Avatar billede jespeter Novice
05. august 2016 - 15:33 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Styring af skrivebordvindue, højt cpu forbrug

Hej
Til daglig bruger jeg en Asus Zenbook UX 303LN

http://prntscr.com/c1yveg

Hvilket jeg overordnet er ret godt tilfreds med. Men jeg har fået et problem med en proces. Problemet opstår kun når jeg bruger min Asus USB 3.0 Docking station. Så går processen Styring af skrivebordsvindue nemlig grassat efter nogle få sekunder.

http://prntscr.com/c1yvv3

Højreklikker jeg nu på processen, kan jeg vælge Detaljer

http://prntscr.com/c1yw3u

Det giver dette vindue. Nu kan jeg kvæle processen ved at højreklikke og vælge Afslut job. Klikke på Afslut proces, så går min skærm i sort 2 til 5 sekunder, og når den vender tilbage, ser det sådan ud:

http://prntscr.com/c1ywme

Jeg kan ikke bruge menupunktet Afslut procestræ, så går skærmen i sort og computeren skal genstartes. Problemet er at det overdådige cpu forbrug dukker op igen, nogen gange kan man nøjes med at slå processen ihjel en 5 til 6 gange andre gange bliver det bare ved.

Jeg har talt med Asus, der påstår at det kan være en fejl ved Windows 10 ? og at de ikke kan gøre mere. Er der nogen, der kan hjælpe??
Avatar billede CRKrogh Ekspert
06. august 2016 - 12:17 #1
Altid en fornøjelse, når leverandører kan skyde skylden på hinanden....

Hvilken version kører du af Win10 (kør evt. "WinVer")? Har du lagt Anniversary Update på den, så skal den svare 1607. Hos mig har det rettet op på et par småting, bl,a. kanalskift i Waoo's WebTV-applikation.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. august 2016 - 20:51 #2
Der ligger rigtig mange artikler/problemer/løsningsforslag på nettet.

I bund og grund - dwm.exe er en windows komponent, der håndterer grafikken til windows "Aero" grafik - flydende grafik, om du vil. Så du vil sandsynligvis kunne omgå problemet, ved at slå AERO fra.

i http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-security/what-is-dwmexe-and-why-is-it-using-100-of-my/0329bb5f-e2bc-4f68-bf04-982854d23a70?auth=1 foreslås det også, at du prøver at opdatere din(e) grafik driver(e) - og da problemet optræder sammen med docking stationen, ville jeg søge efter en driver til denne... - det vil sandsynligvis kunne afhjælpe problemet.

Men som man også kommer ind på i linket, kan det også skyldes flere antivirus programmer - eller for den sags skyld en virus. Vær opmærksom på at du aldrig må have to antivirus programmer installeret samtidig - de vil dræne din PC´s ressourcer på at scanne hinanden.

Men altså - først og fremmest - se efter ny drivere til din dock og grafikkort.
Avatar billede jespeter Novice
09. august 2016 - 10:46 #3
Tak for tippet om opdatering - det virkede:-))