Avatar billede Scayn Praktikant
03. august 2016 - 09:14 Der er 13 kommentarer

Windows Deployment Service computername syntax?

Hej,
Vi er nogle stykker som sidder og arbejder med noget WDS til deployment af Windows 10 Pro, og vil have den til at køre unattended.
Vi har dog et problem når det kommer til navngivning af computeren lige pt.

Maskinerne skal hedde fx. NAVN001 og så automatisk tage det næste i rækken - altså NAVN002, og hvis NAVN002 allerede er taget på vores AD, så tager den bare den næste derefter.
Vi har prøvet med %NAVN%03# men det skaber fejlen:
"Windows could not parse or process the unattended answer file for pass [Specialize]. The settings specified in the answer file cannot be applied. The error was detected while processing settings for component [Microsoft-Windows-Shell-Setup]"

Og vi har fundet frem til at WDS unattended ikke supporter special tegn, så hverken % eller # skulle virke, men inde på Technet skriver Microsoft at hvis man vil navngive en PC med nr. så skal der bruges %03# for at få 3 fx. 001, 002, 003 osv. Og %02# for at få 01, 02, 03 osv.
Vi har prøvet at fjerne den del fra vores unattended fil som giver navn, og lade WDS serveren bestemme - det giver ikke fejl, men maskinerne får navnet DESKTOP-XXXXX eller WIN-XXXXX.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. august 2016 - 09:19 #1
I burde kunne navgive dem text%03#
Avatar billede Scayn Praktikant
03. august 2016 - 09:27 #2
Ja, det skulle vi også mener - det står endda også på technet.
Men det er ligepræcis det som der skaber vores fejl desværre. Hvis vi fx. navngiver den Palle, så får den navnet Palle. Hvis vi så ændre det til Palle%03# så får den samme fejl.

Er der en måde til at force den til at lade WDS bestemme computernavnet? Fordi hvis vi ikke har unattended fil på, og bruger NAVN%03# så får den fx. NAVN
Avatar billede Scayn Praktikant
03. august 2016 - 09:30 #3
Hov, var lige en tand for hurtig til at klikke opret.
Men så får den fx. NAVN001 hvis den er ledig. Men hvis vi fjerner den string fra unattended filen som giver computername, så tager den bare DESKTOP-XXXXX eller WIN-XXXXX.
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2016 - 09:36 #4
Du kan ikke skrie NAVN%03# i unattended filen (som jeg forstår det, er det det du gør?)
Det skal sættes i selve WDS-indstillingerne
Så bør du kunne lade <ComputerName> i unattended-filen
Avatar billede Scayn Praktikant
03. august 2016 - 09:41 #5
Det har vi også prøvet, men hvis vi lader det være i unattended filen, og prøver at lade WDS bestemme med NAVN%03# så får vi et DESKTOP-XXXXX eller WIN-XXXXX navn. Og vi kan ikke lade WDS have navnet til at være blank, den SKAL have et navn. Så vi har også prøvet at give den %03# og lade unattended filen have NAVN under computername.
Men det giver bare PC'erne navnet NAVN og så nr. 2 PC får en fejl, da det allerede er taget i vores AD.
Avatar billede Scayn Praktikant
03. august 2016 - 09:48 #6
Her er vores unattended fil
http://pastebin.com/xW0brzZy
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2016 - 09:55 #7
Er jeres WDS opdateret til det nyeste Version? For det lyder lidt som om den ikke virkeligt retter i jeres installation
Avatar billede Scayn Praktikant
03. august 2016 - 10:54 #8
Ja det er den nyeste version.
Det er Windows Server 2012 R2 forresten, det fik jeg vidst ikke sagt tidligere.

Den retter alt hvad der står i vores unattended, udover lige computernavn. Den logger på domæne, opretter en administrator konto og så skulle den navngive PC'erne til NAVN%03# - hvilket der ikke sker.

Vi kører forresten med 2 unattended filer, en til boot delen, og en til install delen. Vores boot del er der ingen problemer med, og install delen er det kun lige navngivningen af computerne der går galt.
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2016 - 12:32 #9
WDS navngiver kun, hvis maskinen ikke findes i forvejen - så du kan måske gør dig sikker på, at maskinen ikke ligger i AD, og evt. holde øje med Computerobjektet mens i deployer - om den kommer det rigtige sted osv.
Hvad med logfiler? Findes der nogen? Hvad siger de?
Avatar billede Scayn Praktikant
03. august 2016 - 12:41 #10
Der findes allerede en masse maskiner som hedder NAVN0XX, og det er derfor vi vil bruge den syntax %03# der burde navngive den med et tal. Vi har prøvet at lave Palle%03# som ikke giver noget resultat. Den skulle selv tage det næste ledige tal i rækken, men det gør det kun hvis vi ikke har en unattend.xml fil tilkoblet vores install.wim - men så mister vi mange andre automatiserede funktioner som at oprette en lokal konto, indtaste produktnøgle og logge på domæne. Og hvis vi lader den string være hvor der er computername i ved vores unattend.xml så er opretter windows selv et navn alla DESKTOP-XXXXXX eller WIN-XXXXXX.
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2016 - 12:46 #11
Hvad så hvis du smidder unattended-filen ind i WDS-properties under fanebladet "client" isted for wim-filen
Avatar billede Scayn Praktikant
03. august 2016 - 13:01 #12
Der under har vi vores boot unattend version til at ligge under for at få wiped disk, oprettet ny partition og installere Windows.

Her er nogle screenshots af vores setup.
Client settings http://imgur.com/96mv1If
Install.wim unattend http://imgur.com/IJhHbVt
Avatar billede Scayn Praktikant
03. august 2016 - 13:34 #13
Men den virker fint med resten af unattend.xml til install.wim - det er kun computername som der ikke bliver ændret på af den. Den kan sagtens tage enkle navne som fx. Palle eller NAVN - men den skulle gerne give NAVNXXX hvor X så er tal.