Avatar billede ErikHg Ekspert
14. juli 2016 - 21:38 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

For varm CPU i følge Open Hardware Monitor

Jeg har lige købt et ASRock bundkort X99x FATAL1TY Killer,, 8 stk. DDR4 RAM blokke á 4 GB, samt en Intel Xeon E5-1630 V3 processor med 2011-V3 sokkel..
Det er processoren der er grunden til mit spørgsmål.
Jeg har haft installeret Open Hardware Monitor installeret på pc´en, og i følge dette program er temperaturen i de seks kerner er meget forskellige.
Kerne 1: 30 C, kerne 2:31 C, kerne 3:89 C, kerne 4:59 C, kerne 5: 20 C og kerne 6: 112 C. Dette virker fuldstændig forkert, da pc´en kører helt stabilt, og ikke lukker ned, samtidig med at der ingen varmeudstråling er at mærke..
Der er intet at mærke vedr. varmen, og pc´en lukker heller ikke ned automatisk.
Kan det være Open Hardware Monitor der driller?
Operativsystemet er Windows 7 Ultimate 64-bit.
Med det gamle bundkort (et GIGABYTE GA-X79-UP4) og en Intel i7 3820 processor med 2011 sokkel var der ingen bekymrende høje temperaturvisninger.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juli 2016 - 18:02 #1
Har du prøvet andre programmer der kan aflæse temperatur?
Speccy måske?
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. juli 2016 - 21:14 #2
Jeg har prøvet med Real Temp, men jeg kun se temperaturen på fire kerner, men CPU´en har seks kerner.
Jeg var for øvrigt inde i CMOS, og der ser alt ud til at være helt ok. Så jeg tror at der er en konflikt mellem Open Hardware Monitor og pc´en.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juli 2016 - 06:32 #3
Ja det er også min vurdering når du får så forskellige visninger for kernerne.
Men for at lave et ekstra tjek kunne du jo de om Speccy fortæller det samme som BIOS gør:
https://www.piriform.com/speccy
Hvis du trykker direkte på cpu vil den folde fanen ud for cpu alene og du bør få udlæsninger for alle kerner
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. juli 2016 - 10:04 #4
Nu har jeg installeret Speccy og dette program siger, at temperaturen er helt ok; idet den ligger omkring 25-28 grader C, og middeltemperaturen er 27 C. Det passer fint med oplysningerne i CMOS.

Tak herfra :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juli 2016 - 11:31 #5
Velbekomme :-)