Avatar billede ps76 Forsker
13. juli 2016 - 22:55 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Permanent adgang til mapper

Under installation af ny computer har jeg flyttet en del mapper til en ekstern harddisk. Der er tale om mp3 filer, i separate mapper, under en fælles mappe, "musik".. Efter ny pc er kommet op at stå, kan jeg ikke umiddelbart komme ind i disse. Jeg skal først for hver enkelt mappe ind på "sikkerhedsfanen" og fortælle mit brugernavn. Derefter virker det.
Men der er altså MANGE mapper, og det er et stort arbejde, hvis jeg skal gennem den øvelse for hver mappe individuelt.
Så er der ikke en måde, hvorpå jeg kan godkende den "overordnede" mappe ("musik") og så de underliggende mapper automatisk bliver tilgængelige?
13. juli 2016 - 23:07 #1
Jeg tænker vejledningen nogenlunde er sådan: I sikkerhedsfanen på øverste mappe i strukturen skal du klikke på "Avanceret". Derefter skal du sikre at listen der fremkommer indeholder din bruger som har fuld kontrol. Endelig skal der være et hak i "Erstat alle tilladelsesposter til underordnede objekter med tilladelsesposter, der nedarves, fra dette objekt.". Derefter klikke du på "Anvend" og den skulle så gerne gå igennem alle dine filer. Ovenstående vejledning er lavet ud fra Windows 10 - men er nok lidt anderledes - men ikke væsentligt - på Windows 8 og 7.
Avatar billede ps76 Forsker
14. juli 2016 - 09:42 #2
Det virker desværre ikke. Når jeg følger dit forslag, og når dertil hvor jeg trykker "anvend", så får jeg meddelelsen "Der opstod en fejl under brug af sikkerhedsoplysninger for: ..og så nævner den den første mp3 fil, og derefter "Objekter i objektbeholderen kunne ikke optælles. Adgang nægtet."
Jeg har i øvrigt prøvet at kopiere en af undermapperne over på et andet drev (ligger på en ekstren hd), men jeg kan ikke få lov at kopiere den over. Siger jeg mangler administatortiladelse..? Jeg er eneste bruger af denne pc...??
14. juli 2016 - 10:18 #3
Jeg tror jeg fandt løsningen i et andet spørgsmål:
http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1002921

Prøv at bruge programmet Unlocker på øverste mappe:
http://www.emptyloop.com/unlocker/
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. juli 2016 - 10:21 #4
Så prøv i stedet at gå ind samme sted - security. Vælg Advanced. Gå nu i stedet til fanebladet "Owner" (Ejer), og klik på knappen Edit/rediger.

Vælg nu at overføre ejerskabet til dig selv, og husk at klikke af i feltet "skift ejerskab/Replace owner" on subcontainers and objects.

Efterfølgende skulle du have fuld adgang.
Avatar billede ps76 Forsker
14. juli 2016 - 21:55 #5
Virker ikke med Unlocker. Den overordnede mappe - som hedder musik - kan jeg jo godt åbne. Når jeg gør det, ser jeg alle de undermapper, der er. Og en hel del individuelle mp3 filer i øvrigt.
Hvis jeg går i egenskaber for den overordnede mappe, vælger Sikkerhedsfanebladet, så ser jeg øverst Gruppe- eller brugernavne. Der kan vælge mellem ALLE, CREATOR OWNER, SYSTEM, Administratorer, Brugere. Hvilken af disse skal jeg vælge for at komme videre? Har forsøg med dem alle, har efterfølgende sat flueben i vinduet nedenfor, hvor jeg skal vælge TIlladelser for brugeren (fuld kontrol, redigering osv). Men i alle tilfælde - lige meget hvilken bruger jeg har valgt, sker der så det, at når jeg har sat flueben, og trykker OK, så kommer fejlmeddelelse: "Der opstod en fejl under brug af sikkerhedsoplysninger for: F:\.." (nævner så en mp3 fil, altså en af de, som IKKE er undermappe, men bare ligger "løst". Og "Objekter i objektbeholderen kunne ikke optælles. Adgang nægtet". Jeg kan så trykke Fortsæt - men så kommer en lignende meddelelse bare gældende for den næste mp3 fil...så det må have noget med disse at gøre? Jeg har forsøgt at klippe dem ud af mappen - men det får jeg ikke lov til. Så siger den nemlig at jeg "skal have adm.tilladelse til at flytte denne fil"....?! Senest har jeg også sat den ext. harddisk (WD "my passport") til en anden computer - godt nok også med W10 - men samme problem. Så det er altså ikke i computeren, problemet ligger, men i mapperne.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. juli 2016 - 22:17 #6
Du skal forsøge at overføre ejerskabet til dig selv eller "Administrators". Det er sandsynligvis det der er problemet - du har ikke adgang til at give adgang i undermapperne... - Microsoft har en guide her: https://technet.microsoft.com/en-us/magazine/ff404240.aspx

Men Maya havde nu også en god pointe i et af linkene - start med at køre en kontrol af disken... - har den været afbrudt i utide, kan der være fejl i filsystemet, og det kan give nøjagtig samme fejl.
Avatar billede ps76 Forsker
15. juli 2016 - 09:18 #7
Microsofts guide løste problemet. Tak til Ole.
15. juli 2016 - 09:35 #8
Dejligt du fik det løst. Det lød ikke helt ligetil.