Avatar billede LinetteF Juniormester
13. juli 2016 - 13:06 Der er 7 kommentarer

Køb af bærbar computer

Jeg skal have mig en ny bærbar computer og kunne godt tænke mig lidt input til valget heraf.

- Jeg tænker 14-16 tommer, men den skal samtidig være forholdsvis let, da den skal transporteres med på studie hver dag.
- I forbindelse med studie skal den kunne køre et par matematikprogrammer så som Maple.
- Herudover skal den primært bruges til at surfe-, høre musik- og se film på.
- Jeg vil dog også gerne kunne spille nogle få spil, fx det nye South Park som udkommer i december.
- Harddisk skal være på 500 GB eller mere.
- Den skal have HDMI-indgang, så jeg kan tilslutte en ekstern skærm.
- Maks. pris er 6000 kroner.

Jeg har brugt en del tid på at Google, og har selv fundet disse to:

https://www.proshop.dk/Baerbar/HP-Pavilion-15-ab203no/2531789?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=searchengine&dfw_tracker=3158-&gclid=Cj0KEQjwzZe8BRDguN3cmOr4_dgBEiQAijjVFhIlQPHDgvi30Snf_T0DE01pBAnbzgxHV55rWHM_MUIaAq2I8P8HAQ

https://www.komplett.dk/product/894429/pcer/pc-baerbar/alle-baerbare/asus-k501ub-156-full-hd-mat#

Har i andre forslag eller kommentarer til noget, jeg skal være opmærksom på?
Avatar billede Tekol Juniormester
13. juli 2016 - 14:38 #1
Samme computer, men anden link:
https://www.komplett.dk/product/853765?gclid=CN_VisSv8M0CFUQcGwodVk4GKA&gclsrc=aw.ds#

Denne ASUS K501UB har kun fået 2.7 ud af 5 stjerner bl.a. fordi computeren fryser. Det er ellers en dejlig tynd og let bærbar computer, som desværre har fået blandede anmeldelser ifølge linket.
Avatar billede Slater Ekspert
13. juli 2016 - 15:00 #2
#1: Bemærk bare lige, at der kun er tre anmeldelser, og den halvdårlige score skyldes at én af dem har givet det 1/5, og for ting der lyder som om han bare har været uheldig.

"Startmenyen virket ikke, skjermdriveren hadde store problemer og fikk opp feilmeldinger hele tiden."

Startmenuen virker ikke? Det har ikke noget med hardware at gøre, og det kan næsten ikke lade sig gøre, at netop den model får en fejlbehæftet Windows 10 installeret. Skærmdrivere findes ikke i dag, da alle skærme bruger standarder. Hvis han mener grafikkortdriveren, så er den standard Nvidia for et helt almindeligt kort, som mange bruger, og kan også næsten kun skyldes sort uheld, at han har problemer.

Det ville jeg ikke lade mig afskrække af.
Avatar billede Tekol Juniormester
13. juli 2016 - 15:24 #3
#2: Mærkeligt. Sidste gang jeg gik ind på hjemmesiden, var der 10-11 anmeldelser.

Jeg har fundet en ny link: https://www.komplett.se/product/853765#reviews
Forhåbentligvis bliver der vist flere anmeldelser denne gang.
Avatar billede LinetteF Juniormester
13. juli 2016 - 15:47 #4
Der er 10 anmeldelser på det nye link. Men så vidt jeg kan se, går mange af klagerne på Windows 10? Jeg havde også selv problemer med bl.a. startmenuen, da jeg installerede Windows 10 på min nuværende pc. De forsvandt dog af dig selv igen.
Avatar billede Tekol Juniormester
13. juli 2016 - 16:50 #5
Det har du ret i. Jeg ved dog ikke, hvad der skyldes at startmenuen ikke virker. Hvis man ser bort fra problemerne, så er din ASUS model bedre og billigere end HP modellen.

Udover at Asus modellen er tynd og let, så har den også større batterikapacitet end HP.

Det var bare antallet af negative anmeldelser, der bekymrer mig. Men som #2 har nævnt, så skyldes det af sort uheld. Lad os håbe på det ikke kommer til at ske, når du bestiller et nyt bærbar.
Avatar billede LinetteF Juniormester
13. juli 2016 - 17:21 #6
Jeg hælder også mest til Asus, primært pga. vægt og størrelse.

Dog har Asus kun et 3-cellet batteri ift. HP's 4 celler. Er det mere relevant at kigge på kapacitet? Herudover har HP en IPS skærm, cd/dvd-drev og plads til udvidelse af RAM.
Avatar billede Tekol Juniormester
13. juli 2016 - 19:24 #7
Jeg ved ikke meget om bærbar batterier, så ret mig endeligt.

Men generelt stiger batterikapaciteten, jo flere celler, der kommer med i batteriet. Men det betyder også, at bærbaret bliver tungere (hvilket er derfor HP vejer en smule mere end ASUS). Sjovt nok i det tilfælde har 3-cellet batteriet større batterikapacitet end det 4-cellet batteri.

Hvis vi siger at de begge bruger 10 watt - siden deres computerdele er næsten identiske - på WiFi surfing, så vil deres batteritid se således ud:

ASUS: 48 Wh/10 W =  4,8 timer
HP: 41 Wh/10 W = 4,1 timer

Så ja, det er mere relevant at kigge på kapaciteten frem for antallet af celler i batteriet.

Om du enten vil have ASUS eller HP er selvfølgelig helt op til dig. :)