Avatar billede BTEngineer Novice
05. september 2016 - 09:14 Der er 9 kommentarer

Håndtering af integrationsopgaver

Kære Eksperter :-)

Jeg sidder i øjeblikket med en opgave, som drejer sig om at reducere tiden som bruges på integrationsopgaver med tredjeparter/kunden. Det drejer sig generelt om digitale løsninger (webshops, CMS etc.).

En webshop (kunde) kan eksempelvis efterspørge et nyt modul el. lign. som supplement til deres eksisterende løsning. Et sådan modul, kræver dermed en integration med den eksisterende platform, og i mange tilfælde også andre systemer (e.g. betalingssystem PSP, Navision, etc.).
Dermed er der pludeligt flere involverede parter, som skal samarbejde - og opgaven kan være mere værdifuld for nogle parter end andre og deraf anderledes prioritering..
Dette giver tit problemer ift. at overholde deadlines mv. grundet uoverensstemmelse, ringe testmiljø blandt de involverede parter, ulige prioritering, ringe dataudveksling, dårlig kommunikation, dårlig afklaring, statusmeldinger osv.

Jer der selv sidder med lignende opgaver ved helt sikkert hvad det drejer sig om.

Jeg vil generelt høre jer, hvad i tænker om problemstillingen og hvilke muligheder i evt. ser for at afhjælpe problemet (bruge mindre tid på integrationsopgaverne).

Det behøves ikke være et komplet løsningsforslag, men gerne retninger, gode erfaringer, general viden, best practice for jer mv.. :)

Alle inputs modtages med kyshånd! Tak på forhånd.
Avatar billede BTEngineer Novice
05. september 2016 - 11:23 #1
Jeg uddyber selvfølgelig gerne, om nødvendigt.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. september 2016 - 12:38 #2
Hej.

  Det er jo klassiske projektledelsesproblematikker, du står med - så mon ikke de kan gøres mere "spiselige" med regulær projektledelse?

  Klart definerede krav, aktiv forventningsafstemning, stram styring på deadlines og løbende risikovurdering.

  Ingen af de enkelte delopgaver her er hverken små eller trivielle, så jeg vil umiddelbart forvente, at I får brug for en projektleder, hvis han/hun ikke allerede er i huset.

De bedste hilsner
Avatar billede BTEngineer Novice
05. september 2016 - 13:03 #3
Hej,

Tak for svar!

Ja, det kan jo helt sikkert relateres til projektledelse, overordnet set.

Men jeg tænkte dog mere på specifikke værktøjer/metoder/best practice til rent faktisk at gøre det. Måske et management system til at afvikle den type opgaver med høj kompleksitet og gensidig afhængighed? Eller lignende.. For jeg har læst mig til, at det er et velkendt problem verden over.

Så jeg er enig - mere afklaring i den initierende fase, forventningsafstemning osv. Alt dette er også kanon, og det rigtige at gøre. MEN, findes der nogle gode styringsværktøjer til disse ting, vil det jo gøre det væsentligt nemmere. Hvis der er 5-10 forskellige leverandører indover ét projekt, ville det måske være smart med én fælles platform. Håber du kan følge mig :-)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. september 2016 - 13:17 #4
Jeg er enig i at kordinering og kommunikation skal samles i ét punkt - det er netop derfor jeg peger på mere formaliseret projektledelse. Jeg tror ganske enkelt ikke på at der findes en samlet pakke, der med et snuptag kan løse så komplekse problemstillinger med så mange, og varierede, interessenter. De værktøjer, projektlederen trækker på, er jo dels den grundlæggende projektforståelse og metodik (f.eks. opnået via kvalificering til IPMA), dels den erfaring han bringer med fra tidligere projekter; jeg synes ikke umiddelbart det lyder som en opgave for en junior-PM.
Avatar billede BTEngineer Novice
05. september 2016 - 13:32 #5
Jeg er enig i, at der nok ikke findes en "standardiseret pakke" til at løse de komplekse problemstillinger - Gid der gjorde ;-)
Men hvis der var nogen der alligevel, kendte nogle gode værktøjer/metoder, som de har anvendt i lignende situationer, kunne det være interessant. Eller bare generelt, hvordan man har håndteret det..

Jeg er klar over, at jeg specifikt skal have identificeret de mest haltende områder i processen, f.eks. at det typisk går galt pga. uklare krav mv. Derfra er det nok lettere at finde specifikke værktøjer/metoder som kan forbedre processen.
Avatar billede BTEngineer Novice
05. september 2016 - 13:33 #6
- Dvs. erfaringer, som man måske ville dele :-) Det er altid guld værd.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. september 2016 - 13:41 #7
Hvis du selv skal til at agere PM kan jeg varmt anbefale "Projektledelse - Teori og praksis" af Bjarne Kousholt (ISBN-13:9788757133578). Den samme bog bruges som forberedelse til IPMA.

Ellers kunne det måske lade sig gøre med noget sparring, afhængig af hvor i landet du hører hjemme - jeg er midtjyde. ;-)

Jeg tror det vil blive for omfattende at skulle gøre via en tråd her i Forum.
Avatar billede BTEngineer Novice
05. september 2016 - 13:51 #8
Tak for henvisningen. Det vil jeg tage en kigger på :-)

Jeg er oprindelig midtjyde, men befinder mig i Nordjylland. Er dog i Midtjylland stortset hver uge.

Det tror jeg du har ret i. Jeg ved ikke om du har andre idéer, men eller må du meget gerne lige kontakte mia via http://bit.ly/2bZ9fef (LinkedIn)?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. september 2016 - 13:56 #9
Jeg har sendt dig en hilsen.