Avatar billede drjonas Praktikant
02. september 2016 - 18:40 Der er 5 kommentarer

ekstern harddisk pludselig defekt?

Jeg har en ekstern harddisk som jeg har pillet ud af en gammel bærbar, som jeg af og til bruger til film, billeder osv. Den plejer at virke og når den tilsluttes popper 2 vinduer op; den ene hedder Recovery (H: ) og så min eksterne som hedder (G: ).

Men da jeg tilsluttede den for et par dage siden, kom kun recovery op og den kan ikke engang registrere G:...... Den lyser hvilket betyder at den ikke er død. Når jeg prøver at åbne den kommer en meddelelse frem:
G: er ikke tilgængelig. Filen eller mappen er beskadiget og kan ikke læses.

Har prøvet at tilslutte den til en anden pc, og her kommer der en pop-up besked, som siger at jeg skal formatere den hvis jeg vil bruge den. Det vil jeg selvfølgelig ikke, da alt mit data går tabt.

På forhånd tak
Avatar billede poko1 Ekspert
02. september 2016 - 18:58 #1
Prøv at gå i Diskhåndteringen og se hvad der står på disken?
og Hvilket styresystem ?
Avatar billede drjonas Praktikant
02. september 2016 - 19:19 #2
Under diskhåndtering ser den sådan ud: http://imgur.com/a/uRTpq

Har windows 7, 64 bits
Avatar billede poko1 Ekspert
02. september 2016 - 19:57 #3
Tja som RAW skal du bruge et program hvor du kan hente indholdet ud. Filtabellen  er defekt og du må ikke forsøge at formatere Jeg bruger et program som hedder File Scavenger.
http://file-scavenger.en.softonic.com/download
Avatar billede 220661 Ekspert
03. september 2016 - 11:20 #4
Enig i at filtabel er strøget. Måske fordi disken ved en fejl er blevet afmonteret medens der blev kommunikeret på den.
Jeg er også enig i at man skal prøve at genskabe filer før man prøver noget andet. File Scavenger har jeg ikke erfaring med men er helt sikkert et kig værd.
Andre programmer til at gendanne med kunne være Recuva og Testdisk som er anbefalet herinde mange gange.

Men giv File Scavenger en chance. Synes det vil være fint at få flere erfaringer end dem der før er brugt.

Når dette så er gjort kan man jo forsøge at genskabe filtabellen.
Det burde du kunne gøre med MiniTool:
https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Softonic??
Personligt bryder jeg mig ikke om den side. Jeg har på en venindes computer fjernet efterladenskaber fra download fra denne side. Kan man ikke finde installations fil fra en udbyders side bør man vælge brugerdefineret installation så man kan fra klikke tilvalg som installer giver.

Men umiddelbart vil jeg tro at dette er den officielle side:
http://www.quetek.com/prod02.htm
Avatar billede poko1 Ekspert
03. september 2016 - 12:29 #5
Denne vejledning har jeg lavet hvor du kan bruge.
EaseUS Data Recovery Free!
http://www.filedropper.com/rawdiskrep