Avatar billede Ralph Praktikant
27. august 2016 - 16:08 Der er 20 kommentarer

Formatering af harddisk

Jeg har brugt en alm. harddisk til at optage fra tv. Har nu fortrudt, og vil have den sluttede til min alm. pc (windows 10).
Jeg kan nu ikke se den på pc, og ikke finde noget program der kan se den og formatere den til NTFS  så jeg igen kan bruge den som extern pc lager, håber sådan at en her ved hvad jeg skal gøre.
På forhånd tak
Avatar billede 220661 Ekspert
27. august 2016 - 16:22 #1
Prøv at se om denne http://www.minitool.com/partition-manager/partition-wizard-home.html kan se din disk og formatere den til det ønskede format
Avatar billede eurositi Ekspert
27. august 2016 - 16:26 #2
... Og hvis dét ikke virker, kan du prøve med det ligeledes gratis TestDisk, som også har et godt og velafprøvet renommé:
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
Avatar billede 220661 Ekspert
27. august 2016 - 16:28 #3
#2 Nemlig :-)
Avatar billede richardjensen Seniormester
27. august 2016 - 16:28 #4
Forslag: Lav en CD med 'killdisk', og prøv ,om den kan finde hd'en.
Jeg har en ide om ,at  hd'en i sin tid som tv-er er formateret ,så computeren med windows  ikke kan håndtere den.
Hvis 'killdisk' kan finde den, kan du tømme den fuldstændig (ikke bare FAT'en) og så formatere (NTFS).
Avatar billede 220661 Ekspert
27. august 2016 - 16:33 #5
Alt efter hvordan den har været monteret er formatet forskelligt. Jeg har selv brugt en harddisk på et tidspunkt til formålet og den skulle formateres i fat 32 for at det virkede på fladskærmen. Man kunne også prøve at kigge i diskhåndteringen om den er synlig her og se om den bare skal aktiveres/initialliseres.
Filindhold kan sikkert ikke ses da det er krypteret, men man burde kunne formatere den i diskhåndteringen bare den kan aktiveres.
Avatar billede poko1 Ekspert
27. august 2016 - 17:36 #6
Aomei sletter alle former for formatering selv skjulte partitioner  også dem du ikke kan slette i diskmanageren.Den free version er tilstrækkeligt det eneste man skak huske at trykke på Aply oppe i venstre Hjørne for at ændringerne træder i kraft
http://www.disk-partition.com/features/migrate-os-to-ssd.html
Avatar billede ptj_11 Forsker
28. august 2016 - 04:20 #7
Ralph-
Hvis din ekstra HD har været monteret i et fjernsyn, eller i en tv-boks, da du benyttede den til at optage på, så er den sandsynligvis formateret med en Linux partition.
Hvis det er sådan landet ligger, så kan programmet Ext Browser hjælpe dig til dine filer.
Hvis det er lige meget med indholdet på disken, så kan jeg anbefale begge de 2 nævnte programmer.
Ext Browser kan hentes i en fri testversion her:
https://www.paragon-software.com/home/extfs-windows/
Efter 10 dage går læsehastigheden ned, men programmet giver dig stadig adgang til disken.
/ptj_11
Avatar billede frem-ad Professor
28. august 2016 - 09:09 #8
Jeg havde for et par år siden en harddisk der havde været brugt til tv.
Jeg brugte programmet EaseUS Partition Master og den er forholdsvis enkelt og finde ud af og kan mange sjove ting jeg har den fast installeret. for den  kan det meste med en harddisk.
Avatar billede Ralph Praktikant
28. august 2016 - 09:39 #9
Undskyld det sene svar, havde prb. med password.
Jeg er benovet over de mange svar og takker meget for dem.
Har nu prøvet mini tools, test disk og tidligere killdisk,  og disk-partition. Jeg har Paragon Partition Manager.
Desværre har indtet af det kunne se den.
Jeg havde den somsagt på min pc som backup, sluttede den så til min fladskærm efter jeg havde formateret den som man skal, tvét formaterede den så om til hvad format det end bruger, men brugte den aldrig der, vil som sagt gerne have den tilbage til pc brug.
Kan se der er et svar mere som jeg straks vil prøve, hvad end siger jeg tak til alle for surporten.
Avatar billede Ralph Praktikant
28. august 2016 - 09:51 #10
Så fik jeg prøvet EaseUS Partition Master desværre det samme, den kan også kun se det alm. drev jeg har, men tak for forsøget.
Avatar billede poko1 Ekspert
28. august 2016 - 10:17 #11
Har du prøvet AOMEI ?  #6
Avatar billede Ralph Praktikant
28. august 2016 - 10:53 #12
jeb, den prøvede jeg i går, tror det er svært, ved ikke hvad format lg tv bruger af format,
er lige væk nogle timer men checker igen når jeg er hjemme,
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. august 2016 - 22:07 #13
Det lyder mere som om disken aldrig bliver genkendt af PC´en. Har den ekstern strøm? - hvis ikke, er der en del harddiske, der skal sluttes til hele 2 USB-porte ad gangen, for at der er strøm nok (kablet følger som regel med som et "y" kabel).

