Avatar billede Kira Gulløve Mester
02. oktober 2016 - 13:24 Der er 4 kommentarer

Problem med bærbar (Lenovo)

Hej med jer.

Har denne udfordring med mine Lenovo bærbare .

Når jeg tænder kommer der ingen skærm billede, og skal bruge nogle data til arbejdet som ligger på den :(
Jeg har tjekket alt strøm stik, hold FN (som lyser grønt ) nede sammen med f7 men ingenting sker.

Jeg kan kan tænde og slukke computeren som regeltmæssigt (kan høre den puster og lyser når jeg tænder den) men der er bare ingen forbindelse til skærmen.

Gode råd modtages med kyshånd.
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2016 - 14:08 #1
Det kan f.eks være grafikkortet som er stået af. Hvis du har mulighed for det, så sæt en ekstern skærm til.
Hvis du har adgang til en stationær kan du tage harddisken ud af den bærbare og sætte den direkte til bundkortet. Så kan du få dine data ud.
Avatar billede eurositi Ekspert
02. oktober 2016 - 15:01 #2
Jeg vil også skyde på, at GPU'en (grafikkortet) er stået af. Hvis din skærm har fået et slag, kan det selvfølgelig også være årsagen. Men i begge tilfælde er der tale om en situation, hvor du nok skal ha' fat i en ny computer, eller sende den til reparation.

Hvis du er så heldig at have en Lenovo ThinkPad, er det som regel meget nemt at tage harddisken ud: https://www.youtube.com/watch?v=mbY4eWOcB6c
(kig på undersiden efter dette symbol: http://ditaa.sourceforge.net/images/storage.png)
Herefter skal du åbne den stationære computer og forbinde den udtagne harddisk til PC'ens bundkort. Proceduren er grundlæggende ens, uanset om harddisken er en SSD eller en SATA harddisk.

Hvis du ikke har en stationær computer at tilslutte harddisken til, kan du købe et 2.5'' harddisk kabinet eller dock. Herefter kan du bruge disken som en ekstern harddsik, som du kan slutte til en anden bærbar.

Men allerførst kan du prøve at tilslutte den til en skærm i stedet. Lenovoer har ofte ikke nogen HDMI-port men i stedet en DisplayPort eller MiniDisplayPort. Hvis du ikke har en løs PC-skærm i nærheden, som du kan slutte med et almindeligt VGA skærmkabel, skal du ha' fat på et adapterkabel. Det er ét af disse to:
http://www.av-connection.dk/?PGr=4325
http://www.av-connection.dk/?PGr=4654
... Du kan også finde dem i de fleste større supermarkeder, fordi både Apple og Lenovo benytter MiniDisplayPorten-standarden.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. oktober 2016 - 16:25 #3
Prøv at frykke på windows taste+P. Herefter tryk 3 gange på pil ned og tryk enter.
Får du billede så?
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2016 - 19:42 #4
Jeg må gå med #1 - prøv at sætte pcen til en ekstern skærm - det kunne feks. være fjernsynet