Avatar billede loffy Novice
13. september 2016 - 00:05 Der er 6 kommentarer

Byg-selv pc

Hej eksperter ;)
Jeg har for mange år siden leget med at bygge min egen computer, men jeg er kommet noget ud af træning på det punkt (læs: været doven og købt bærbare) Anyway.. Behovet er kommet for en stationær gaming pc, men hvis man skal have krammet skal man jo op og give mindst 10k og det er ikke lige det nemmeste at skaffe når man er på su.. Så min plan er at finde en billigere computer og så selv skifte delene ud efterhånden som jeg får pengene til det.. Men hvordan kommer jeg i gang med det igen? jeg har forsøgt at lede på nettet efter mulige guides eller lignende til hvordan man vælger de rigtige komponenter mv. men jeg finder mest bare sider der vil sælge computere delvist..
Så det jeg beder om er at dele links med mig som jeg kan læse lidt på og blive klogere på dette projekt ;)

Alternativt vil det også være en hjælp hvis i ville kigge på disse to pc'er jeg har fundet (som jeg tænker kunne være mulige udgangspunkter, til senere at opgradere) og giver mig et prej om hvorvidt de vil kunne bruges og om hvordan jeg gennemskuer hvilke ting jeg skal kigge på og vælge ud fra?

http://www.wupti.com/produkter/computer-og-it/stationaer-computer/stationaer-pc/fourze-trooper-t302

og

https://www.mm-vision.dk/visiongaming/vision-first-gaming-VG-pc

eftersom den skal bruges til gaming har jeg primært kigget på graffikkort og processor men jeg er lidt bagud med min viden om de forskellige "mærker" fx. er intel stadig bedre end amd? er nvidia bedre end asus til grafik og denne slags spørgsmål er jeg fuld af  '-.-

Sorry for det lange spørgsmål ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
13. september 2016 - 02:43 #1
"Stilren og kraftfuld Gamer PC" med 4 GB DDR3 og en i3. Hmmmmm.
Avatar billede loffy Novice
13. september 2016 - 03:07 #2
Vil du uddybe det?
Avatar billede arne_v Ekspert
13. september 2016 - 03:10 #3
4 GB DDR3 og en i3 er ikke specielt kraftfuldt efter dagens standard!
Avatar billede Nina Forsker
13. september 2016 - 09:37 #4
Hej Loffy!

Glad for at du vil joine os i det glorious PC-master race!
Men til sagen - for at få mest ud af det og for at fremtidsikre din computer, er du nød til at købe dele efter dit behov, altså er du villig til at vente nogle måneder for at blive færdig med at få fat i dine dele, eller skal du have hele computeren med det samme?

I så fald, grunden til den store debat om AMD vs Intel er at den ene er primært lavet til gaming, hvor den anden er bare virkelig kraftig(Flere cores).

Jeg ville selv anbefale Intel, da AMD kun er nyttig for dig hvis du vil overclocke.
Nvidia vs Asus, vil jeg nok sige er en smagssag, som sagt det kommer an på hvad du vil give for produktet. - Men jeg ville selv foreslå Nvidia, da det er det som de fleste bruger til at game på.

Men det vigtige for at bygge en computer er at delene passer sammen, altså det er den samme Socket! Dette er meget vigtigt fordi at din CPU skal passe til den socket som dit Motherboard har. Du kan altid se hvilken socket motherboarded har samt CPU'en. (Det ligesom du køber en Android lader til en iPhone, det skal passe sammen for at virke)

Jeg vil anbefale cirka 16 GB Ram, da det ikke behøves at blive udskiftet før om nogle år. 3 - 4 år.

Men selvfølgelig koster det penge at få fat i nogle ordenlige dele, så derfor synes jeg du skal sparre det du kan af din SU sammen, for at købe det hele samlet, også brug http://www.pricerunner.dk/ til at finde delene til billig pris, men husk lige at kigge om det en ordenlig side self.

Held og lykke med at samle din PC.
Mvh. Nina
Avatar billede Nina Forsker
13. september 2016 - 09:54 #5
Jeg fandt foresten nogle rigtig gode Youtube video'er om tips omkring at bygge din egen PC, de er dog på engelsk, men evt. kig lidt rundt på Youtube der kan du lære rigtig meget omkring det.

https://www.youtube.com/watch?v=lHQGjGPK1Jw (5 Important Tips for PC Building)
https://www.youtube.com/watch?v=sh6F2eccMec (Computer Case Airflow - What is Positive and Negative Pressure)
Avatar billede kurt54 Ekspert
14. september 2016 - 02:20 #6
Jeg ville se på hvad ALDI har af Medion - købte først på året en MD8836 - den egnede sig til opgradering- plads og stik til et dedikeret grafikkort. 8G RAM i en klods har opgraderet med en mere - foruden mere RAM blev det også hurtigere da skiftet fik den til at køre dual channel - hvilket jo er lidt svært med en klods. SSD (M2) til styresystemet og ordinær harddisk med masser af plads.

Jeg har ikke kigget nærmere på den de lige har haft og nogle steder nok har endnu -SSDen er blevet større vist 240 istedet for 128 - CPUen er en AMD hvor MD8836 havde Intel. USB3 og smart ekstra udskiftelig harddiskplads  i specielt bay.

http://www.altomdata.dk/md8836-byder-paa-god-hardware-og-drevplads-til-hot-swappable-harddisk

http://aldi.medion.com/md8302/dk/?refPage=medion