Avatar billede Xtro Novice
18. september 2016 - 19:40 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Min computer vil selv beatemme

Hej med jer

Jeg har haft problemer med min pc i en længere periode,  og håber derfor at i forhåbentlig kan hjælpe.

Det startede med at min computer pludselig kunne finde på at fryse når jeg for eksempel spillede, hvor jeg blev nød til at slukke den på den hårde måde.

Efter noget tid oplevende jeg at den lige pludselig ikke ville starte når jeg tryklede på tænd knappen på kabinettet.

Jeg læste mig så frem til at ved at trykle på knappen på motherboardet ville det virke igen.
Dette hjalp ogaå i em kort periode hvor den lige pludselig slet ikke ville,med mindre jeg kottede strømmen til den over en periode.

Men så fandt jeg ud af, at hvis jeg på psu'ens knap tændte og slukkede (hurtigt) 5-7 gange,  så tændte den.

Jeg har dog oplevet gange hvor den begynder at lyse og køre, men der kommer ikke noget op på skærmen (skærmene, da jeg har 2)
Hvis jeg så rører ved tænd /sluk knappen på kabinettet, slukker den bare.

Så kan jeg gentage proceduren og så tænder den.

Et problem som jeg også oplever er at hvis computeren går i dvale (lampen begynder at blinke - normalt) men når dette sker går den helt ud, jeg kan ikke få liv i den igen, den er bare slukket.

Jeg håber at i er nogen som kan hjælpe eller ihverfald give jeres svar på hvad der kunne være galt.

Hvis der er mere i ønsker at vide må i endelig sige til.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. september 2016 - 19:53 #1
Jeg vil umiddelbart tro din psu er blevet ustabil.

Men hvis du afmonterer strømmen på den lige før du vil starte op, og holder startknappen nede i ca 30 sekunder, og så genmonterer strøm, og trykker så på start knap, starter den så normalt op?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. september 2016 - 19:55 #2
Har du tjekket den for snavs indvendigt?
Er hardwaren beskidt kan den ikke køles, og en varm pc "fryser" når dette sker.
Tilsvarende kan en forsyning jo også køre varm hvis den er beskidt indvendigt.
Avatar billede SommerFyr Seniormester
18. september 2016 - 19:55 #3
Hej

Har du checke om din cpu køler ikke er total tilstoppe af skidt.
samt om hvad du har af programmer. da det godt kan være et skod program der trækker for meget..
Avatar billede Xtro Novice
19. september 2016 - 17:03 #4
Hej Guro
Jeg har nu prøvet dit forslag og de virkede, da jeg prøvede dette tændte den på første forsøg.
Jeg kan så se at jeg idag prøvede at starte computeren trykkede på knappen.. Der skete ikke noget,  så ville jeg lige ud med jakken og så begyndte den lige pludselig ud af det blå?

Angående støv/snavs har jeg renset den, og det hjalp også i en periode, men begyndte så igen kort tid efter, og der var efter første rensning ikke noget at se 2 gang.

Jeg var ogaå opmærksom op psu'en og den var mærkelig nok helt clear (i mit kabinet er der placeret et filter foran indgangen til psu'en.

Og sidst men ikke mindst..
Ud fra hvad jeg kan se, skulle der ikke være nogle programmer der skulle trække en masse.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. september 2016 - 17:34 #5
Når man laver strøm trikket jeg beskrev, aflades bundkortet helt inden du starter igen.
Derfor kan det godt være at din psu er i orden, men der kan så være komponenter på eller hardware monteret på bundkortet der ikke er i orden.
Jeg tænker her på grafik kortet specielt.

Komponenter på bundkortet jeg taler om er kondensatorer og transistorer  der har ændret deres karakteristik i forhold til da det var nyt.

Når der står spænding på bundkortet, "tror" Windows at computeren kører selvom den er slukket. Derfor du har problem med at starte.
Avatar billede Xtro Novice
19. september 2016 - 18:16 #6
Hej Guro

Det lyder desværre ikke så godt, som jeg nok havde tanker om.
Hvad tænker du jeg kan gøre?
Er det evt.  Noget som kan køre på garanti, selvom det måske er over  eller er det bare ud og købe noget nyt?
Avatar billede 220661 Ekspert
19. september 2016 - 18:39 #7
Hvis det er Windows der afvilkler lukning af pc forkert, kan problemet også forekomme, så Windows ville nok være det første sted jeg ville prøve mig frem. Det er nyinstallation jeg taler om, hvis du ikke har noget andet at komme tilbage på?
Herefter så ville det blive hardwaren jeg ville afprøve.
Er der onboard grafik på bundkortet kunne man prøve at køre med det, og se om det løser problemet.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. september 2016 - 18:43 #8
Har du mange programmer der starter op med Windows, Kunne du prøve at deaktivere de fleste af disse for at se om et af dem laver bøvl i nedlukningen af computeren.
Husk at beholde at antivirus forbliver på og ikke gør computeren usikker.
Avatar billede Xtro Novice
19. september 2016 - 18:59 #9
Tusind tak,  jeg vil prøve ovenstående ellers må jeg ud og købe noget nyt.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. september 2016 - 19:00 #10
Velbekomme. Held og lykke med projektet.