Avatar billede Deeds Juniormester
01. september 2016 - 11:31 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til køb af ny bærbar

Hej derude, jeg vil snart ud og købe en ny bærbar som skal være en væsentlig opgradering i forhold til min nuværende gamle Aspire 7551, AMD Athlon (tm) II P340 Dual-Core Processor 2.20 GHz ? RAM: 4 GB.

Med opgradering hentyder jeg til at jeg gerne vil have en PC som er hurtigere hele vejen rundt - dvs. med opstart, internetsurfing, videoafspilning o.lign. Jeg er ikke den store PC-gamer, men vil dog gerne kunne spille fx Counterstrike og vide at jeg uden bekymring, såfremt det blev nødvendigt, vil kunne installere lignende spil i fremtiden der kan trækkes uden problemer. PCen skal helst være 17 tommer og primært fungere som en "stationær computer" og altså sjældent være nødvendig at fragte ud af huset.
Jeg har selv læst lidt på sagerne og som jeg kan forstå det vil følgende være vigtig af specifikationer som minimum (og er derfor også mine krav) - ret mig gerne, hvis jeg har misforstået eller tager fejl og om jeg mangler noget:

- 8 GB RAM
- 128 GB SSD harddisk
- Core i5 eller Core i7?
- Full HD
- 4 eller 6 cellet batteri?
- Windows 10
- (andet?)

En bemærkning til batteriet - eftersom jeg altid har min bærbar koblet til strøm og som sagt ikke bruger den ud af huset er batteribehovet måske ikke så vigtigt igen? Derudover tænker jeg at andre vigtige ting er at PCen har et lavt støjniveau og undgår at blive overophedet.
Jeg er klar på at betale op til ca. 8000-9000,- da jeg ser det som en PC der skal bruges mange år i fremtiden, men jeg ønsker selvfølgelig helst den billigste løsning som kan gøre jobbet, så hvis der findes en computer der lever op til mine krav og kan fås for 5000,- så er det selvfølgelig nok den jeg vil foretrække. PCen skal bruges dagligt.

Jeg søger derfor gode råd og meget gerne konkrete bud på hvilke(n) bærbar jeg bør gå efter. Er der bestemte computermærker jeg bør gå efter - Acer, Asus, Lenovo? Og/eller nogle jeg bør holde mig helt fra? (har dårlige erfaringer med en tidligere HP bærbar)

Bør jeg købe online eller i butikker (fx Bilka, Elgiganten osv.) eller har det ingen relevans?

Tror det var de fleste spørgsmål, men spørg endelig ind til mere, hvis det er nødvendigt.
Avatar billede poko1 Ekspert
01. september 2016 - 16:26 #1
De bedste på markedet!
Noget for enhver pengepung:
http://www.edbpriser.dk/computer/baerbar-laptop.aspx?notebook-type=%5BNotebook%5D&display-stoerrelse=(eq+17.3)&producent=%5BAsus%2CDell%2CMSI%5D&instock=Ja&processor-type=%5BCore+i5%2CCore+i7%5D&ram=(gte+8589934592)&count=10&sort=TotalPrice&rlm=List
Avatar billede poko1 Ekspert
01. september 2016 - 16:35 #2
Link der virker
http://kortlink.dk/n4gn
Avatar billede Deeds Juniormester
01. september 2016 - 22:14 #3
Ser spændende ud.

Til mit behov, hvad bør jeg så gå efter af intel core 5 eller 7? Er det nødvendigt for mig at investere de ekstra par tusinde for at få intel core 7?

Og samme spørgsmål vedrørende SSD 128 GB eller 256 GB?

Her er fx Asus med intel core 7 med SDD 128 GB til 8999,-
http://www.edbpriser.dk/baerbar-laptop/asus-rog-gl752vw-t4004t-id-11621826.aspx

Og her er Asus, men med intel core 5, men derimod SDD 256 GB - også til 8999,-
http://www.edbpriser.dk/baerbar-laptop/asus-rog-gl752vw-t4329t-id-13704458.aspx

Så hvad er bedst at vælge af de 2 eksempelvis?

Og så er der også den lidt billigere løsning til 6999,-, også Asus, hvor det er intel core 5 og SSD 128 GB. Kan ikke helt gennemskue hvad der er bedst?

Og er Asus desuden god ift. til førnævnte med lav støjniveau og varme? Godt batteri?
Avatar billede poko1 Ekspert
01. september 2016 - 22:53 #4
Jeg kører selv ASUS Er meget støjsvag og nem at komme til blæser ved rengøring!
Det ville have været tilstrækkeligt med 128 SSD Men da jeg selv har isat den købte jeg en 240 Samsung SSD Der er jo plads til 2 diske.
https://billedeupload.dk/images/KZhDS.jpg
Avatar billede poko1 Ekspert
01. september 2016 - 23:07 #5
Hvis du gemmer på HDD så er 128 GB nok jeg har mange programmer på SSD en det fylder jo ikke alverden
https://billedeupload.dk/images/tF01y.jpg
Avatar billede Deeds Juniormester
02. september 2016 - 09:26 #7
Glemte at linke til den billige model: http://www.edbpriser.dk/baerbar-laptop/asus-x756ub-t4033t-id-12779479.aspx - er den noget værd i forhold til de 2 andre, eller er det småting der adskiller dem - og derfor et køb jeg lige så godt kunne gøre og så spare 2000,-?

Jeg kan forstå at SSD 128 GB er fint til de fleste og at der gerne skal være lidt plads i overskud for at den køre hurtigst muligt. Jeg kan se at mit nuværende C-drev bruger 75 GB. Jeg tænker dog at jeg helst vil være på den sikre side og ikke fortryde om et par år og derfor vælge en bærbar med 256 GB. Giver det go' mening?

Jeg fristes dog også af bærbaren intel core 7, som ville være dit valg, men som nævnt før er jeg jo ikke nogen fuldblods-PC-gamer eller har behov for store videoredigeringsprogrammer og hvad der ellers trækker tungt, så spørgsmålet er om intel core 5 vil være mere end rigeligt for mig?
Avatar billede poko1 Ekspert
02. september 2016 - 10:05 #8
ASUS ROG er jo noget særligt og noget mere Professionelt og i det tilfælde skal du nok selv afgøre dit valg!
Avatar billede Marc F. Mester
02. september 2016 - 17:45 #9
Hej. Muligvis var det her noget for dig: https://www.proshop.dk/Baerbar/HP-Pavilion-dv7-3126eo-DualCore-173/2207762
Jeg har selv mig købt den samme model for et par dage siden, og er meget tilfredse med.
Avatar billede poko1 Ekspert
02. september 2016 - 17:51 #10
#9 Med de krav køber man vel ikke en Skod HP ???
Avatar billede Marc F. Mester
02. september 2016 - 18:17 #11
undskyld, ville bare hjælpe dig.
Jeg beklager, at jeg hat misforstået dig, sorry.
For mig var den nok.
Avatar billede Deeds Juniormester
03. september 2016 - 12:01 #12
Marc Frie - Jeg siger tak for inputtet, men må tilslutte mig poko1 og sige at buddet er helt ved siden af i forhold til de krav jeg har skrevet igennem mine indlæg :-)

poko1 - Den er svær, men jeg tygger lidt på det og kigger lidt videre på markedet inden jeg endelig beslutter mig, men har absolut en god fornemmelse for, hvad det er jeg skal gå efter nu. Og en af de 2 Asus kunne meget vel blive valget. Tak for hjælpen :-)