Avatar billede Slettet bruger
14. september 2016 - 21:22 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Dativ og akkusativ

Er der nogen der enkelt og kort kan forklare mig hvad dativ og akkusativ betyder og hvordan det fungere? Kun medtaget det absolut mest nødvendige!

Jeg har fundet en masse forklaringer på nettet, men fatter ikke en eneste af dem.
Avatar billede bpb Seniormester
15. september 2016 - 07:40 #1
Akkusativ bruges, når man gør noget med en ting.

Eksempel:

Wir sehen einen Film

- her er einen Film akkusativ  (fordi vi ser den).

Dativ bruges, når man gør noget for nogen eller noget, eller giver dem noget.

Eksempel:

Erik erzählt seinen Brüdern Witze

- her er seinen Brüdern i dativ, fordi Erik gør noget for dem  (fortæller dem vittigheder).

Bemærk, at Witze er i akkusativ.  Det er fordi Erik gør noget med vittighederne  (fortæller dem til sine brødre).

Eksemplerne er fra

http://www.vistawide.com/german/grammar/german_cases_accusative.htm

http://www.vistawide.com/german/grammar/german_cases_dative.htm

hvor det hele er forklaret på ganske få hundrede linier.  Ovenstående er forenklet, men skulle være nogenlunde rigtigt.

God fornøjelse!
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
15. september 2016 - 07:56 #2
Genstandsled og forholdsordsled: akkusativ.
Hensynsled: dativ.

Jeg (grundled nominativ) gav ham (hensynsled dativ)
pengene (genstandsled akkusativ) i hånden (forholdsordsled akkusativ).

På dansk og engelsk er de to former ens, på tysk og latin er det to former.
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2016 - 15:38 #3
Tak skal i have.