Avatar billede ThomasDK Novice
04. september 2016 - 09:11 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Windows 10 fanget i "Diagnostic Startup"

Hej Eksperter!
Jeg har fået laven en gedigen fejl-40 :-)
Jeg ville boote min Windows 10 Prof. i safe mode, da jeg har haft lidt problemer med startmenuen efter seneste update. Og har før løst samme med en tur i safe mode og retur igen.
Men af uransagelige årsager fik jeg valgt Diagnostic startup i msconfig, og nu kan jeg ikke komme tilbage til normal boot.
Intet virker når den er startet i Diagnostic startup: genveje som win+r etc. gør intet, ingen startmenu, shift+genstart - alt er forsøgt. Hvis jeg slår on screen tastaturet til. kan jeg se at tasterne virker.
Jeg har forsøgt at boote fra min recovery cd som jeg har brændt fra samme installation, men når den kommer til valg af tastatur slår den al usb fra, så jeg kan hverken bruge mus eller tastatur.
Lige nu er jeg ved at forsøge at lave en bootable usb med en Windows 10 ISO på, men tvivler på, at den kan redde boot-metoden.

Hvordan får jeg normal boot tilbage? Er det boot.ini der skal rettes, og hvordan får jeg gjort det?

Tak for alle råd! :-)
Avatar billede ebea Ekspert
04. september 2016 - 09:35 #1
Jeg ved ikke hvor meget du har prøvet, men her er et Link til forskellige muligheder du kan prøve, for at komme ud af stedet du befinder dig i.
http://www.tenforums.com/tutorials/2294-advanced-startup-options-boot-windows-10-a.html
Avatar billede ebea Ekspert
04. september 2016 - 09:44 #2
Der er også et eksempel her, fra en som har haft samme "fejl" som dig, og hvordan han fik windows tilbage igen. Læs igennem svarene i indlæggene, og der står hvad han gjorde ;-)
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-performance/cannot-return-to-normal-startup-in-msconfig-after/25e84ed8-a312-4760-937a-bd5ba3b3f509?auth=1
Avatar billede ThomasDK Novice
04. september 2016 - 09:50 #3
Tak!
- Men problemet er, at jeg ikke kan nå ind til de muligheder pt.
Når den booter uden indgreb, går den til diagnostic startup, som hos mig er en blank skærm med fire ikoner nederst til højre for hhv. tastatur layout, netværk, sleep og sluk/genstart. Intet andet...
Booter jeg fra repair disk, stopper den ved valg af tastatur da usb ikke virker. Jeg forsøger at finde en ps/2 adapter, så det måske kan virke. Usb legacy er enabled i bios.
Forudser samme problem, når jeg får gjort en Win 10 iso klar. Og da jeg ikke kunne vælge en Prof. version af Win 10 da jeg oprettede den via media creation tool, så tvivler jeg lidt på om den overhovedet vil gøre noget.
Avatar billede poko1 Ekspert
04. september 2016 - 10:01 #4
Prøv lige inden du starter op at gå i bios Sæt til optimal eller default gå derefter til USB settings og sæt til Legassy USB Eller Enabled det lader til at de er disabled med hensyn til Tastatur og mus.
Avatar billede ebea Ekspert
04. september 2016 - 10:14 #5
Fulgte du mulighderne i det første Link ? Der er også netop, hvor du ikke har nogen boot muligheder, men kun en Sluk knap funktion (det er i option 6). Og der er en guide mulighed (som kan kræve op til 2 - 3 forsøg). Men det er da forsøget værd.
Avatar billede ThomasDK Novice
04. september 2016 - 10:21 #6
Når den er startet i diagnostic startup mode kan jeg ikke åbne msconfig. Det havde været ret smart at enable den funktion fra Microsoft's side...
Jeg har forsøgt at sætte en ps/2 adapter på min mus, men det hjælper ikke på system repair disken - den er stadig fanget på valg af sprog, hvor hverken mus eller tastatur virker. Legacy support er som sagt enabled.
Win 10 ISO virker og jeg kan bruge musen. Men startup repair kan ikke gøre noget, og der er ikke de avancerede muligheder for at vælge fx at boote i safe mode, hvor jeg ville kunne få den tilbage til normal via msconfig.
Der er ingen system restore points at vælge (ved ikke hvorfor de er væk), så pt. er eneste mulighed at køre image fra første install af Win 10 på.

Dog har jeg mulighed for at starte en command prompt i repair-delen, så måske der er nogle muligheder her?
Avatar billede ThomasDK Novice
04. september 2016 - 10:29 #7
Og ja, har forsøgt med at slukke/tænde - den ender i samme billede med valg af sprog, hvor mus og tastatur ikke virker :-(
Avatar billede poko1 Ekspert
04. september 2016 - 10:29 #8
Så prøv at skrive  sfc /scannow der er mellemrum mellem  C& /
Avatar billede ebea Ekspert
04. september 2016 - 10:54 #9
ja. jeg kan godt følge, at det er en "dræbende" situation, og jeg kan se, at det har eksisteret længe i windows versioner, at man kan ende i næsten samme situation som dig. Men de eksempler jeg har kunnet finde, har altid kunne ende op med at få flere start op muligheder i windows (hvor du skriver at du ikke har disse).
En lille detalje jeg tænkte på, var om du havde flyttet alle enheder væk fra dine USB porte, undtagen Mus og tastatur. Jeg har før oplevet, at det har gjort at man har været låst, under opstart, grundet tilsluttede enheder der ikke kan lokaliseres.
Avatar billede Xenu Juniormester
04. september 2016 - 11:34 #10
Det er en USB ting der blokere
Avatar billede ThomasDK Novice
04. september 2016 - 11:35 #11
sfc /scannow gav intet.

Men jeg er kommet et lille stykke videre. Via command prompt fra Win 10 ISO har jeg via dette link
http://www.tenforums.com/tutorials/2304-safe-mode-start-windows-10-a.html
kørt denne linie: bcdedit /set {identifier} safeboot network

Og nu er den bootet i safe mode. Men nu virker mus og tastatur så ikke her. Ville ellers rigtig gerne lige åbne msconfig...
Avatar billede ThomasDK Novice
04. september 2016 - 11:46 #12
Og dog...

Tastaturet virkede faktisk, selvom al lys i det var slukket. Så nu kører den normalt igen! :-D

Via genveje fik jeg åbnet msconfig og valgt normal boot. Herefter en
bcdedit /deletevalue {identifier} safeboot

Tak for Jeres input undervejs!

Løsning:
Opret Windows 10 ISO: https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10 på en USB stick (ikke cd/dvd)
Boot og brug repair-funktionen til at åbne en command prompt. Brug bcdedit som beskrevet her: http://www.tenforums.com/tutorials/2304-safe-mode-start-windows-10-a.html - option 3.
Fra safe mode brug bcdedit til at slette safe mode boot.