Og hvis der er ekstern strøm, så prøv lige med et helt andet USB-kabel, og se om det skulle gøre en forskel.
Avatar billede Ralph Praktikant
29. august 2016 - 14:06 #14
Det er en docking station harddisken står i med separat strøm, jeg har prøvet at flytte usb kablet fra usb hub og ind i pcén og den kan stadig ikke se den.
Bliver nok nød til at lade den blive i tvét
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2016 - 14:24 #15
Jeg er enig med #1 MiniTool skulle kunne se den disk, hvis den ellers er i orden.
Hvis du har mulighed for det, så sæt den til bundkortet på en stationær PC.
Avatar billede Ralph Praktikant
29. august 2016 - 14:54 #16
Prøvede lige MiniTool og et par af de andre igen, med samme resultat, har desværre ikke mulighed for at slutte den til bundkort, lader den nok blive ved tvét og finder en ny harddisk til pc, bare ærgeligt.
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2016 - 15:04 #17
Ok, jeg har ellers en mistanke om, at forbindelsen til den docking station ikke fungerer.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. august 2016 - 16:10 #18
Ja docking stationen bør blive registeret uden disk i vil jeg tro. Bruger du sikker fjernelse af denne når du tager den ud af computeren, eller er der ikke et ikon til det i bunden på skærmen?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. august 2016 - 17:22 #19
Hvis dock´en skulle kunne ses uden HDD, ville det kræve selvstændig driver - ligesom en kortlæser.

Det virker langt mere sandsynligt at dock´en lever op til kravene for "USB mass storage device class", der blev indbygget i Windows fra version 95 OCR2.

Du burde også sagtens kunne nøjes med den indbyggede DiskManager til at se, om disken findes eller ej - men siden ingen af værktøjerne iøvrigt kan se disken, understøtter det at der er noget galt med kommunikationen - ikke harddisken.

Derfor som skrevet i #13 - prøv med et andet USB-kabel. Selv om det har virket med TV´et, er det ikke en garanti at det virker med PC´en.
Avatar billede ptj_11 Forsker
29. august 2016 - 19:08 #20
Ralph-
1. Det program jeg skrev om i sidste indlæg er ikke Paragon Partition Manager, men programmet Ext  Browser fra samme firma. Det er beregnet til at kunne kontakte Linux partitioner på diske tilsluttet en windows pc.
Et par ting som du kan forsøge:
1. Hvis du har mulighed for det, så monter din ekstra disk direkte i maskinen, så kan du undersøge om disken kan ses i bios.
2. Med disken monteret i dock, prøv da at kontrollere om windows registrer usb enheden når du tilslutter/frakobler den.
3. Jeg har tidligere haft problemer med dockingstationer, nogle  diske kunne godt benyttes, andre kunne ikke, og så igen med andre resultater på anden pc,  så prøv evt. på en anden pc, enten egen eller hos bekendt.
/ptj_11