning givet rigtigt gode fif som jeg takker for.
BPA