Avatar billede LDamsgaard Novice
11. oktober 2016 - 16:13 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Bærbar bruger meget strøm i dvale

Hej

Jeg er indehaver af en lenovo Y50 bærbar, og jeg vil mene at jeg har et problem med den!
Når jeg sætter den i dvale om aftenen, og tænder den igen når jeg engang kommer i skole, har den mistet meget strøm på batteriet. Den mister omkring 50% strøm på at være i dvale i 10 timer, kan det passe? Virker absurd når computeren er slukket.
Computeren er efterhånden et par år gammel, og jeg er først begyndt at bruge dvalefunktionen nu, så har ingen viden omkring om den gjorde det da den var ny.

Mvh
Lasse
Avatar billede Nina Forsker
12. oktober 2016 - 08:48 #1
Hej Lasse,

Sagen er at selv når computeren er i dvale så bruger den minimalt strøm for at holde computeren klar til at køre de samme applikationer som da du lukkede den, jo ældre din computer er jo mindre levetid har batteriet fra at blive ladet op og brugt om og om igen, det betyder at den bliver dårligere til at holde strøm.

Så hvis du gerne vil tilbage til at holde meget strøm så ville jeg anbefale at skifte dit batteri ud, bare søg lenovo Y50 batteri på google og du kan finde en ny til din computer.

Håber det besvarede dit spørgsmål,
Mvh. Nina
Avatar billede Nina Forsker
12. oktober 2016 - 09:00 #2
Undskyld Lasse, det jeg skrev var om slumre, jeg bruger de engelske termer på min PC så jeg forveksler dem..!

Dvale bruger ingen strøm, så du skal være sikker på din bærbar ikke bruger hybrid en blanding mellem begge to hvor den stadigvæk bruger strøm, for hvis du bruger dvale, så gemmer den dine applikationer på din boot-drive, uden at bruge noget strøm, du kan se hvilken konfiguration du bruger under Systemindstillinger.

Højreklik på dit batteri nede i højre siden af processlinjen > Strømstyring > Vælg, hvad tænd/sluk-knapperne gør > Rediger indstillinger, der ikke er tilgængelige i øjeblikket.

Nu kan du selv konfigurere hvad der skal ske når computeren lukkes, husk det er dvale og ikke slumre.

Håber det var det rigtige denne her gang :-)
Mvh. Nina
Avatar billede Nina Forsker
12. oktober 2016 - 09:07 #3
For at se om Hybrid Slumre er til så går du bare under Strømstyring igen > Rediger indstillinger for strømstyingsplan > Skift avancerede strømstryingsindstillinger > Åben tappen Slumre > Tillad hybrid slumring, nu kan du se om det slået til eller ej.
Avatar billede LDamsgaard Novice
12. oktober 2016 - 10:09 #4
Hej, jeg rynkede også lidt på næsen der :)

Mhm hybryd slumring var slået fra i forvejen, hurtig start/fast startup var tilgengæld slået til, skal jeg slå den fra?

Jeg har desuden sat computeren til at køre et system file check.

Mvh
Lasse
Avatar billede Nina Forsker
12. oktober 2016 - 10:33 #5
Prøv evt. at slå hurtig start fra, men ellers burde den ikke tage strøm. :-)
Avatar billede LDamsgaard Novice
12. oktober 2016 - 14:19 #6
Okay, har slået det fra.

Har desuden prøvet at køre denne igennem cmd "bcdedit /set disabledynamictick yes"

Melder tilbage om det virker senere! :)

Mvh
Lasse
Avatar billede LDamsgaard Novice
12. oktober 2016 - 22:21 #7
Hej igen

Her 7 timer senere har den mistet 35% strøm, hvilket ikke er nogen forbedring.

Indtil videre har jeg prøvet:
Fast startup slået fra
SFC - registrerede ingen fejl
DISM - registrerede heller intet
Kørt ovenstående dynamic tick disable igennem
Slået noget "service search halløj" fra automatisk til manuelt.

Hvad kan jeg gøre :S

Mvh
Lasse
Avatar billede MADOlsen Forsker
13. oktober 2016 - 07:54 #8
Og du er sikker på, at den ikke starter op om natten for at opdatere Windows, antivirus etc.?
Avatar billede Nina Forsker
13. oktober 2016 - 08:16 #9
Okay,

Åben commandprompt som administrator, skriv powercfg /energy

Når den er færdig så tryk på windows knappen og skriv energy-report.html
Åben linket og se efter fejl.

Hvad får du?
Avatar billede LDamsgaard Novice
13. oktober 2016 - 08:28 #10
Det har jeg godt tænkt på. Igår slog jeg wake on lan/ magic packets fra på netværksadapterne samt satte computeren i flytilstand før jeg satte den i dvale, og her 9 timer senere har den kun mistet 2% strøm. Om det er det ene eller det andet der har løst det, ved jeg ikke.

Mvh
Lasse
Avatar billede Nina Forsker
13. oktober 2016 - 08:36 #11
Jeg tror ikke det wake on lan, men måske mere flytilstand som har hjulpet, der er hvertfald et eller andet der kører mens den prøver at "sove" - Men godt du har fundet en løsning, men så husk at markere dit svar som løsningen så vi kan lukke tråden. :-)

Mvh. Nina
Avatar billede LDamsgaard Novice
13. oktober 2016 - 08:55 #12
Okay, tak, så sætter jeg den på flytilstand før jeg sender computeren i dvale :)