Avatar billede Ilc Praktikant
01. november 2016 - 17:34 Der er 6 kommentarer

Opdater eller skift MacBook

Jeg har en MacBook PRO (early 2011) med 750GB HD og 8GB RAM.
Den er lidt træt efterhånden. Har opdateret mm.

Skal jeg opdatere med 500GB SSD samt beholde Harddisk eller skal jeg bruge de ca 3.000kr til en ny Macbbok ?

Hvis der opdateres med SSD, skal TRIM så køres ved OS X opdateringer.

Skal en SSD bare sættes i og så starte med COM+r ?
Jeg har selv sat ekstra RAM i men lidt mere usikker på SSD og bibeholdelse af HHD.

DERFOR DE 3.000kr, DA DET ER OPDATERING PÅ VÆRKSTED.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
01. november 2016 - 19:07 #1
Skift til SSD er ret problemfrit og installation af OS fra internet funger også fint, bare du har en ok forbindelse.
Jeg har selv en Macbook Pro fra sidst i '11 med SSD - den leverer stadig varen og står ikke til udskiftning foreløbigt.
Avatar billede INK Ekspert
01. november 2016 - 19:40 #2
Hvis du kan finde plads til både en HDD og en ny SSD er det fint. Det kræver vel, at du dropper DVD-drevet?
Har selv opgraderet en iMac fra 2010 med SSD drive. Nu kører den bare som en drøm. Har selvfølgelig også tilføjet ekstra RAM.
Ja, du installerer blot MacOS Sierra på den nye SSD, og så er du i gang. Hvis du beholder den gamle HDD kan du fjerne styresystemet fra denne og anvende den som backup og datalager.
Avatar billede Ilc Praktikant
01. november 2016 - 22:21 #3
Ja jeg dropper dvd drev, da jeg ikke bruger det.
Skal der bruges TRIM, når OS X OPDATERES, for at holde SSD i "topform"
Avatar billede INK Ekspert
02. november 2016 - 03:52 #4
Jeg ved det faktisk ikke. Har læst forskellige indlæg på danske og amerikanske hjemmesider. Nogen mener det er meget vigtigt, og andre siger det er ret ligegyldigt. Har selv brugt TRIM, men har faktisk ikke checket efter opgradering til Sierra. Har ikke noteret nogen ændring i hastighed.
Avatar billede INK Ekspert
02. november 2016 - 05:02 #5
Du kan læse mere om TRIM her
https://computers.tutsplus.com/tutorials/how-to-check-and-enable-trim-on-a-mac-ssd--mac-60738
Der er også et link til en TRIM enabler. Prøveversion 14 dage.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. november 2016 - 08:02 #6
Tjek som det allerførste om den SSD-disk, du har tænkt dig at sætte i den, som det første understøtter TRIM, og så om den har brug for det?

Jeg har en Samsung 840 Pro i min sammen med Trim Enabler (der åbenbart nu er blevet til Disk Sensei), det er problemfrit.