Avatar billede MadsHaupt Juniormester
02. oktober 2016 - 14:54 Der er 17 kommentarer

Hastighed og ydelse på RAM

Hvad er forskellen mellem DDR3 og DDR4-RAM, er der andre typer RAM og hvad betyder det for ydelsen i forhold til singletasking og multitasking?
Hvor meget kan RAM multitaske, og hvad betyder latenstiden og hvornår indtræffer denne latenstid på RAM?
Og kan man opnå større ydelse under multitasking, hvis man har flere RAM-blokke i i forhold til kun at have en enkelt RAM-blok?
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2016 - 15:11 #1
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
02. oktober 2016 - 15:24 #2
Det er til en ny computer, så jeg køber det andet hardware efter det.
Men er det nogen ydelsesmæssigt forskel på DDR3 og DDR4?
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2016 - 15:53 #3
DDR4 kører hurtigere end DDR3, men ud fra det jeg har læst har man ikke, som almindelig bruger, brug for større hastighed end DDR3, heller ikke til spil.
Det har også betydning for rammene hvilken cpu som bruges.
Jeg er ikke ekspert i ram, men efter min opfattelse vil du næppe mærke forskel.
Avatar billede kurt54 Ekspert
02. oktober 2016 - 20:02 #4
2 ens klodser vil oftest køre dual channel hvad en klods ikke kan,
Hvis videoram er delt kan hastighed betyde noget der,.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. oktober 2016 - 11:02 #5
DDR4 giver dig flere kanaler at dele lasten over, men til normalt brug vil du aldrig bemærke en forskel. Der skal seriøse samtidige applikationer til, for at gør en forskel i den virkelige Verden.
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
03. oktober 2016 - 11:51 #6
Hvad betyder dual-channel og hvad betyder flere kanaler helt konkret for hastigheden i tal, hvis alle kanaler udnyttes samtidig?
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
03. oktober 2016 - 12:15 #7
Jeg søger viden (som altid vil være konkret) omkring hvordan RAM'ene virker rent teknisk og hvad man rent teknisk kan trække ud af dem. Det er fordi jeg blandt andet skal lave kunstig intelligens på computeren.
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2016 - 12:34 #8
Spørgsmålet om dual ram er der flere meninger om på nettet. Det går fra at dual er 10% hurtigere til at single er hurtigere.
Feks. hævdes det at selv om dual i benchmark er dobbelt så hurtige, vil man ikke mærkede i den virkelige verden.
dual channel is twice as fast as single. But in the real world you won't see much difference except in benchmarks. Also the single stick route gives you better upgrade path...
http://www.tomshardware.co.uk/forum/326321-30-single-memory-dual-channel
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
03. oktober 2016 - 12:38 #9
Jeg forstår det ikke. Hvis ikke to kanaler på samme hastighed giver dobbelt hastighed er der en fejl eller flaskehals.
Jeg søger viden om, hvad RAM'ene kan trække, hvis de udnyttes fuldt ud, hvor begge blokke bruges maks på samme tid, hvor der ingen flaskehals er og bundkortet kan trække hastigheden.

Jeg må desværre sige, at jeg ikke kan bruge meninger til ret meget.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. oktober 2016 - 12:42 #10
Det du spørger om, har ingen bund i virkelig teknologi, beklager. Din retorik med to kanaler er lig dobbelt hastighed vil du ALDRIG få en ingeniør til at skrive under på - end ikke teoretisk, da der er så mange muligheder for latency, selv i et tæt-på-ideelt scenarie. Og da samtlige producenter desværre er underlagt den virkelige verdens fysiske begrænsninger, vil der være en større mængde begrænsende faktorer, som du givetvis aldrig vil få kendskab til som konsument.
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2016 - 12:47 #11
Jeg er enig med #10. Og derfor kan jeg godt bruge andres erfaringer til noget.
Man har jo ingen nytte af benchmarks, hvis det ikke betyder noget i virkeligheden.
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
03. oktober 2016 - 18:39 #12
OK. Det er meget træls at i ikke videregiver jeres viden, men bare angiver at det i en situation under givne forhold (som i i øvrigt heller ikke oplyser) ikke holder i praksis.
Jeg ved godt, hvad "latenstid" betyder, men det er ubrugeligt, hvis jeg ikke ved hvornår denne latenstid rent teknisk optræder.

Som jeg fuldstændig logisk gyldigt skrev vil det være dobbelt hastighed medmindre der er en flaskehals. Hvis det i siger er korrekt søger jeg efter hvad disse flaskehalse er.
Latenstid kan muligvis være en flaskehals, men hvis jeg ikke kender hvilke latenstider og hvornår de rent teknisk optræder er jeg lige vidt.
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
03. oktober 2016 - 18:46 #13
Er det fordi der ikke findes noget bundkort, som kan trække hastigheden?
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2016 - 19:04 #14
Det er skam ikke fordi vi ikke vil videre give vores viden, du har fået hvad vi har :-)
Jeg synes #10 forklarer det udmærket. Der er en stor forskel på hvad man, under specielle forhold (benchmark) kan måle hastigheden til, og så hvordan ydelsen rent faktisk er i en almindelig computer. Derfor er det værd at lytte til brugernes oplevelser.
Efter min opfattelse er det lige meget om du vil køre med 1 eller 2 ramblokke.
Det vigtige er, at du køber hurtige ram af god kvalitet og tilstrækkelig mange GB.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. oktober 2016 - 19:23 #15
Tager du hele kæden fra registeret i CPU'en over onboard memory-controller, via chipsæt og øvrige timing-kredsløb, vil hver enkelt gate have en hysterese, der introducerer latency i kæden. Hvis du så tilsætter samme regnestykke på samtlige kredse og de gates de består af på et RAM-modul, så har du et (omend begrænset) indtryk af, hvad det er du ser ind i.....
Avatar billede kurt54 Ekspert
03. oktober 2016 - 19:58 #16
Jeg har selv målt med Pasmark Performancetest - at gå fra en klods  8G til 2klodser a 8G hæver det generelle index fra 2143 til 2524

De største forbedringer er på memory mark og 3D graphic mark.

På memory allocate small block er der næsten intet at hente.
Large Ram er dobbelt op.

Men det er ikke tydeligt at mærke i praksis medmindre du nærmer dig  at bruge 16G hvor du så sparer swap til disk.
Avatar billede Mahendra Meghwal Praktikant
08. april 2017 - 11:05 #17
Hello sir you can try this
https://www.howtoseeks.com/ddr3-vs-ddr4/