Avatar billede Marling Juniormester
04. august 2016 - 17:18 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Kan man nulstille computer født med windows 8 og gendanne til windows 10 som den har idag

Jeg har en computer der købt/født med Windows 8.. herefter har jeg opgraderet den til 8,1pro og da Microsoft tilbød opgradering til Windows 10 gratis gjorde jeg dette... det er det program jeg har idag.
Jeg har selvfølgelig ingen cd med windows 10..jeg har en cd med Windows 8,1 pro som jeg har købt.
Det jeg kan være bange for er at jeg ikke igen kan få Windows 10 hvis jeg nulstiller computeren til fabriksindstilling som var Windows 8 uden jeg skal købe Windows 10 som ikke længere kan downloade gratis.
Kan man lave et backup af windows 10 på en dvd eller på et usb stik og bruge dette efter jeg har nulstillet min computer for at vende tilbage til Windows 10... hvis man kan...hvordan gør jeg.
mh.
Marling
Avatar billede CRKrogh Ekspert
04. august 2016 - 17:22 #1
Hej.

  Bare rolig, du kan sagtens installere maskinen om fra bunden med Windows 10.

Start med at hente "Windows Media Creation Tool" her:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10

Med den på din PC kan du downloade den rigtige Windows-version. Den hjælper dig med at lave en USB-nøgle eller kan gemme den som en ISO-fil.

Med en af de to i hånden, genstarter du din PC og installerer - uden at angive en licensnøgle, det klarer Microsoft for dig så snart PC'en kommer på internet.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. august 2016 - 09:17 #2
Jeg er enig i #1.
Hvorfor gå helt tilbage til 8.0?
Det er der jo ikke nogle fordele i?
Hvis din 8.1 er det der hedder en opgraderings dvd, kan du direkte installere med den. Din computer er registreret med nøglen og er aktiveret. Jeg har udført noget lignende i vinters:
http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1008392?k=8207622
Avatar billede 220661 Ekspert
05. august 2016 - 09:30 #3
Med mindre du opgraderer på computeren og skal genaktivere din licens vil du ikke skulle bruge din Windows  8 licens mere som der sikkert er lagret i BIOS på din computer.
#1 er løsningen på dit problem :-)