Avatar billede daizukke Juniormester
22. august 2016 - 23:01 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Køre 4K på mit TV via min laptop?

Hej allesammen
Jeg har et 4K TV (Philips 49PUS7170), og jeg kunne godt tænke mig at
se noget 4k materiale derpå, via hdmi, fra min bærbar.
Men det ligner desværre ikke 4K, det jeg får op på min TV skærm.

Er der et geni herinde der har et bud på, hvordan det kan være?

Til info kan jeg fortælle, at TV'et understøtter HEVC, HDCP og HDMI 2.0 - og jeg bruger et HDMI 2.0 kabel.
Min bærbar har en 3. generation Intel i7 Quad Core-processor, og et Nvidia GT640M 2 GB grafikkort. På Nvidia's hjemmeside står der under grafikkortet: "Maximum Digital Resolution: 3840 x 2160".
Der står yderligere, at grafikkortet understøtter HDCP.

Det skal til slut siges at min bærbar har en max. skærmopløsning på 1366x768.
Men stadig burde den vel kunne sende 4K ud af HDMI-kablet, ikke sandt?
Da det er ikke er bærbarens egen skærm der skal vise noget.

På forhånd mange tak!
Avatar billede eurositi Ekspert
22. august 2016 - 23:29 #1
Du skal i hvert fald starte med at trykke Windows+P tasterne ned og vælge "Kun anden skærm", når du har sat kablet i. Så længe, du kun dublerer/udvider skærmen, kan du ikke se opløsninger, som er højere, end din computerskærm kan vise.
Avatar billede Slettet bruger
23. august 2016 - 01:08 #2
det er nok ikke sidste gang at nvidia oplyser forkert om nogle af deres grafikkort. gtx760 har ikke 4gb ram som er opgivet og de tabte en retsag i usa.

det første jeg tænker i din sag, er ganske enkelt at grafikkortet ikke er ægte 4k
Avatar billede javad Mester
23. august 2016 - 11:03 #3
kablet er lige meget din laptop og dit tv skal understøtte hdmi 2.0a
hvis ikke er det dit problem.
Avatar billede javad Mester
23. august 2016 - 11:07 #4
og prøv skifte skærm
Avatar billede daizukke Juniormester
23. august 2016 - 16:39 #5
Eurositi: Tak for tippet. Det har jeg dog også afprøvet. Men når jeg vælger at kun TV'et skal vise billede, kan jeg derefter ikke åbne menuen hvor jeg vælger skærmopløsning. Og dublerer jeg billedet, er max. opløsning, som du selv siger, 1366x768.

Sidwave: Tak for oplysningen. Ja det er desværre nok også en mulighed.

Javad: Jeg ved ikke, og kan ikke finde ud af, om min bærbar har en HDMI 2.0 udgang, men den har efterhånden 3,5 år på bagen i hvert fald.
Men igen skulle jeg jo kunne se et 4K signal, i det mindste et stilbillede, via HDMI 1.4.
Jeg har ikke andre 4K-TV i nærheden desværre. Men har et Full HD-TV, hvilket godt kan vise et Full HD- signal fra den samme bærbar som jeg snakker om.
Avatar billede eurositi Ekspert
23. august 2016 - 20:23 #6
Hvad giver det, hvis du vælger indstillingen "Udvid"?

Fandt denne (indlysende) reminder i en artikel:
"With very few exceptions, TVs use HDMI, though a handful have DisplayPort. Feel free to use either. If you've just got HDMI, you'll need HDMI 2.0 on both ends (TV and video card) to do 2160/60p. Previous versions of HDMI connections, like 1.4, are limited to 2160/30p. DisplayPort is capable of both."
Kilde: http://www.cnet.com/news/how-to-use-your-4k-tv-as-a-monitor/

Dit grafikkort skulle ganske rigtigt kunne vise 2140p billeder/video via enten HDMI eller DisplayPort: http://www.geforce.com/hardware/notebook-gpus/geforce-gt-640m/specifications

... Det springende punkt er så, om din(e) digitale udgangsport(e) fra din computer understøtter dette? Hér ville det hjælpe, hvis du kunne oplyse fabrikat og modelnummer.
Avatar billede daizukke Juniormester
24. august 2016 - 20:02 #7
Hej og tak for svar. Jeg vil afprøve det du nævner senere ved lejlighed.
Der er tale om en Acer Aspire V3-571G-73618G1TMakk
Avatar billede daizukke Juniormester
24. august 2016 - 20:03 #8
Og eneste videoudgang er en HDMI-port :-)
Avatar billede eurositi Ekspert
25. august 2016 - 19:15 #9
Takker... Jeg Googlede direkte på modelnummeret og fandt både et link til en debattråd og derfra et link til en manual på din computer. Dét afslører (desværre), at du ikke kan outputte 4K video fra den:

Debattråd: http://superuser.com/questions/902474/4k-3840x2160-with-geforce-gt-730m-notebook-acer-v3-571g-on-hdmi-port-not-wor

Manual (se sektionen Graphics): http://www.manualslib.com/manual/440323/Acer-Aspire-V3-571g.html?page=9#manual

Havde dit TV haft en VGA-port (men det er der ikke mange moderne TV'er, der har), kunne du muligvis ha' fået en lidt højere opløsning. Men som tingene er, må du nøjes med 1080p.

Men tak for spørgsmålet. Det har i hvert fald skærpet min interesse for begrebet "External Resulution". :)
Avatar billede daizukke Juniormester
26. august 2016 - 00:06 #10
Jeg forsøgte godt nok at Google selv, men det lykkedes mig ikke at finde disse links. Men det var godt nok ærgerligt alligevel :-) Du skal have mange tak for hjælpen eurositi! Og også tak til alle jer andre for input.