Avatar billede Thomas Hegelund Praktikant
03. oktober 2016 - 18:54 Der er 19 kommentarer

Stationær starter ikke længere.

Hej derude. Har ikke synderligt meget forstand på hvordan computere virker men det her er besynderligt.
Har haft en Mm-vision computer i godt og vel 5år. Den har haft nogle små skavanker men ikke noget alvorligt(tror jeg da ikke).
Imorges valgte jeg at afkoble alle ting fra computeren (tastatur, mus, skærm. Og hvad der ellers sad i USB.) For at støve de forskellige ting af.
Så da jeg kommer hjem hertil eftermiddag og støver tingene af en for en og sætter dem i(med pc tændt) slukker den efter jeg prøvede at sætte en mikrofon til et af USB 2.0 stikkene. Jeg har oplevet før at der var nogle af portene der ikke virkede og kunne få den til at slukke men pc'en har altid startet op fint efter man har pillet tingen ud af porten.  Nu vil den slet ingen ting selvom jeg har frakoblet alt igen. Jeg har haft siden af for at kigge ind imens jeg tændte med der sker SLET ingen ting derinde. Led lyset som sidder over startknappen lyser ikke engang. Håber der er nogen som kan hjælpe :)
Avatar billede 220661 Ekspert
03. oktober 2016 - 19:20 #1
Det eneste man monterer med en kørende pc er usb stik. Andre stik som skærm og andre port stik vil jeg ikke anbefale man monterer.
Man kan komme til at kortslutte i stikkene.
Og man skal også have respekt for specielt statisk elektricitet. Det er fjende no 1 for hardware.
Derfor ingen spænding på når man monterer.
En anden ting er vedr. rengøring. Her er det også vigtigt man tænker på statisk elekticitet. Luft gennem et plast rør på en støvsuger kan ophobe statisk elektricitet, og det er derfor vigtigt man holder på kabinettet samtidigt med en hånd medens at man renser så det hele tiden aflades.
Om du har brændt noget af på grundlag af dette kan ikke udelukkes. Men prøv følgende:
Aftag strømmen fra computeren og hold start knap nede i ca 30 sek. Genmonter strøm og prøv igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. oktober 2016 - 19:23 #2
Nå det var kun da du monterede i usb den lukkede??
Ja det kunne betyde at den kortslutter på en måde. Har du tjekket om ben i nævnte stik er bukkede, så de kortslutter?
Avatar billede Thomas Hegelund Praktikant
03. oktober 2016 - 19:25 #3
Jeg har ikke støvsuget og har slet ikke støvet af inde i computeren idag. Men angående stikkene. Så var skærmen sat til da jeg startede pc op og derefter slukkede den da jeg satte noget i et af 2.0 stikkene. Prøven derefter at tænde men den kørte kun i få sekunder før den lukkede ned og nu gør den slet ingen ting.
Avatar billede Thomas Hegelund Praktikant
03. oktober 2016 - 19:26 #4
Angående afmontering af strøm. Har prøvet flere gange men ingen ting sker.
Avatar billede Thomas Hegelund Praktikant
03. oktober 2016 - 19:33 #5
Men så bør den vel kunne tænde når ingen ting er i nogle af USB portene? Tænker jeg
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2016 - 19:33 #6
Huskede du at tage det lille sølvfarvede batteri fra på bundkortet ?
Avatar billede 220661 Ekspert
03. oktober 2016 - 19:33 #7
Prøv at tjekke/sammenligne usb stikkene. Det stik der laver balladen ser sikkert anderledes ud. Er der bukkede ledere i det?
Avatar billede 220661 Ekspert
03. oktober 2016 - 19:35 #8
#5 Måske ikke hvis det ved sidste gang du brugte stik, at det kortslutter konstant fordi ledere ligger op ad hinanden.
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2016 - 19:39 #9
Jeg er enig i, at det kan være en kortslutning, men det kan også være cpuén.
Kører ventilatoren?
Avatar billede Thomas Hegelund Praktikant
03. oktober 2016 - 19:45 #10
Der er slet ingen ting derinde som kører.
Angående USB porten. Så er den meget forskellig fra de andre nu hvor jeg lige kiggede. Den sorte lille plade som sidder inde i USB porte er slet ikke tilstede i den defekt hvilket også viser lidt bukkede ben inde i porten. Men ingen ting gnider/ligger op af hinanden
Avatar billede 220661 Ekspert
03. oktober 2016 - 19:49 #11
Er det et usb der sidder på fronten af computeren, kan den demonteres på bundkortet, så den kan udelukkes.
Er den koblet direkte på bundkortet er det ikke så godt.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. oktober 2016 - 19:54 #12
Man kan teste selve strømforsyningen ved at kortslutte mellem den grønne og en sorte ledning. Det gøres ved at tage 24 pol  stikket af på bundkortet.
Der er en lille video her om det:
https://www.youtube.com/watch?v=VXzrCr0RLm4
Kører forsyningen så?
Avatar billede Thomas Hegelund Praktikant
03. oktober 2016 - 19:54 #13
Den sidder bagpå og er koblet på som en af de små "grå bokse på bundkortet" så den ser ikke ud til at kunne skiftes på nogen nem måde
Avatar billede Thomas Hegelund Praktikant
03. oktober 2016 - 19:56 #14
Jeg prøver lige og se om det skulle hjælpe. Giver lige respons når jeg har prøvet. :)
Avatar billede Slettet bruger
03. oktober 2016 - 19:56 #15
Nå Ok, Det var fordi du skrev:" Prøven derefter at tænde men den kørte kun i få sekunder før den lukkede ned og nu gør den slet ingen ting. "
Så fik jeg det indtryk at computeren kunne køre i få sekunder, altså nok til at se om cpu blæseren kørte. Men det har jeg så misforstået.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. oktober 2016 - 19:58 #16
Øv.
Prøv lige testen af forsyningen.
Kan du få liv i den må man prøve at se om den kan deaktiveres på en måde. Desværre så tror jeg ikke lige at strømmen på de 5 volt der er i porten kan slås fra.
Og problemet kan så også være at 5 volt kredsen på din forsyning er gået.
Avatar billede Thomas Hegelund Praktikant
03. oktober 2016 - 20:25 #17
Det er muligvis ikke studenterhuen der strammer på mit hoved men tror ikke jeg tager fejl. Min blæser i pc'en er en corsair som sidder påsat i motherboardet. Der er ikke nogle stik fra psu'en som passer i det stik som kan tages af motherboardet.
Avatar billede Thomas Hegelund Praktikant
03. oktober 2016 - 20:26 #18
Men dertil skal dog siges at der kom gang i psu'en bare i det at papirsklipsen blev sat i. Kunne dog ikke kontrollere med blæser da jeg heller ikke har en separat liggende
Avatar billede 220661 Ekspert
03. oktober 2016 - 20:49 #19
Køre den, så kan man med et voltmeter tjekke om alle spændinger er til stede
Sort farve er som sagt stel.

Der skal være 3,3 volt på den orange ledning.
Der skal være 5 volt i den røde
og 12 volt på den gule.
Mangler en af disse spændinger er den defekt.