Avatar billede Kingslayer Juniormester
05. september 2016 - 20:39 Der er 10 kommentarer og
4 løsninger

RAM eller SSD HDD

Hej alle sammen, jeg er ny og første spørgsmål. Så bær lige over med mig :)

Jeg har en HP, p6-2255eo http://h20564.www2.hp.com/hpsc/doc/public/display?docId=c03442812 .  Mit spørgsmål er om min computer ville blive hurtigere med en opgradering af RAM eller en SSD HDD? Lige nu har jeg 4GB HP ram, og en "Alm hdd" på 1TB. Mit problem er når jeg har mange ting åbne, så begynder den at blive lidt langsom. Jeg har kørt et tjek og den siger jeg bruger ca 70-80% af ram hele tiden. Jeg kunne forestille mig det var ram der kunne gøre det, men nu villle jeg bare lige høre andres mening.
Tak på forhånd
Avatar billede Slettet bruger
05. september 2016 - 20:58 #1
SSD er rigtig godt, men i din situation hvor du har mange ting åbne på een gang, er
4GB for lidt, derfor vil flere ram give en bedre ydelse.
Men det forudsætter, at du kører med 64bit.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
05. september 2016 - 20:59 #2
for lidt RAM betyder du swaper meget data til HDD,
en SSD HHD er betydelig hurtigere end en std HDD, så her vil du opnå en klar hastigheds forbedring.

nu skriver du ikke om der er 32 bit eller 64bit OS du anvender, men vær opmærksom på
ref http://h20564.www2.hp.com/hpsc/doc/public/display?docId=c03442812

Supports up to 4 GB on 32-bit systems
NOTE: 32-bit systems cannot address a full 4.0 GB of memory.
Supports up to 16 GB on 64-bit systems
NOTE: Maximum memory shown reflects the capability of the hardware and can be limited further in the operating system.

men kører du 64 bit OS ville jeg overveje 8GB RAM
Avatar billede Kingslayer Juniormester
05. september 2016 - 21:01 #3
Hej Valby1,

Jeg køre med 64bit. Jeg har haft kigget på nogle Kingston ValueRAM 2x4GB, det ville være rigeligt, tror du ikke?
Avatar billede Kingslayer Juniormester
05. september 2016 - 21:05 #4
Hej Ronols,

Den swaper med ca 50-70% konstant.
Og ja jeg køre med 64bit
Så jeg tror jeg går efter sådan et sæt https://www.computersalg.dk/i/639690/memory-d3-1600-8gb-c11-kingston-k2
Avatar billede Slettet bruger
05. september 2016 - 21:06 #5
Nu ved jeg jo ikke rigtig hvor meget du har åbent på een gang. 2x4ram er selvfølgelig en klar forbedring, men hvis det er som det lyder til, vil jeg foreslå 2x8Ram. De er vist ikke så meget dyre.
Avatar billede Slettet bruger
05. september 2016 - 21:11 #6
Jeg kan se på  dit link, at 2x4ram koster 310 kr. medens 2x8ram koster 585 kr.
Efter min mening kan det ikke svare sig at købe 2x4 med den prisforskel, og så er du sikker på at have nok.
Avatar billede Kingslayer Juniormester
05. september 2016 - 21:14 #7
2x8GB koster 588,-
2x4GB koster 310,-

Jeg synes bare det er lidt mange penge at bruge,. hvis jeg alligevel ikke får brug for så meget power.
det er ikke fordi jeg sidder med umiddelbart store programmer, men sidder med mange "små" programmer.
Avatar billede Kingslayer Juniormester
05. september 2016 - 21:20 #8
Hej Ronols,

"for lidt RAM betyder du swaper meget data til HDD,
en SSD HHD er betydelig hurtigere end en std HDD, så her vil du opnå en klar hastigheds forbedring." Så det du siger her, er at det kunne hjælpe med en ssd hdd? Istedet for en opgradering af ram eller har jeg misforstået det?
Avatar billede Slettet bruger
05. september 2016 - 21:21 #9
Ok du ved vel selv bedst hvor meget mere du har brug for. Jeg tænkte bare på, at man jo ikke kan fortryde, når først plomberingen er brudt.
Men under alle omstændigheder, mener jeg at flere ram giver mere ydelse end en SSD. Selv om SSD rigtig nok er hurtigere, tager det længere tid at skrive til harddisken end til ram.
Avatar billede Kingslayer Juniormester
05. september 2016 - 21:27 #10
Hej Valby1,

Nej det har du helt ret i. Jamen så vil da købe 2x8GB.
Jeg har nogle forskellige jeg kan vælge imellem,
https://www.computersalg.dk/i/1024648/crucial-ddr3-16-gb-2-x-8-gb-dimm
https://www.computersalg.dk/i/936562/corsair-xms3-ddr3-16-gb-2-x-8-gb
https://www.computersalg.dk/i/754125/kingston-valueram-ddr3-16-gb-2-x-8

Jeg synes ikke rigtig jeg kan se nogle forskel på dem, så er der noget der er bedre end andet? udover at det vel og mærke bare er mærket som er anderledes?? :)
Avatar billede Slettet bruger
05. september 2016 - 21:32 #11
Næh, jeg kan heller ikke vurdere, om der er kvalitets forskel.
Avatar billede Kingslayer Juniormester
05. september 2016 - 21:38 #12
Ok, så køber jeg bare Kingston. :)
Hvordan skal jeg så afslutte? skal jeg bare "Marker som løsning"??
Avatar billede Slettet bruger
05. september 2016 - 21:41 #13
Ja nemlig. Man kan markere 1 eller flere, som man synes.
Avatar billede Slettet bruger
05. september 2016 - 21:46 #14
Ok:-)