Avatar billede tand Seniormester
10. august 2016 - 08:07 Der er 11 kommentarer

win 10 kan ikke fange mit DVD drev.

Nu kan jeg ikke se mit DVD drev.
Drevet lyser når jeg starter op, men det kommer ikke på skærmen.
Avatar billede tand Seniormester
10. august 2016 - 08:35 #1
Jeg kan godt boote på den.
så der er åbenbart ikke fejl på selve drevet.
Den kommer bare ikke frem i win 10.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
10. august 2016 - 08:47 #2
Jeg har haft samme problem i Windows 8.1 og fandt hjælp ved at følge denne tråd:
http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1008480
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
10. august 2016 - 08:48 #3
Fulgte vejledning fra milter og pixxel
Avatar billede tand Seniormester
10. august 2016 - 09:30 #4
Når jeg går i Device Manager DVD/CD-ROM er der et gult udråbstegn ud for
HL-DT-ST BDDVDRW GGC-H2ON. Når jeg opdatere skriver den det er den bedste driver du har.
hvis jeg dobbeltklikker på den skriver den : Windows cannot start this hardware device because its configuration information (in the registry) is ncomplete or damaged
. (code 19 )
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. august 2016 - 10:17 #5
Prøv at slette enheden, og vælg her også (om muligt) at slette driveren.

Højreklik nu på øverste niveau i enhedshåndteringen (computernavnet), og vælg "søg efter hardware" - så findes drevet igen, og den forsøger at installere driveren.

Sandsynligvis ender du på samme resultat, fordi der er IRQ konflikt el. lign... - i så fald må du ind i BIOS og se, om du kan ændre indstillinger for CD-Rom drevet og controlleren, og så lege lidt frem her...
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. august 2016 - 10:19 #6
Prøv at fjerne drevet i Enhedshåndtering, så skulle den gerne "opdage" det som en ny PNP-enhed når du re-booter og installere driverne på ny.
Avatar billede ulkj Praktikant
10. august 2016 - 10:49 #7
Har du opdateret driverne til din SATA Controller ??
Avatar billede tand Seniormester
10. august 2016 - 11:45 #8
selv om jeg sletter driveren bliver den lagt ind igen efter ny opstart.
Avatar billede tand Seniormester
10. august 2016 - 11:47 #9
hvordan opdaterer man driveren til min SATA Controller. ?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. august 2016 - 12:06 #10
Højreklik den i Enhedshåndtering og vælg "Opdater driver". Derfra vil den spørge om den skal søge lokalt eller på internet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. august 2016 - 12:37 #11
Driveren SKAL komme igen - men det er Win10 indbygget driver den bruger. Tricket var udelukket for at se, om der vitterligt manglede noget i registreringsdatabasen - for så ville det have virket ved re-installationen af driveren.

Du kan nu gå to veje (eller begge) - tjek efter hvordan indstilingerne for controlleren er i BIOS - det var meget normalt at man satte den i "Compatibility" mode for Windows 7, og det kan sagtens være det der driller i Windows 10. Sæt den i så fald i AHCI mode.

Virker det stadig ikke, kan du som CRKrogh foreslår, forsøge at få Windows til automatisk at opdatere controllerdriveren - men det er ikke altid den kan finde nogen nyere, og så må du selv spore driveren hos producenten.